2 Temmuz 2025 Çarşamba

Anastasya; Yunanca'da altın çiçek

 


Anastasya

Adının anlamı ise Yunanca'da altın çiçek anlamına geliyor.

Anastasia ( Yunanca : Ἀναστασία , romanize edilmiş:  Anastasía ) Yunanca ve Slav kökenli bir kadın ismidir ve " diriliş " anlamına gelen Yunanca anástasis ( ἀνάστασις ) kelimesinden türemiştir . Doğu Avrupa'da popüler bir isimdir .

Anastasia veya Anastacia [an-uh-stey-zhuh, ah-nuh-stah-shuh; Rusça uh-nuh-stah-syi-yuh] Koine Yunancasından gelen bir Kadın ismidir.

⚠️Yunan dili

Hint-Avrupa dili.

Yunan dili , Grek dili olarak da bilinir , Yunanistan'ın (Hellas) ve Kıbrıs'ın resmi dili olan bir Hint-Avrupa dilidir İlk olarak Yunanistan'dakonuşulmuştur ve bir zamanlar Küçük Asyakıyılarında (şimdi Türkiye'nin bir parçası ) ve güney İtalya'da da konuşulmuştur. Ayrıca Batı Asya ve Kuzey Afrika'da yaygın olarak kullanılıyordu . Yunancada dil Ελληνικά ( Elliniká ) olarakadlandırılır.

İngilizce ve diğer birçok dilin yazımında kullanılan Latin alfabesi , Etrüsk alfabesi aracılığıyla dolaylı olarak Yunan alfabesinden gelmiştir . Dünyadaki diğer birçok alfabe de Yunan alfabesinden gelmiştir. Tarihi genellikle üç bölüme ayrılır: Antik Yunanca , Ortaçağ Yunancası ve Bizans İmparatorluğu'nda konuşulduğu için Bizans Yunancası olarak da adlandırılan Modern Yunanca. dünyanın diğer ülkelerinde de bu dili konuşan insanlar var, çünkü insanlar Yunanistan ve Kıbrıs'ı terk edip başka ülkelere göç ettiler . Amerika Birleşik Devletleri ve Avustralya'da büyük bir Yunan diasporası var.‼️

⚠️Diaspora

dini veya etnik toplulukların dağılması
Diaspora ( Eski Yunanca : διασπορά , tam anlamıyla "tohumların saçılması veya ekilmesi") (büyük harf kullanılmadan) geleneksel vatanlarının dışında yaşayan , göç eden , uzak yerlere dağılan ve yeni bir topluluk oluşturan herhangi bir insan veya ırk grubunu ifade etmek için kullanılır. İlk olarak Septuagint'te MÖ 586'da Babilliler tarafından Kudüs'ün ele geçirilmesinden sonra Yahudilerin dağılması anlamında kullanılmıştır.‼️

⚠️Yediler Kitabı

İbranice İncil'in ve diğer kitapların Yunanca diline tercümesi.

Orijinal Septuagint (genellikle LXX olarak anılır ) Tevrat'ın , yani Musa'nın beş kitabının İbranice İncil'den Yunanca'ya çevirisiydi . MÖ 3. ve 1. yüzyıllar arasında İskenderiye'de yapıldı . İbranice İncil'in ilk çevirileriydi. 350 yıl sonra Kilise, Eski Ahit'in tüm kitaplarını tercüme etti ve ayrıca Katolikler ve Ortodoks Hıristiyanların Deuterocanon adını verdiği kitapları da vardır . Protestanlar bu kitaplara Apocrypha adını verirler çünkü bu kitapların kutsal olduğunu düşünmezler .

Septuagint: Sir Lancelot Charles Lee Brenton'un Yunanca baskısının ve İngilizce çevirisinin temeli olan Codex Vaticanus'taki 1. Esdras'tanalınmış unsiyal metinlerden oluşan bir sütun .

Eski bir gelenek, 70 Yahudi bilginin Tevrat'ı İbranice'den Yunanca'ya çevirdikleri sırada farklı odalarda olduklarını , ancak hepsinin tam olarak aynı metni ortaya çıkardıklarını söyler. İnsanlar bunun bir mucize olduğunu düşünmüşlerdir . "70" için Latince kelime septuaginta'dır ve "Septuagint" kelimesi de buradan gelir. "70"i yazmanın bir başka yolu da "LXX"tir, bu yüzden yazarlar bazen bunu Septuagint için kısa bir isim olarak kullanırlar.İncil'in daha sonraki bazı çevirilerinin başlangıç ​​noktası olarak Septuagint kullanılmıştır.‼️


⚠️Deuterokanonik kitaplar

Protestan mezhepleri tarafından kanonik olmayan kabul edilen İncil kitapları.

Deuterokanonik kitaplar Yunancada "ikinci kanon " anlamına gelir. Genellikle İncil'in yalnızca bazı Hristiyan kiliseleri (çoğunlukla Roma Katolikve Ortodoks ) tarafından kullanılan kısımlarını ifade eder . Kitaplar yalnızca MÖ 250 ile 50 yılları arasında Akdeniz'in Yunanca konuşulan bölgelerinde yaşayan Yahudi halkı tarafından yazılmış Yunanca el yazmalarında mevcuttur, tıpkı Eski Ahit'in tüm kitaplarında olduğu gibi. Kitaplar Yahudi Tanah'ının (ayrıca İbranice İncilolarak da bilinir ) bir parçası değildir, ancak Yahudi Mişnası'nda ve daha sonraki Haham yazılarında ve hatta MS 6. yüzyılda bulunduğu gibi Orta Çağ'a kadar Kutsal Yazılar olarak alıntılanmıştır. Mevcut Yahudi kanonu MS 10. yüzyılda Masoretik Metin zamanında kapatılmıştır.‼️


⚠️Apokrif

Hristiyan İncillerinin bazı baskılarında bulunan eski kitapların koleksiyonu.

Apocrypha Katolik İncil'in bazı versiyonlarında bulunan dini metinlerdir . Diğer versiyonlarda bunlar atlanmıştır. Kelime, Antik Yunanca ἀπόκρυφα (apokrypha) kelimesinden gelir. Apocrypha, gizli olanlar anlamına gelir.Yetkili Kral James Versiyonu bu kitaplara 'Apocrypha' adını verdi. Bunları ayırdı, çünkü İncil 2 Esdras 14:46'da bunu söyledi Ama son yetmişi sakla ki, onları yalnızca halkın bilge olanlarına teslim edebilesin: Çünkü onlarda anlayışın kaynağı, bilgeliğin pınarı ve bilginin ırmağı vardır. Roma Katolik İncillerinde bu kitaplar Eski Ahit'teyer alır . Bunlara Apocrypha demezler. Bunlara deuterokanonik derler , yani ikinci kanona ait oldukları anlamına gelir. İlk liste ilk olarak İbranice yazılmış kitaplardan oluşur. Bu ikinci liste ilk olarak Yunanca yazılmış kitaplardan oluşur. İsa'nın okuduğu İncil'in "Apocrypha" kitaplarını, yani deuterokanonik kitapları içeren bir İncil olduğuna inanılıyordu. İsa'nın zamanında en popüler İncil'in bu ekstra kitapları içeren Yunanca Septuagint versiyonu olduğu biliniyordu. Bu yüzden erken dönem Kilise babaları bu kitapları içeren İncillerden alıntılar yaptılar.‼️


⚠️Deuterokanonik kitaplar Yunancada "ikinci kanon " anlamına gelir. Genellikle İncil'in yalnızca bazı Hristiyan kiliseleri (çoğunlukla Roma Katolikve Ortodoks ) tarafından kullanılan kısımlarını ifade eder . Kitaplar yalnızca MÖ 250 ile 50 yılları arasında Akdeniz'in Yunanca konuşulan bölgelerinde yaşayan Yahudi halkı tarafından yazılmış Yunanca el yazmalarında mevcuttur, tıpkı Eski Ahit'in tüm kitaplarında olduğu gibi. Yahudi ve Protestan dinlerinde bilinen Eski Ahit'in İbranice yazılması ve günümüzdeki sözde "kanonlar" ile sınırlandırılması MS 900 civarına kadar gerçekleşmedi. Kitaplar Yahudi Tanah'ının (ayrıca İbranice İncilolarak da bilinir ) bir parçası değildir, ancak Yahudi Mişnası'nda ve daha sonraki Haham yazılarında ve hatta MS 6. yüzyılda bulunduğu gibi Orta Çağ'a kadar Kutsal Yazılar olarak alıntılanmıştır. Mevcut Yahudi kanonu MS 10. yüzyılda Masoretik Metin zamanında kapatılmıştır.‼️


⚠️Yetkili Kral James Versiyonu

1611 Hristiyan İncilinin İngilizce çevirisi.
Cornelius Boel tarafından boyanmış, 1611 tarihli ilk Yetkili Kral James Versiyonu İncil'in başlık sayfası .

Yetkili Kral James Versiyonu, Hristiyan İncil'inin İngilizceye çevirisidirAmerika Birleşik Devletleri'nde Yetkili Versiyon ( AV ) veya Kral James Versiyonu ( KJV ) olarak da adlandırılır. İsim İngiltere Kralı I. James'ten gelir. İngiltere Kilisesi'nin Hampton Court Konferansı'nı bir araya getirdi ve üyelerine 1604'te versiyon üzerinde çalışmaya başlamalarını söyledi . İlk kitabı 1611'deyayınlandı. İncil'in en eski İngilizce çevirilerinden biri olmasına rağmen , hala en çok okunan versiyonlardan biridir.‼️

⚠️ I. James (İngiltere kralı)

İskoçya, İngiltere ve İrlanda kralı.

I. James (İskoçya için: VI. James; 19 Haziran 1566 – 27 Mart 1625), İskoçyaİngiltere ve İrlandakralı. İskoçya Krallığına soyluların annesini tahttan indirmesiyle sahip oldu. 1589'da Danimarka kralı II. Fredrick'in küçük kızı Anne ile evlendi ve 3 çocukları oldu. İngiltere Kraliçesi I. Elizabethçocuksuz olarak ölünce en yakın akrabası olarak James tahta geçti. James İngiltere için ülkeyi yöneten ilk Stuart Hanedanı üyesiydi. 17 Aralık 1566'da Stirling Kalesi'nde düzenlenen bir Katolik töreninde "Charles James" veya "James Charles" olarak vaftiz edildi. Vaftiz ebeveynleri Fransa Kralı IX Charles, İngiltere Kraliçesi I. Elizabeth ve Savoy Dükü Emmanuel Philibertidi.Mary, o zamanlar adet olduğu üzere "çopur bir rahip" olarak bahsettiği St Andrews Başpiskoposu'nun çocuğun ağzına tükürmesine izin vermeyi reddetti. James, İskoç Kraliçesi Mary ile ikinci kocası Lord Darnley Henry Stuart'ın tek oğluydu. Hem Mary hem de Darnley, VIII Henry'nin ablası Margaret Tudor aracılığıyla İngiltere Kralı VII Henry'nin torunlarının torunlarıydı. Mary'nin İskoçya üzerindeki yönetimi güvensizdi ve Roma Katoliğiolan Mary ve kocası Protestan asilzadelerin isyanıyla karşı karşıya kaldı. Mary ve Darnley'in zor evliliği sırasında, Darnley gizlice isyancılarla ittifak kurdu ve James'in doğumundan sadece üç ay önce kraliçenin özel sekreteri David Rizzio'nun öldürülmesinde komplo kurdu. James daha 8 aylıkken babası Lord Darnley 10 Şubat 1567'de Edinburgh'daki Kirk o' Field'da, belki de Rizzio'nun öldürülmesinin intikamını almak için öldürüldü. James babasının Albany Dükü ve Ross Kontu unvanlarını miras aldı.

James (sağda) annesi Mary'nin (solda) yanında 17 yaşında tasvir edilmiş, 1583. Gerçekte, o henüz bebekken ayrılmışlardır.

Haziran 1567'de Protestan isyancılar Mary'yi tutuklayıp Lochleven Kalesi'ne hapsettiler; oğlunu bir daha hiç görmedi. Mary, 24 Temmuz 1567'de bebek James lehine tahttan çekilmek ve gayrimeşru üvey kardeşi Moray Kontu James Stewart'ı naip olarak atamak zorunda kaldı. Böylece James, bebekken tahta çıkan üçüncü İskoç hükümdarı oldu.


Kral James'in önünde diz çöken şüpheli cadılar;1597. 

1563 tarihli Cadılık Yasası uyarınca İskoçya'da cadılara yönelik ilk büyük zulüm olan Kuzey Berwick cadı mahkemelerine katıldı. James cadı olmakla suçlanan kadınlara yapılan işkenceleri bizzat denetlemiştir. 1599'dan sonra görüşleri daha şüpheci bir hal almıştır. James daha sonra İngiltere'de oğlu Henry'ye yazdığı bir mektupta prensi "küçük sahte fahişenin keşfi" nedeniyle tebrik eder. “Bu tür keşiflerde benim varisim olman için Tanrı'ya dua ediyorum...

İngiltere Kralı;

Kraliyetlerin Birliği, 1603'ten sonra James'in kişisel kraliyet hanedan rozetinde sembolize edilmiştir; Tudor gülü, kraliyet tacıyla süslenmiş İskoç devedikeni ile karartılmıştır.

Kraliçe açıkça ölürken, Cecil James'e Mart 1603'te İngiliz tahtına geçişine dair bir bildiri taslağı gönderdi. Elizabeth 24 Mart'ın erken saatlerinde öldü ve James aynı günün ilerleyen saatlerinde Londra'da kral ilan edildi.

Kitabın Türkçeye çevrilmiş halinin ön kapağı.

📖Başlık, yazar tarafından "İsviçreli Muhafızlara (1793)" atfedilen ve Fransızca çevirisi Céline'in kitabının epigrafı olan bir şarkının ilk kıtasından kaynaklanır: "Notre vie est un voyage / Dans l'Hiver et dans la Nuit / Nous cherchons notre passage / Dans le Ciel où rien ne luit" (Hayatımız bir yolculuk / Kış ve Gece boyunca; / Yolumuzu arıyoruz / Işıksız bir gökyüzünde). (Gerçekte, İsviçre Muhafızları 1792'de Fransa'da lağvedilmiştir.🤴🏼Metin Karl Ludwig Giesecke'nin "Die Nachtreise" (1792) şiirinden alınmıştır. Şiir daha sonra Friedrich Wilke tarafından müziğe uyarlanmış ve bazı İsviçre alaylarının konuşlandırıldığı Fransa'nın Rusya'yı işgali ile ilişkilendirilmiştir).

Boney M. – Rasputin Şarkısı: Grigori Rasputin’e ithafen yazılmıştır.

Rus Ortodoks Kilisesi bünyesinde resmî bir makama sahip olmasa da Rasputin, bir keşiş veya bir "strannik" (gezgin veya seyyah) olarak nitelendirildi. 1903'te yahut 1904-1905 kışında Sankt-Peterburg'a yolculuk etti ve burada bazı kilise ve topluluk önderlerini etkiledi. Zamanla bir topluluk figürü hâline gelen Rasputin, Kasım 1905'te Çar Nikolay ve Çariçe Aleksandra ile tanıştı.

Aleksandra Feodorovna, çocukları, Rasputin ve hemşire Maria İvanova Vişniyakova, 1908

1906 yılının sonlarına doğru Rasputin, Çarlık çiftinin tek oğlu olan hemofili hastası Aleksey için bir şifacı işlevi görmeye başladı. (Aleksey'in Fransızca öğretmeni olan anı yazarı Pierre Gilliard gibi bazı tarihçiler ise, Rasputin'in doktorların Aleksey'e aspirin vermemesini sağlayarak çocuğu iyileştirdiğini düşünmüştür. Zira o dönemde ağrı kesici olarak kullanılmakta olan aspirinin aslında kanın pıhtılaşmasını engelleyici özelliği 1950'lere kadar bilinmiyordu.) Rasputin sarayda bölücü bir figürdü: bazı kimseler tarafından bir mistik, vizyoner ve hatta peygamber olarak görülürken; bazıları tarafından da bir din şarlatanı olarak görülüyordu. 1908'de 9 yaşındaki Grandüşes Mariya Nikolayevna'ya çektiği bir telgrafta ona "Sevgili İncim M!" diye hitap etmişti. Bir telgrafta "Denizle, doğayla nasıl konuştuğunu anlat bana! Senin o saf ruhunu özlüyorum. Yakında görüşeceğiz! Koca bir öpücük." diyen Rasputin. Şubat 1909'da Rasputin, Çar'ın tüm çocuklarına "başta bu dünya olmak üzere Tanrı'nın yarattığı her şeyi, onun doğasını tümden kucaklamalarını" öğütleyen bir telgraf yollamış. Nikolay'ın 1915'te I. Dünya Savaşı sırasında savaşan Rus ordularına komuta etmek için başkentten ayrılmasıyla birlikte devlet yönetiminde Rasputin ile Aleksandra'nın nüfuzu arttı ve böylece Rasputin gücünün doruğuna ulaştı. Nikolay bunun üzerine Rasputin'e bir süreliğine başkentten ayrılmasını emretti ve Rasputin Filistin'e dinsel bir seyahate çıktı. Çariçe 6 Aralık 1916'da eşine "Dostumuz kızlarımızdan çok memnun, onların yaşlarına göre çok zorlu 'yollardan' geçtiklerini ve ruhlarının epeyce olgunlaştığını söylüyor." diye yazmıştı.‼️


🔛 Kars’ın tarihi ve kültürel yönünün öne çıkarılmasında Prof. Dr. Metin Sözen’in yeri ayrıdır. Tarihî ve çevre değerlerinin korunması, tarihi yapıların hayata kazandırılması için ciddi gayretleri oldu. Kars’a gidişinizde mutlaka Peynir Müzesinigezmeyi ihmal etmeyin. Hem mimari tasarımıyla, hem de konumu ile mutlaka görülmesi gereken bir yer olduğunu hatırlatmak isterim. Kars algısı diyoruz ya! Kars’ın yapılarında ilk dikkati çeken şey kara taşlar. Kara taşlardan inşa edilmiş yapılarında Rus etkisi üzerine düşününce buranın ne kadar stratejik bir yer olduğuna daha çabuk karar veriyorsunuz. Kafkasların havasını taşıyan karlı, kazlı, kaşarlı Kars şehrinde deyip ardından karataşlara yapılmış binaları görünce yine karşımıza “K” harfli. Değerleri üzerine düşününce bu şehrin markalaşmasında “K” harfinin bir şifre olarak her noktasında kendini gösterdiğini görmek mümkün. Her gelişimde de şehrin karakterini oluşturan yeni bir “K” harfli bir şeyi öğreniyorum. Orhan Pamuk’un romanıyla da ünlenen kışın sembolü ‘kar’ en etkili unsurlardan biri. Bir keresinde Haziran ayında kar yağdığına şahit olmuştum. Aklıma gelen diğer K’ları sayayım: Kış, kaşar, Kafkas, kaz, korunga, koyun, kavak, karga, kilim, kuş, kartal, kayak, kaya bülbülü, Kaçkarlar…insan unsurlarımızdan Katolik Marakanlar, Karakalpak diye bildiğimiz Terekemeler de Kars’ın insani değerlerinden. Her şeyin K ile ilgisi var dedim ya, köpekleri bile ‘Karabaş’ cinsi. Kurtlara karşı köylünün en yakın arkadaşları. Kars’ın endemik bitkilerinden bazılarını burada anmak istiyorum: Koşkoz, Kaya Dolaması, Kurt Mürdümü, Kars Burçağı, Koca Soğulcan, Kaplanboğan, Kavılca buğdayı, Karslılar, Siyez için çıplak buğday diyor. Hakkını yemeyelim, K harfi ile başlamayan endemik bitkileri de var… mavi kantaronun da bir K harfi ile başlayan bir yapı yani bir kadın kooperatifi ve hayat bulması manidardır. Umarım bundan böyle şehrin kimliğine kantaron yağı, kantaron kremi de eklenmiş olur.🔚

İngilizcede "Tekrar yükselecek olan" anlamına gelir  ancak aynı zamanda " diriliş " anlamında da kullanılır . İsim ve benzer erkek ismi Anastasius , Hristiyanlığın ilk yıllarında Paskalya'da doğan çocuklara verilirdi. 2021'de yenidoğan yaygınlığı açısından ülkede #181 sırada yer aldı. 

KÖKENI;

Anastasia ismi Hristiyanlığın ilk dönemlerindeortaya çıkmış ve Aralık ayında ve Paskalya civarında doğan birçok Yunan kızına verilmiştir.

Erkek ismi Anastasius'un (Yunanca: Ἀναστάσιος Anastasios ) kadın formu ( Yunanca: Ἀναστασία ) olarak belirlenmiştir. telaffuzu [anaˈstasi.os] ), ve "dirilişin o/o'su" anlamına gelir.

 Bu, 3. yüzyıldan kalma merkezi bir aziz olan ve Katolik Kilisesi'nin geleneksel takvimine göre her yıl Noel Şafağı'ndaki ilk Ayin'de ve Doğu Ortodoks Kilisesi'ne göre 22 Aralık'ta anılan Anastasia of Sirmium da dahil olmak üzere birkaç erken dönem azizinin adıdır.

Slav küçültme ekleri arasında NastyaNastia veya Nastja (Sırpça, Slovence) ve çeşitli hipokoristikler bulunur : Nastenka, Nastyusha, Nastyona, Nastasia, Nastunja.


Anastasia, özellikle çoğu ismin Hristiyan çağrışımları olduğu Avrupa'da kızlar için çok popüler bir isimdir. Anastasia , 2008'de Sophiaismi tarafından geçilene kadar Rusya'da uzun yıllar kızlar için en popüler isimdi Rus kızları için ilk on isim arasında yer almaya devam ediyor ve Belarus ,Moldova ,SırbistanGürcistan , ve Karadağ'daki kızlar için de


Anastasia olayı nedir?
Sovyet rejiminin başlangıcını işaret eden Ekim Devrimi'nden sonra Anastasia, imparatorluk ailesinin geri kalanıyla birlikte Urallar'a hapsedildi. 17 Temmuz 1918'de Anastasia ve yakın ailesi Bolşevikler tarafından bir bodrumda vuruldu.Cesetleri terk edilmiş bir maden ocağına atıldı ve daha sonra gömüldü.

Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği (SSCB), Rus kökenli olmayan milletleri asimile etme yolunda çeşitli dil ve eğitim politikaları, ekonomi politikaları, zorunlu göç, sürgünler şeklinde sıralanabilecek politikaları ile kendisine yayılma sahası yaratma amacında oldu.

Hikaye Nedir? Rus Çarı II. Nikolay'ın kızının etrafındaki gizemin yeniden anlatıldığı bu filmde, küçük Anastasia ve taptığı büyükannesi (seslendiren Angela Lansbury ) Rus Devrimi sırasında kraliyet ailesinin idamından kurtulduktan sonra ayrılırlar.





🟥

Aniseia bitki cinsi:

AniseiaConvolvulaceae familyasına bağlı bir bitki cinsidir. Panama veya Herrera orijinlidir.

Otsu gövdeye sahip, sarmaşık şeklindeki bitkilerdir.Gövdelerinin köke yakın kısımları kısmen odunlaşmıştır. MeksikaOrta ve Güney Amerika'ya yayılmıştırlar. Genellikle su yolları boyunca çoğalırlar, hatta bazen diğer bitkilerle beraber su yüzeyinde yüzebilirler. Bazı bölgelerde yaprakları besin olarak tüketilir.

Anastasia çiçeği, botanik olarak "Anastasia" veya "Stachys" cinslerine ait birçok farklı bitki türünü ifade edebilir. Ancak genellikle bu terim, Stachys byzantina veya bilinen diğer adıyla "Yünlü Yürekotu" bitkisini ifade etmektedir.

Anastasia Çiçeği Anlamı

Doğuş ve Yeniden Doğuş: "Anastasia" ismi, Yunanca kökenlidir ve "yeniden doğmuş" veya "yeniden canlanmış" anlamına gelir. Bu nedenle, "Anastasia çiçeği" terimi, doğuş, yeniden doğuş veya yeniden canlanma gibi anlamları ifade etmek için sembolik olarak kullanılabilir.

Zarafet ve Güzellik: Anastasia çiçeği, zarif ve güzel bir bitki olarak kabul edilir. Dolayısıyla, "Anastasia çiçeği" terimi, zarafet, zariflik ve güzellik gibi nitelikleri temsil etmek için metaforik olarak kullanılabilir.

Umut ve İyimserlik: Bazı kültürlerde çiçekler genellikle umudu ve iyimserliği simgeler. "Anastasia çiçeği" terimi, umut ve geleceğe dair pozitif duyguları ifade etmek için kullanılabilir.

Sadakat ve Dayanıklılık: Bazı bitkiler, zorlu koşullara dayanıklılık gösterir ve bu nedenle dayanıklılık ve sadakat sembolleri olarak kabul edilir. Anastasia çiçeği, düşük bakım gerektiren ve dayanıklı bir bitki olarak bilindiği için, sadakat ve dayanıklılığı temsil etmek için kullanılabilir.

Bu anlamlar, genellikle sembolik veya metaforik kullanımlardır ve kişisel yorumlara veya kültürel inançlara göre değişebilir.


آناستاسیه / Anastasia

Kamus'ul Alam


Kamus'ul Alam | Cilt:1 | Sayfa:389 | Sıra:4

Kaynak: Kamus'ul Alam - Çağdaş sözlük.


Kâmûsü'l-A'lâm, Şemseddin Sami'nin İstanbul'da yayımlanan tarih, coğrafya ve ünlü kişiler ansiklopedisidir. Altı ciltten oluşan eser, 1889-1898 arasında fasiküller halinde yayımlanmıştır.



(4) ANASTASIA: Krizantem ve kasımpatı pek çok isme sahip olan bu çiçeğimiz, 4 farklı türüyle birlikte bu haftaki kutularımızı renklendiriyor! Adının anlamı ise Yunanca’da altın çiçek anlamına geliyor. Anastasia, göz kamaştırıcı olmasının yanı sıra sevgi, masumiyet, asalet ve bolluk gibi güzel duyguları temsil etmesiyle de öne çıkıyor. Japonya’da Krizantem çiçeğinin kutlandığı ve “Mutluluk Festivali” olarak bilinen bir gün bile bulunuyor 😊 Oldukça zahmetsiz bir bakımı olan Krizantem katmerli ve geniş çiçek yapısıyla vazolarınızı şenlendirecek!

Bu hafta hangi kutularımızda yer alıyor?Küçük, orta ve büyük boy LIM çiçek kutuları

Anavatanı: Asya ve Kuzeydoğu Avrupa


https://youtu.be/6h3LH4x5yMw?si=Xuwcuvz_sJcf0OtE

✍️Tema 1424 yili ortacag  mürekkepdeki bir madde.!?


🟥


Geçmişi aydınlatan damla: Mürekkebin tarihi

İnsan kendini ifade etmek ve geleceğe iz bırakmak için her çağda mürekkep yapabilme arayışı içinde olmuş

Bilinen en eski mağara resimleri olarak 65 bin ila 40 bin yıl öncesine tarihlenen İspanya'nın kuzeyindeki El Castillo'da ve Endonezya'daki Sulawesi Adasındaki çizimlerde görülen "mürekkep" on binlerce yıl boyunca insan aklının tezahürü olarak taş üstünde iz bırakmış.

Bazı bilimsel çalışmalarda Neandertal insanına mâl edilen çok eski çizimlerde ve Paleolitik dönem sanatının bu nadir örneklerindeki mürekkep izleri, çizimleri yapanların sembolizm gücü olduğunu kanıtlamış; hatta Homo Sapiens – Neandertal ayrımını mürekkep üzerinden de tartışmaya açmış.

18 Aralık 1994 tarihinde tesadüfen keşfedilen ve uzun çalışmalar sonrasında 36 bin yıl öncesine tarihlenen Fransa'daki Chauvet Mağarası duvarlarındaki doğal dünyayı tasvir eden mağara resmindeki kırmızı, koyu sarı ile siyah renkli mürekkebin, çevredeki maden alaşımlarından, bitki öz sularından ve farklı hayvan kanlarından üretildiği saptanmış. Bu da gösteriyor ki, insan doğadaki renkleri mürekkebine katabilmek için her çağda arayış içinde olmuş; denemiş, düşünmüş, geliştirmiş ve uygulamış.

Babil ve Eski Mısır halkı taşların, kemiklerin ve kil tabletlerin üstüne çivi yazısı dediğimiz şekilde yazmışlar, basit hiyeroglif resimleri kazıyarak ortak anlaşım dilini bulmaya çalışmışlar.

Günümüzden yaklaşık 7 bin yıl önce Orta Doğu'da tarımın başlamasıyla toprak işleme, sulama haklarını belirleme, hasatın dökümünü çıkarma, vergi tutarını saptama ve hesap yapma ihtiyacı yazılı kayıt tutma zorunluluğu doğurmuş; yazma ihtiyacı da mürekkebe uzanan yolda insan aklını hep meşgul etmiş.

O ana kadar on binlerce yıl boyunca sadece sanatsal amaçla üretilerek kullanılan mürekkep, yerleşik hayata geçilmesi ve bazı şeylerin kayıt altına alınması gereksinimiyle MÖ 2500 civarında neredeyse eş zamanlı olarak Çin'de, Mezopotamya'da ve Mısır'da aklın ortak tasarımı olarak ortaya çıkmış.

✍️Çin kaynaklarına göre Tien-Lcheu, lamba isini çam ağacı reçinesi, jelâtin ve misk ile karıştırarak eşek derisi üstünde uygulayarak mürekkebin ismi bilinen ilk mucidi olmuş.❗️

Kâğıt kullanımı kalıcı mürekkep arayışını hızlandırmış

Mürekkep içinde yer alan pigmentler kimi zaman bitkisel yağların katran ile yakılmasıyla elde edilmiş, bazı yerlerde de lamba karası adı verilen bir karbon türü kullanılmış. Sürülenin yüzeye yapışması ve yazının kalıcı olması için sakız kullanılması günümüze dek süre gelen tekniklerden biri olmuş.

◾️Siyah yazı mürekkebi M.Ö. 1200'de popülerlik kazanınca insanlar mineral ve bitkilerden elde ettikleri farklı renkleri de ekleyerek doğal boyalarla canlı renklerde mürekkep imal etmeye çalışmışlar. Kimi yerde Hindistan cevizi, kullanılmış kimi yerde de demir tuzları.

Bir tür saz olan papirüs bitkisinin özünden yapılan ilk kâğıdın kullanılmasında ihtiyaç duyulan "kalıcı olma" faktörünü güçlü bir pigment olarak karbon sağlamış, "sakız" ile "karbon" mürekkep yapımının temel bileşenleri içinde her daim birlikte yer almış.

Zaman süreci içinde, papirüsün yerini almaya başlayan hayvan derisinden yapılan parşömenlerde karbon ve lamba isi yanında yakılarak özü alınmış hayvan kemikleri de kullanılmış.✍️Kemiklerin saatlerce kaynatılması sonrasında eriyik halde elde edilen jelâtinli yapışkan madde genellikle bir fırça aracılığıyla su eklenerek istenen kıvamda sıvılaştırılmış ve mürekkebe kalıcılık verecek şekilde kullanılmış. Hindistan mürekkebi olarak bilinen bu teknik kısa zaman içinde Kuzey Doğu Asya'nın derinliklerine yayılmış, Çin'de MÖ 4. yüzyıldan itibaren kullanılmış.

İnsan, 40 bin yılı aşkın bir süre önce de mürekkep kullanarak duygularını dışavurmayı biliyormuş.

MÖ 1000'li yıllarda duman isini, bitkisel yağ reçinelerini, hayvan yağını -derisini ve kemiklerden elde edilen jelatini karıştıran Çinliler misk, bal ile sakız ekledikleri mürekkebin üretim sürecini daha da mükemmel hale getirmişler.

Çin'den Kore'ye, Hindistan'dan Güney Doğu Asya'ya kadar yayılarak tüm dini kaligrafide kullanılan mürekkep içeriğinde ana koyuluğu veren karbon yanında balık, çam ağacı ve yumurta akı da bağlayıcı madde olarak yer almış, yazılarda geleneksel siyah yanında farklı renklerin arayışı hep devam etmiş. 

Zaman içinde gelişen ✍️Çin mürekkep yapma tekniğinde, tutkal ve pigmentler tütsü misali ince ağaç çubuklar etrafına kaplanıyor, kullanım sırasında su katıldığında sıvılaşacak hale gelecek şekilde kurutuluyormuş. Bu yöntem hem nakliyede kolaylık sağlamış hem de kolay kırılan toprak kaplara olan gereksinimi azaltmış.

🐫İpek Yolunun geleneksel ticaretinde bu şekilde üretilen mürekkep çubuğu, taşlama taşı, fırça ve kâğıt ciddi yer tutmaya başlamış, bu yıllarda sanatçılar, tacirler, seyyahlar, elçiler ve savaşçılar kalıcı izler bırakmak adına tarihe iz düşecek mürekkep damlacıkları peşinde koşuyorlarmış.

Ölü Deniz Parşömenlerinde de kullanılan mürekkep türü bu şekildeymiş; yapılan bilimsel araştırmalar sonucunda anlaşıldığına göre karbon yerine kullanılan "cıva cevheri" kırmızı renk verecek şekilde ilave edilmiş.

Cıva en çok hangi balıkta bulunur?〰️Yüksek oranda cıva içeren balıklar arasında köpek balığı, vatoz, kılıç balığı, levrek, değerli taş balığı, turuncu pürüzlü balık, morina balığı ve güney mavi yüzgeçli orkinos bulunur.

Eski Mısır'da mürekkep 

MÖ 2500 gibi erken bir tarihten günümüze ulaşan eski bir papirüs üzerinde görülen mürekkep örneği Eski Mısır uygarlığının karbon parçacıklarından mürekkep geliştirdiğini ve yoğun olarak da kullandığını gözler önüne seriyor.

Günlük yaşamlarında papirüs parşömenlerine yazı yazmayı yoğun olarak kullanan Mısırlılar, mürekkep kullanarak tarihi belgeleyen ve kaydeden en eski uygarlıklardan biri olmuş. 

Son yıllarda ortaya çıkarılan pişirilmiş toprak levhalar, balmumu tabletler ve taşlar üzerindeki yazıtlarda da mürekkep kullanıldığına dair veriler bilim insanlarınca araştırılmaya devam ediyor. 

Mısır medeniyetinin farklı dönemlerine ait olarak yer altı mezarlarında siyah ve kırmızı renkli mürekkeplerle yazılmış papirüslerin de bulunmuş olması, Eski Mısırlıların toprakta bulunan boyar maddeleri ayrıştırarak çeşitli renklerde mürekkepler yapmayı öğrendiklerini de gösteriyormuş. 

MÖ 1479 yılına tarihlenen çizimde Eski Mısır medeniyetinin canlı renklerde mürekkep kullandığı görülüyor.

MÖ 1300'lü yıllarda Mısırlılar da Çinliler gibi kandillerde yaktıkları yağdan çıkan isi, su ve bitki zamklarıyla karıştırarak mürekkep hazırlamışlar, Akdeniz kültürünün her yerinden gelen tüccarların beraberinde taşıdıkları el yazmalarını kopya eden sanatçılara farklı renklerde mürekkep sağlamışlar.

 İlginçtir, bulunan bazı parşömenlerde baş harflerin erguvan rengi mürekkeple yazıldığının fark edilmesi Eski Yunan ve Roma İmparatorluğun Mısır topraklarındaki etkisinin mürekkep üzerindeki kanıtı olmuş. 

Sonraki yıllarda yazının yanında kumaş boyası olarak da kullanılan ✍️mürekkeplerde kobalt, bakır oksit, safran, zerdeçal ve farklı bitkiler de kullanılmış, zor erişilen kırmızı renk bölgede yaşayan bir böcekten alınmış. Bulunan örneklerde görülen farklı renkler Mısırlıların mürekkebi geliştirme adına farklı pigmentleri denediğini ve kalıcılığı geliştirdiğini kanıtlamış. 

Mumyaların çevresinde kullanılan camgöbeği malzeme şeritleri üzerinde yapılan karbon tarihlendirmesi sonucunda bu renkteki pigmentlerin Akdeniz çevresinden ✍️Fenikeli tacirlerce taşınan köknar ağaçlarından üretildiği anlaşılmış. Bu yoldaki verileri Tutankamon'un mezarında kök boyayla boyanmış bir kumaş parçasının bulunması da güçlendirmiş.

(Göknar ya da köknar (Abies), çamgiller(Pinaceae)

Mayalardan günümüze ulaşan nadir örneklerde, mürekkep yapımında ne derece ilerledikleri belli oluyor.

Amerika'da Maya Mavisi mürekkep

Aynı yıllarda Amerika yerli halkı da ✍️mürekkep kullanıyor, bitki özsularından, yanmış hayvan kemiklerinden, katrandan elde ettikleri mürekkebi keskin uçlu iğne eşliğinde deri parşömenlere uyguluyorlarmış.

MÖ 4. yüzyılda ✍️mürekkeplerine "kafur" ekleyen kızılderililer, İspanyolların gelişine kadar yazılı kayıtlarını gelecek nesillere taşımaya çalışmışlar.

Güney Amerika topraklarında egemen olan Maya halkı seramik, cam ve mimari üzerinde "Maya Mavisi" ismi verilen mürekkebi kullanmış, eserlerin çoğu gelenler tarafından yağma edilse de kalanlar üzerinde bilimsel araştırmalar devam ediyormuş.

Seramik kullanım eşyaları, yaşam alanları, giysileri ve parşömenler üzerine uygulanan canlı gök mavi rengi, yerel bitki özsularından, palygorskite ve indigo maddelerinin tütsü ocaklarında birlikte ısıtılmasıyla üretiliyor, yağmur tanrısı Chaak'ı sembolize ettiği için Maya dini ritüellerinin kritik derecede önemli bir parçası olarak kullanılıyormuş.

Maya yazılı tarihinin ana biçimi olan ve kodeks olarak adlandırılan akordeon tipli katlanır kitaplar üzerine din görevlileri tarafından sürülen Maya Mavisi mürekkepli yazılar, arkeologlara, sanat tarihçilerine, bilimin her disiplininde araştırma yapanlara Mayaların yaşamları hakkında pencereler açmaya devam ediyor.

Mürekkep üretiminde gerileme 

Mısır uygarlığının gerilemeye başladığı, Roma İmparatorluğunun da iç sorunlarla uğraşmaya başladığı Hıristiyanlığın ortaya çıkışının az öncesindeki yıllarda mürekkep üretimi gerilemiş, yazı yazma sanatı kaybolmaya yüz tutmuş. 

Arkeolojik verilerde balmumu tabletler üzerinde kazı kalemleriyle işlenen metinler görülse de, Yunanlar ve Romalılar düşüncelerini yazılı olarak ifade etmek için genelde mürekkep kullanmışlar.

Mürekkep kullanımının yeniden başlaması için MS 200'lü yılları beklemek gerekmiş; din adamlarıyla yazı yazanlar arasında neyin mürekkep olarak kullanılıp kullanılamayacağı konusunda anlaşmazlıklar çıkmış. Bu savı ortaya atanlar Yahudi hukukunun sadece doğal ürünlerin kullanımına izin verdiği, bu türden doğal pigmentlerin de su ile temasta kolay çözündükleri ve kalıcı olmadıkları için Hıristiyanlık öncesinde mürekkep üretimini olumsuz etkilediğini söylüyorlar.

MS 3. yüzyılda mürekkep yapma sanatı yeniden canlanmış, birçok eski formül hokka kaplarını doldurmaya başlamış. ✍️Kükürt, potasyum, zincifre adlı mineralden üretilen vermilyon ile cıvadan elde edilen zinober sayesinde parlak kırmızı renkte mürekkep üreten Antik Roma'da aynı zamanda indigo, bakır oksit ve kobalt ile yapılan mavi mürekkepler de popüler hale gelmiş.

İpek Yolu'ndan taşınan Tyrian morlu Çin mürekkebiyle yazıları metalik altın ve gümüşle süslemek, el yazmalarını değerli kılmak için Doğu'nun uzak ülkelerinden Roma'ya uzman yazıcılar getirilmiş. Her yazıcının ayrı rengi ve kendine özgü mürekkep yapma tarzı sır olarak saklanıyor, büyük bir titizlikle saklanan gizli mürekkep tarifleri İmparatorlukların gücünü arttırıyormuş.

Binlerce yıl önce sanatçılar, tacirler, seyyahlar, elçiler, düşünürler kalıcı izler bırakmak için fırça ve mürekkebi yanlarından eksik etmemişler.

Orta Çağ'da Mürekkep

Hıristiyan inancının kabul edilmesinden çok kısa bir süre sonra, 🔻MS 390 yılında Roma Senatosu, birçok kitap ve el yazmasının yakılmasını emretmiş; pagan inancına sahip çok sayıda eski el yazması eserler sistematik olarak yok edilmiş.‼️Denilen o ki bu kıyımdan kurtulan nadide parçaların çoğu da 5. yüzyılın başlarında Gotlar'ın Roma'yı yağmaladığında tahrip olmuş. 

Altıncı yüzyılda tüy kalemin icadı yazı dünyasında canlanma yaratsa da eserler sadece teoloji alanında olduğu için bilginin yayılması din adamlarıyla sınırlı kalmış. Mürekkep yapım tarifleri, gizlice bazı genç rahip adaylarına öğretilse de, Hıristiyanlığın yükselişi, bilgi üretilmesini ve paylaşılmasını engelliyormuş.

İngiltere'ye mürekkep 7. yüzyılda İrlanda'da faaliyet gösteren Benedictine rahipleri eliyle ulaşmış. Bu yıllarda Benedictine manastırlarının içinde yazı salonu, yazma eğitimi ve dini telkinlerin yapıldığı özel bir bölüm varmış.

🎥 "The Name of the Rose" (Benedictine manastırları.)

Bu arada tüm Orta Çağ boyunca ölümsüzlük arayan simyacıları peşinden koşturan ve "vitriol" olarak da bilinen gizemli "Kıbrıs Taşı" şap yapımından yün -kumaş- iplik boyamaya kadar çok alanda kullanılmış, yaydığı koyu mavi renk ile mürekkep yapanlar için her çağda ve her dönemde ilgi odağı olmuş.

Siyah mürekkebin gelişimi, 8. yüzyılda kimyasal maddelerin eklenmesiyle gelişmiş. Vitriol mavisi ile şarabın tortusundan ve nar kabuğundan elde edilen mürekkepler döneme özellik katmış. Bu yıllarda nar mürekkebiyle yazılan metinlerden bazıları koleksiyonerler eliyle günümüze ulaşmış, İngiltere müzelerindeki yerini almış; araştırmacılara açılmış.

Karbon bazlı mürekkeplerden günümüz mavi - siyah yazı sıvılarının temeli olan demir safra mürekkeplerine geçiş, MS 10 ila 12. yüzyıl arasında gerçekleşmiş. Bu yıllarda keşfedilen "keten" hem giysi hem de bir kâğıt biçimi olarak kullanılmaya başlanmış. Her ikisi de Asya'dan getirilen demir safra mürekkepleri ile ketenin birlikte kullanılması sırasında oluşabilecek kimyasal reaksiyonlar hakkında çok az şey bilinmesine rağmen kullanımı yaygınlaşmış, süreç içinde her ikisinin yapımı da gelişime uğramış. 

Mürekkepli çizim, özellikle "Muromachi" döneminde Japon kültürünün bir parçası haline gelmiş, kamışla sürülen mürekkep, Asya'nın her yerinde hat sanatına olan talebi büyütmüş. 

Batı  hat sanatı  ve yüzyıllar öncesinin mürekkepleri "Lindisfarne İncili" üzerinden günümüze ulaşmış.

Gutenberg'in matbaası sonrasında mürekkep ihtiyacı artmış; seri üretim gerekmiş

Daha önce Çin'de bulunan dizgili matbaa sistemi Avrupa'da geliştirilebilmiş, çünkü Çin kaligrafisinde 80 binden fazla farklı sembol olması hareketli harflerle seri basım yapılmasını olanaksız kılıyormuş. 

1436 ila 1450 yılları arasında Gutenberg'in basit bir el kalıbı kullanarak Batı alfabesindeki harflerin dökümünü yapması ve dizgi yoluyla baskı için teknikler geliştirmesi heyecanla karşılanmış, o güne kadar son derece yüksek ücretlere mâl olan el yazması eserler toplu olarak üretilebilir hale gelmiş. Asıl mesleği kuyumculuk olan Gutenberg'in 1457'de Mainz'de inşa ettiği matbaa işi kısa süre içinde ciddi talep yaratmış, 1480 yılına gelindiğinde Avrupa'da baskı yapan tam 110 matbaa varmış.

Bin bir zorlukla ve gizemli sırlarla üretilen geleneksel mürekkebin metal döküm harflere hayat vermesinde bazı sorunlar yaşanmış, o günün matbaa baskılarına uyum sağlaması için yağ bazlı mürekkep kullanma ihtiyacı ortaya çıkmış.

✍️Kısa süre içinde denenen mürekkep alaşımları metal harflerin kâğıda basımına uygun olması için yine karbon alaşımlı olarak tasarlanmış ama aynı zamanda bakır, kurşun ve titanyum da içeriyormuş.

Gutenberg'in 1457'de Mainz'de açtığı matbaa, 1480 yılına gelindiğinde Avrupa'da 110 baskı atölyesine erişmiş.  

Sentetik mürekkep tesadüfen bulunmuş

Matbaa için geliştirilen yağ bazlı mürekkep ile el yazısı amaçlı sülfat tabanlı karışımlar 1800'lü yıllara kadar piyasada olmuş. Mürekkebin solması ve zamanla yazının kaybolması sorunu yıllarca konunun ilgililerini çare aramaya itmiş. 

İngiliz kimyager William Henry Perkin, 1856 yılında sıtmaya çare ararken tesadüfen de olsa ilk kez sentetik mürekkebi bulan ve günümüze dek gelen bir döngüde kalıcılığı yakalayan isim olmuş. 

1860'larda daktilonun ortaya çıkışı iletişimi geliştirmiş, kolay taşınabilir bu mekanik alet tüm dünyada heyecanla karşılanmış. Mürekkepli daktilo şeridi 1865 yılında icat edilmiş, 1870 yılında da seri üretimi başlamış. Mürekkebe batırılmış kumaşın Hint yağı ilavesiyle şerit üzerinde nemli kalacak şekilde tasarlanması 100 yılı aşkın bir süre içinde daktilo kullanımını etkin kılmış. 

1968 Yılında Japon Epson Şirketi ilk elektronik yazıcıyı tanıttığında yepyeni bir baskı döneminin önünü de açıyormuş. Artık kartuşlu, püskürtmeli mürekkepli sistemler evlere, işyerlerine girmeye ve kolaylaşan yöntemlerle baskıda devrim yaşatmaya hazırmış. 

Perkin Organik Kimya Ödülü


Perkin Organik Kimya Ödülü, organik kimyanın herhangi bir alanında yapılan araştırmalarda sürdürülebilir, özgünlük ve başarı için 2008 yılında Royal Society of Chemistry (Kraliyet Kimya Derneği) tarafından kurulan prestijli bir kimyaödülüdür.

Ödül, adını ilk anilin boyasının mucidi olan Sir William Henry Perkin'den (1838-1907) almıştır ve iki yılda bir verilmektedir.

Osmanlı'da mürekkep

Arapça'da "midâd", "hibr" ve Farsça'da "siyâhî", "zekab", "zügâlâb" gibi kelimelerle ifade edilen sıvı yazı malzemesi, farklı maddelerin birleşiminden oluştuğu için dilimize "bir araya gelmiş, birlik oluşturmuş" anlamına gelen" mürekkep olarak geçmiş.

Hazır satılan mürekkebin zor bulunduğu yıllarda kendi yaptığı mürekkeple yazdıklarının hazzını yaşamak isteyenlerin geliştirdikleri farklı yapım teknikleriyle mürekkep üretmeye soyunanların sayısı Osmanlı yaşamında hep var olmuş. Osmanlı döneminde yazıldıktan 500 yıl sonra bile kâğıt üstünde kalan kömürden yapılan siyah mürekkep hep tercih sebebi olmuş, camilerin bacaları isleri biriktirecek şekilde tasarlanmış. 

O kadar ilginç malzemelerden oluşan mürekkep tarifleri var ki, insan bunca emekle üretilen mürekkep damlalarıyla bezenen yazı sanatının ve hattatların değerini daha iyi anlıyor. Mürekkep üretiminde hassas ölçülerle temin edilen zor bulunan malzemeleri büyük bir titizlikle sürece hazırlamak ama daha da önemlisi elde edilen nadide karışımı binlerce, on binlerce, yüz binlerce kez karıştırmak, tokmaklamak.

Osmanlı yaşamında karıştırma işine güzel çare bulunmuş, uzak diyarlara giden kervanlardaki develerin boynuna asılacak şekilde içinde tokmağı da olan özel kaplar tasarlanmış. Böylece deve yürüdükçe kap çalkalanır, mürekkep dövülürmüş. Bu arada öğrendiğimi sizlerle paylaşayım, deve boynuna asılan tokmaklı tasın İstanbul'dan Bağdat'a gidip gelmesi 100 bin tokmak vuruşuna denk gelirmiş. 

Osmanlı'ya mürekkeple gelen hat sanatı, toplumda itibar görmüş.

Necip Fazıl Kısakürek'ten mürekkep tarifleri

Üstat Necip Fazıl Kısakürek o kadar güzel bir mürekkep derlemesi yapmış ki, insanın kendi mürekkebini yapası geliyor! Temini kolay olmayan malzemeleri bulmak bir yana yapım sürecinden de irkilmemek elde değil; mürekkep yapma işinin gerçekten çok meşakkatli yönleri var.

Buyurun size üstattan birkaç farklı mürekkep tarifi:

Toprak bir kâseye konan 300 gr beziryağı içine sokulan küçük parmak kalınlığındaki fitil ateşlenip rüzgârsız bir yerde yanmaya bırakıldığında üstüne konan toprak tabağın iç yüzeyine yapışan ateşin isi, bir tavuk tüyü yardımıyla büyükçe bir yağlı kâğıda alınırmış. İsi ortalayacak şekilde defalarca katlanarak küçük tomar haline getirilen içi is dolu kâğıt yumağı çiğ ekmek hamuru içine konduktan sonra mahalledeki fırında verilir, ekmeklerle birlikte pişirilirmiş. 

Pişirilme sonrasında yağını ve sertliğini kaybeden kömür isi, akasya ağaçlarının gövdesinden çıkarılan ve Arap zamkı olarak bilinen yapışkan madde ile bire on nispetinde karıştırılıp, büyükçe taş bir havana konulurmuş. Başka bir kaba konan mazı suyu, nar kabuğu suyu, Kıbrıs taşı ve dörtte bir oranında demir pası iyice kaynatılıp soğutulduktan sonra havanda bekleyen karışıma katılıp bir hafta boyunca tokmakla dövülürmüş. Ne kadar çok çok dövülürse o kadar kaliteli mürekkep elde edileceği bilindiği için eli değnek tutan tüm hane halkı tarafından dönüşümlü olarak tokmaklanır, vakti olan, canı sıkılan çaresini havandaki karışımı dövmekte ararmış. En sonunda 30 gram civarında gül suyu ve Mersin ağacı meyvesinin özü katılan bu karışım mümkün olduğunca uzun süre tekrar tekrar dövülürmüş.

Bir tarif daha var, o da şöyle:

Çiçek açtığı sırada toplanan 100 gram nar goncası, 50 gram suda çözünen zaç yağı, 40 gram Mersin otu, 660 gram nöbet şekeri, 150 gram siyah mazı otu ile her biri 20 gram civarında anzurut bitkisi, kafur otu, kaya tuzu, öküz kuyruğu çiçeği bir toprak kaseye konur, demir pası ve sirke eklenip kaynatılırmış. İyice kaynadıktan sonra süzülen karışıma soba borusundan sıyrılmış 75 gram is ve 200 gram civarında bal kıvamında Arap zamkı katılıp tokmakla dövülmeye bırakılırmış. 

Mürekkep hakkında elimde yazılacak o kadar çok şey var ki; sizi oy verme heyecanı yaşadığımız bu pazar gününde fazla yormak istemedim.

İbni Sina'nın dediği gibi, bir şişe mürekkep bir külçe altından daha hayırlıdır; yeter ki yazacak sözünüz olsun...

Güzellikleri biriktirmenizi dilerim.

Hem mürekkep hem de mürekkep şişeleri meraklıları tarafından toplanıyor, müzayedelerde alıcı buluyor.


https://www.historytoday.com/history-matters/history-ink-six-objects

https://visual.ly/community/Infographics/history/history-ink 

https://www.centrecolours.co.uk/my-first-blog-post

https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/203712

http://www.historyofpencils.com/writing-instruments-history/history-of-ink-and-pen/

https://www.theweek.co.uk/innovation-at-work/63310/the-history-of-ink

http://www.realcolorwheel.com/ink.htm

https://www.pmg-pm.co.uk/2015/01/ink-through-the-ages-where-did-ink-come-from-and-what-do-we-use-today/

https://www.gastearsivi.com/gazete/son_posta/1949-11-07/5 

https://www.atlasdergisi.com/kesfet/arkeoloji-haberleri/en-eski-magara-https://artistcoveries.wordpress.com/2019/09/26/pen-and-ink-an-early-

https://gaatha.com/history-of-ink/

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/jesus-had-a-wife-say-scientists-as-ancient-papyrus-scroll-verified-9255110.html

https://the-past.com/feature/age-of-ink-inkwells-and-writing-in-roman-britain/

🟥


Mürekkep Hammaddeleri


Mürekkep hammaddeleri, geleneksel olarak doğal kaynaklardan elde edilen bitkisel özler, böcekler ve deniz kabukları gibi maddelerden yapılır. Sıvı bileşenleri "taşıyıcı" olarak belirtilir. Yağ, çözücü ve reçine gibi malzemelerden oluşurlar. Örneğin, tükenmez kalemler için daha düşük viskoziteli mürekkepler kullanılırken, dolma kalemler ve el yazısı kalemleri için daha yoğun ve koyu renkli mürekkepler tercih edilir. 

Xx


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Hallo 🙋🏼‍♀️