18 Ekim 2024 Cuma

Babıl Kralı:Belşazzar'ın Şöleni

         „Bilgi Kibardir,Cehalet Kabadir.“

Belşazzar (Akatça Bel-sarra-usurBabil prensiBabil'in son kralı Nabonidus'un oğludur.    

John Martin Belshazzar’ın Ziyafeti.     

Belşazzar'ın Perslerin MÖ 539'da Babil'i işgali sırasında öldürüldüğüne inanılmaktadır.

İncil'in Daniel Kitabı'nda Belşazzar'ın bayramı hikâyesinde merkezi bir karakter olarak yer alır, ancak bunun tarihsel bir kurgu olduğu düşünülmektedir.

Daha sonraki Yahudi geleneğinde Belşassar, Yahudi halkına baskı yapan bir tiran olarak tasvir edilir.

Eski Ahit'te anlatılan ve dinî resimlerde nadir olarak seçilen  Belşazzar'ın Şöleni konusunu işler. Resimde hikâyenin kargaşalı bir anı gösterilmektedir.   

🤴Babil Kralı Belşazzar ülkesi Pers işgalinde olmasına rağmen ailesi ve soylulardan oluşan davetlilerine ziyafet vermektedir. Ziyafette, dedesinin Süleyman Mabedi'nden getirttiği altın takımlar kullanılmaktadır.

Tapınaklarda dini ayinlerde kullanılan bu takımları Belşazzar'ın kendisine ait gördüğü ve sadece altın olarak değer verdiği, kralın elini ters çevrilmiş bombeli altın bir kabın üstüne koyması ile gösterilmiştir. 

Kralın kostümü Osmanlı Sultanı II. Murad'ın 17. yüzyılda Hollanda'daki bir gravüründen kopyalanmıştır. 

Eserde, kral Belşazzar'ın duvardaki mucizeyi gördüğü, dönerek kalkmaya çalışırken şarap kadehlerini devirdiği şaşkınlık anı gösterilir. Tablonun en can alıcı noktası kralın arkasındaki Tanrının eli olduğu sanılan esrarlı eldir.

Misafirlerin heyecanlı yüzleri olayın ne kadar dramatik bir an olduğunu gösterir. Duvarda, gövdesiz elin salonun duvarına yazdığı yazı parlar:Mane, tekel, fares.

Duvardaki yazı (İbranice:‏ talihsizlik ya da bela öngörüsü ima eden bir deyimdir.)      

Kralın kostümü Osmanlı Sultanı II. Murad'ın 17. yüzyılda Hollanda'daki bir gravüründen kopyalanmıştır. }}}    

Daniel 5:1-3'e göre Babil Kralı Belşazzar bir ziyafette sarhoşken selefi Nebukadnezar tarafından Kudüs'teki Yahudi Tapınağı'ndan çıkarılan kutsal altın ve gümüş kaseleri alır. Bu kutsal nesneleri kullanarak kral ve maiyeti "altının, gümüşün, tunçun, demirin, tahtanın ve taşın tanrıları"na şükreder.

Birden vücutsuz bir insan eli belirir ve parmaklarıyla sarayın duvarına (Mene, Mene, Tekel u Pharsin) sözlerini yazar.

Bunlar Aramca ölçü ve para birimi adları olarak bilinir: MENE; para birimi, TEKEL; şekelin bir söylenişi, FERES; yarım, parça.

Hiçbir kraliyet büyücüsü ya da danışmanı alameti yorumlayamaz. Kral, Kudüs'ten alınıp Nebukadrezzar'ın yüksek memuriyetine verilmiş, sürgün Yahudilerden biri olan Daniel'e yollar. Daniel'in bu sözlerden anladığı ölçü adlarının edilgen fiil çekimlerine uyduğudur.

Daniel mükafat tekliflerini reddederek metni(25-28 ayetler) okumadan önce kralı kibri ve münafıklığında budalalık etmemesi yolunda uyarır.

Ve çizilen yazı şudur: MENE, MENE, TEKEL UFARSİN. Manası da şudur: MENE; Tanrı senin krallığını saydı ve onu sona erdirdi. TEKEL; terazide tartıldın ve eksik bulundun. FERES; ülken bölündü Medlere ve Farslara verildi.

İlgili kısımda şunlar yazar: 

O gece Babillilerin kralı Belşazzar öldürüldü. Ve Med Darius krallığı devraldı.

Daniel 5:30–31

Bu tarihsel olarak Perslerin Babil İmparatorluğu'nu yıkışının yansımasıdır.    


1831 Babil'in Düşüşü; Büyük Kiros Babil ordusunu yeniyor. J. Martin tarafından mezzotint, 1831.        

Rembrandt tarafından çizilmiş olan Belşazzar'ın duvardaki yazıyı görerek dehşete düşüşünün bir betimi        

Rembrandt'ın Barok tarzda, büyük ebatlı, tarihî tabloların ressamı olarak kendini kabul ettirmeye çalıştığı döneme aittir. 1635 yılı dolaylarında yapıldığı düşünülür.

Eser, Londra Ulusal Galerisi'nde sergilenmektedir.


1831 Babil'in Düşüşü; Büyük Kiros Babil ordusunu yeniyor. J. Martin tarafından mezzotint, 1831.           

         Daniel Kitabı

MÖ 164; İbrani Kutsal Kitabı'nın (Eski Ahit) bir parçası olan Büyük Peygamberler'in beşinci ve son bölümü

 *Daniel kitabı (İbraniceTanah'ın Ketuvim kitabına bağlı bir metindir.


Çift kiyasma teorisi: 















2 ila 7. konular arasında bulunan Aramca kısmın kiyastik dil yapısıyla hazırlandığını belirtenlerden biri de 1972'de A. Lenglet olmuştur. 1986'da arkeologWilliam H. Shea, Lenglet'in görüşünü temel alarak bunu Daniel kitabının tamamına uyguladı. Shea'nın dediğine göre Daniel kitabında çifte kiyasma bulunmaktadır.         

Tanah ve çoğu Protestan ve Katoliklerin "Oniki" sıralaması şöyledir:

Doğu kiliselerinde kullanılan Yunanca tercüme olan Septuagint'te ilk altı kitap Hoşea, Amos, Mika, Yoel, Ovadya, Yona olarak sıralanıp devamı yukarıdaki listedeki gibidir. Ayrıca, Tanah'takinin aksine, "Küçük Peygamberler" "Büyük Peygamberler"den sonra değil önce yer alır.

Oniki'nin Ahit dışı kitaplar olduğuna dair ilk kanıtlar MÖ 190'larda yaşamış Yeşu ben Sirah'a aittir. Josephus  ise Oniki'nin Ahit'in bir parçası olduğunu belirtmektedir; aynısı durum Ölü Deniz parşömenlerinde de gözükmektedir.

⚠️Bu kitapları, Asur'un son dönemlerinde yaşamış peygamberlerin kitapları takip eder: NahumHabakkuk ve Sefanya.

Son olarak da, Pers zamanında yaşamış peygamberlerin kitapları bulunur: HagayZekeriya ve Malaki.‼️

Sıralama yapılırken kronolojinin yanı sıra Kudüs ve Yehuda'ya yapılan odaklanma da dikkate alınmıştır. Örneğin Kudüs'ün MÖ 586'da yıkımını yansıtan Ovadya kitabı kronolojik sırada sonra yer alır.  

     🔰Tanah/Tanak:  romanize:Tanāḥ), Yahudiliğin ana mukaddes metinlerini oluşturan kitapların kanonik bir koleksiyonudur.Hristiyanlar tarafından İbranice Mukaddes Kitap ya da Eski Ahitdenir. Metinlerin neredeyse tamamı Kutsal İbranice ile yazılmış olup, ufak bir bölümü de Kutsal Aramiceyle yazılmıştır (Daniel ve Ezra Kitaplarında). 

   ~ Tanah üç kısımdan oluşuyor:

1. Tora (talimat)

 2. Nevi'im (peygamberler)

ve 3. Ketuvim (yazılar)

♻️Nevi'im (İbranice: (Peygamberler) Tanah'ın üç ana bölümünden ikincisi. Bu bölümlerin ilki Tora (Tevrat) ve (Nevi'im'den) bir sonraki de Ketuvim'dir (Yazılar).

Nevi'im geleneksel olarak iki bölüme ayrılır:

  • İlk Peygamberler veya Nevi'im Rishonim 
  • Son Peygamberler veya Nevi'im Aharonim

♻️Ketuvim (İbranice: "Yazılar"), Yahudilik kutsal metni. Tanah'ın (İbrani Kutsal Kitabı) üçüncü ve son bölümünü oluşturur. İlk bölüm Tora (Tevrat) ve Nevi'im'den (Peygamberler) oluşmaktadır. *Ketuvim kendi içinde 11 kitap barındırır. 

*Tevrat adı İbranice torah kelimesin’den Arapçaya geçmiştir ve Musa'nın beş kitabı için kullanılır.

Fakat gelenekte Tevrat denilince İbranice (ve Aramca) yazılmış olan tüm 39 kitabı da kapsayan İbranice Kutsal Yazılar anlaşılır.

⁉️Onlardan hiçbiri İncil'in İsa, Zebur'un Davud'la birlikte zikredilmesine rağmen Tevrat'ın Musa ile zikredilmemesinin üzerinde durmamışlardır.'' 

✅Tevrat'ın 39 bölümünden biridir. Orada Mezmurlar adıyla geçer (İbranice: Mizmor, çoğulu: Mizmorim [ilahi şarkı], Arapça: Mezmur/mizmar, çoğulu: Mezamir [çalgı, kaval], Yunanca: Psalmoi [arp eşliğinde söylenen şarkı]).

Bazı dil bilimcilere göre zebûr kelimesinin kökeni yazmak anlamındaki zebr masdarıdır (Lisânü’l- ArabTâcü’l-ʿarûs).

📕''Zeccac'a göre ise Zebur kelimesinin kökü menetmek anlamına gelen zebrdir. İşte Davud'a verilen Zebur da içinde kötülüklerden sakındıran nasihatler ve vaazlar bulunduğu için bu isimle anılmıştır.'          



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Hallo 🙋🏼‍♀️