
Şehname ( Farsça : شاهنامه , Šāhnāme , 'Krallar Kitabı', modern İran Farsçası telaffuzu ayrıca Şehnameolarak çevrilir , Pers şair Firdevsi tarafından MS 977 ile 1010 yılları arasında yazılmış uzun bir destansı şiirdir ve Büyük İran'ın ulusal destanıdır . Yaklaşık 50.000 beyit veya beyitten (iki satırlık mısralar) oluşan Şehname , dünyanın en uzun destansı şiirlerinden biri ve tek bir yazar tarafından yaratılan en uzun destansı şiirdir. Esas olarak dünyanın yaratılışından yedinci yüzyıldaki Müslüman fethine kadar Pers İmparatorluğu'nun efsanevi ve bir dereceye kadar da tarihi geçmişini anlatır.
Ebu Ali Bel'ami
Ebu Ali Muhammed Bal'ami ( Farsça : ابو علی محمد , ölüm tarihi 992/997 CE), Amirak Bal'ami ( امیرک بلعمی ) ve Bal'ami-i Kuchak ( بلعمی کوچک , "Genç Bal'ami") olarak da bilinir, 10. yüzyılda yaşamış Pers tarihçi , yazar ve Samanîler'in veziriydi.
Tarihhnama:


Edebi üslup, Sasani İmparatorluğu'nda yazılmış daha önceki Pehlevi ve Orta Farsça eserlerinden farklıdır . Tarikhnama, Arapça ödünç sözcükler kullanan etkili bir Farsça tarih yazımı geleneğinin başlangıç noktası olarak kabul edilir ve daha önceki Sasani modellerinden daha çok Arapça (ve İslami) modellere dayanır.
Kitap , Sasani Persleri ve İran'ın mitolojik tarihi hakkında paha biçilmez bilgiler sunuyor.
Samanîlerin nominal vasalı olan Alp Tigin , 962'de Gazne'yi Lawik hanedanından fethetti. Bu komutanların beşincisi, 387 AH/997 CE'ye kadar yirmi yıl boyunca Hazne'yi yöneten Sebüktigin'di (mezar kitabesinden anlaşıldığı üzere ) al-Hajeb al-ajall (en asil komutan) unvanıyla.
Pers Prensi:Zamanin Kumlari 🎥 1:02:43 Roma mitolojisi Santre anlatilmaktadir.!
⚔️✨🌙
Samani İmparatorluğu
Samanî İmparatorluğu ( Farsça : سامانیان , Sāmāniyān ), Samanî İmparatorluğu , Samanî hanedanı , Samanî emirliği veya sadece Samanîler olarak da bilinir, İran dehkan kökenli bir Fars Sünni Müslümanimparatorluğuydu . İmparatorluğun merkezleri Horasan ve Maveraünnehir'di ; en geniş sınırları 819'dan 999'a kadar kuzeydoğu İran ve Orta Asya'yı kapsıyordu .
Dört kardeş — Nuh , Ahmed , Yahya ve İlyas —Samanid devletini kurdu. Her biri Abbasi egemenliği altındaki toprakları yönetti. 892'de İsmail Samani (892-907) Samanid devletini tek bir hükümdar altında birleştirerek Samanidler tarafından kullanılan feodal sisteme etkili bir şekilde son verdi. Samanidler, Abbasiotoritesinden bağımsız hale de onun döneminde geldi . Ancak 945'te hükümet fiili olarak Türk askeri köle grubunun kontrolü altındaydı ve Samanid ailesinin otoritesi tamamen sembolik hale gelmişti.
Samanid İmparatorluğu, İran konuşmasını ve geleneklerini İslam dünyasının katına getiren bir Fars kültürü ve kimliğinin yaratıldığı İran Ara Dönemi'nin bir parçasıdır . Bu daha sonra Türk-Fars kültürünün oluşumuna katkıda bulunmuştur.
Samanidler sanatları teşvik ederek bilim ve edebiyatın ilerlemesine yol açtılar ve böylece Rudaki , Ferdowsi ve İbn Sina gibi bilginleri kendilerine çektiler. Samanid kontrolü altındayken Buhara , ihtişamıyla Bağdat'ın rakibiydi. Bilginler, Samanidlerin bilim ve dini çalışmalar için Arapçayı kullanmaya devam ederken, Büveyhilerve Saffarilerden daha fazla Fars dilini ve kültürünü canlandırdıklarını belirtiyorlar. Kendilerini Sasani İmparatorluğu'nun torunları olarak görüyorlardı. Ünlü bir fermanda, Samanid yetkilileri "burada, bu bölgede dil Farsçadır ve bu krallığın kralları Pers krallarıdır" dediler.
TARIH Kökenler:

Samanid hanedanı Saman Khuda tarafından kuruldu , onun soyundan gelenler Samanid İmparatorluğu'nun yöneticileri oldular. O, günümüzün kuzey Afganistan'ında bulunan Balkhilindeki Saman köyünden İran kökenli bir dehkandı. Samanid ailesinin en erken ortaya çıkışı Transoksanya'dan ziyade Büyük Horasan'dagörünüyor. Bazı kaynaklarda Samanidler, Behram Çubin'in Mihran Hanedanı'ndan geldiklerini iddia ettiler
Saman Hanedanı'nın Oğuz Türklerine ait olduğu iddia edildi, ancak doğruluk olasılığı düşük. [14 Aslen bir Zerdüşt olan Saman Khuda , Horasan'da Asad bin Abdullah el - Kasri'nin valiliği sırasındaİslam'a geçti ve en büyük oğluna valinin onuruna Asad bin Saman adını verdi. 819'da Büyük Horasan valisi Ghassan ibn Abbad, isyancı Rafi ibn al-Layth'e karşı yardımlarından dolayı Esad ibn Saman'ın dört oğlunu ödüllendirdi . Nuh ibn Esad Semerkant'ı aldı ; Ahmed ibn Esad Fergana'yı aldı ; Yahya ibn Esad Taşkent'i aldı ve İlyas ibn Esad Herat'ı aldı .
Son birleşme ve gücün zirvesi (892–907)
901 yılında Amr Saffari , Belh savaşında Samanîler tarafından yenildi ve bu da Saffarî hanedanını Sistan'da küçük bir kol haline getirdi. Samanîler bu dönemde güçlerinin zirvesindeydiler ve batıda Kazvin'e ve doğuda Peşaver'e kadar hüküm sürüyorlardı .
İsmail tarihte yetenekli bir general ve güçlü bir hükümdar olarak bilinir; onun hakkında birçok hikaye Arapça ve Farsça kaynaklarda yazılmıştır. Dahası, kuzeydeki seferleri nedeniyle imparatorluğu düşman saldırılarından o kadar güvendeydi ki Buhara ve Semerkant'ın savunmaları kullanılmadı. Ancak bunun daha sonraki sonuçları oldu; hanedanın sonunda, daha önce güçlü olan ancak şimdi parçalanan surlar, Karahanlılar ve diğer düşmanlar tarafından sürekli saldırı altında olan Samanidler tarafından çok özlendi.
İsmail Kasım 907'de öldü ve yerine oğlu Ahmed Samani (h. 907-914) geçti.
Ebu Ali Çağani ile Tuharistan'daki bir Samanid ordusu arasında bir başka savaş daha yaşandı ve bu da Samanidlerin zaferiyle sonuçlandı. Neyse ki Ebu Ali Çağani için, Hutal yöneticileri ve Kumiji dağ halkı gibi diğer Samanid vasallarının desteğini sağlamayı başardı.
945'e gelindiğinde, Türk askeri köle grubu (önceden Samanid yöneticileri tarafından yönetim pozisyonlarında işe alınmışlardı) hükümetin tüm sorumluluğunu üstlenmişti. Bu zamana gelindiğinde, Samanid ailesi yalnızca nominal güce sahipti; tıpkı Büveyhilerin aynı dönemde Abbasi Halifeliği üzerinde fiili güce sahip olması gibi.
Samanîlerin nominal vasalı olan Alp Tigin , 962'de Gazne'yi Lawik hanedanından fethetti. Bu komutanların beşincisi, 387 AH/997 CE'ye kadar yirmi yıl boyunca Hazne'yi yöneten Sebüktigin'di (mezar kitabesinden anlaşıldığı üzere ) al-Hajeb al-ajall (en asil komutan) unvanıyla.
Daha sonra, 990'larda Samanî İmparatorluğu'nun çöküşünün ardından Gazne merkezli bağımsız bir hanedanın kurucusu olacaktı.
⚔️
~•Etimoloji: Gazni yer adının İslam döneminden önce var olduğu bilinmektedir. İranca Ganzak ("hazine") kelimesinden türemiştir.
Gazne'nin Gazneli şehri olarak kuruluşu , Samanid İmparatorluğu'nun Türk köle komutanı Alp-Tegin'e atfedilebilir.
Alp-Tegin , ( Farsça : الپتگین Alptegīn veya Alptigīn ) veya Alptekin , Samanîler İmparatorluğu'nun Türk köle komutanıydı ve daha sonra 962'den 963'teki ölümüne kadar Gazne'nin yarı bağımsız valisi oldu.
Kökeni:
Alp-Tegin, başlangıçta Orta Asya bozkırlarındadolaşan göçebe Türklerin bir parçasıydı, ancak daha sonra esir alındı ve Samanid köle ticaretiyoluyla bir köle olarak Samanid başkenti Buhara'ya getirildi ve burada Samanid sarayında yetiştirildi.
Nuh I ve Abdülmelik I döneminde hizmet:
Nuh I'in (943-954) saltanatı sırasında , Alp-Tegin kraliyet muhafızlarının başına ( hajib al-hujjab ) atandı. Nuh'un oğlu ve halefi Abd al-Malik I'in(954-961) saltanatı sırasında, Alp-Tegin Belh valisi olarak atandı ve 961'de Horasan'daki Samanid ordusunun başkomutanı ( sipahsalar ) oldu. Alp-Tegin ayrıca yakın müttefikleri olduğu Muhammed Bel'ami'nin vezir olarak atanmasında da önemli bir rol oynadı.
Mansur I tahta çıktığında Alp-Tegin'i Horasan valiliğinden azletti.

Samanidlerin ardıllığı üzerine yaşanan siyasi bir anlaşmazlıkta Hindukuşdağlarını güneye doğru geçti ve günümüz Afganistan'ında Kabil ve Kandahar arasında stratejik bir konumda bulunan Gazne'yi ele geçirdi ve böylece kendi prensliğini kurdu, ancak bu prenslik hala Samanid otoritesi altındaydı.
Kaçış ve Gazne valisi olarak tanınma
Alp-Tegin daha sonra Türk köle askerlerden oluşan kişisel muhafızlarını ve bir grup İran gazisiniBalkh'a götürdü ve burada Nisan 962'de Mansur I tarafından gönderilen bir orduyu yendi. Gazne'yi Kabilşah'ın akrabası olan Ebu Bekir Lawik'ten aldı ve Samaniler'den Gazne valisi olarak bir görevlendirme alarak konumunu güvence altına aldı.
Alp-Tegin tarafından satın alınan ve Gazne'ye eşlik eden bir köle olan Sebük Tegin , 977'de şehrin Türkleri tarafından Gazne'nin hükümdarı olarak atandı ve bu, tüm Transoksian ve Horasan'ı fethedecek olan Gazneli hanedanının başlangıcını işaret etti .
Gazneli hükümdarları döneminde:

1052'de isyankar köle-asker ( gulam )
Şehrin iyi talihi, 1151'de Gurlu Sultanı Alaeddin Hüseyin (hükümdarlık dönemi 1149-1161) tarafından yağmalanıp ateşe verildiğinde beklenmedik ve acımasız bir sonla karşılaştı .
Mahmud, Mesud I ve İbrahim hariç olmak üzere Gazneli hükümdarlarının tüm mezarları kırıldı ve kalıntıları yakıldı.
Bu olaylardan dolayı Alaeddin Hüseyin, Jahānsūz ( Dünya Yakıcı anlamına gelir) lakabını kazandı .

Türk Gazneliler 990'ların sonlarında Samanîleri devirdiğinde Firdevsi şiir üzerinde çalışmaya devam etti ve Gazneli Sultanı Mahmud'u övmek için bölümleri yeniden yazdı . Mahmud'un Firdevsi'ye karşı tutumu ve şairi ne kadar iyi ödüllendirdiği, uzun süredir tartışmaya konu olan ve şair ve hamisi hakkındaki efsanelerin temelini oluşturan konulardır.
Türk Mahmud, Samanidler'den daha az İran tarihi hikayeleriyle ilgilenmiş olabilir.
Şehname'ninsonraki bölümlerinde Ferdowsi'nin dalgalanan ruh hallerini ortaya koyan pasajlar vardır: bazılarında yaşlılıktan, yoksulluktan, hastalıktan ve oğlunun ölümünden yakınır; diğerlerinde ise daha mutlu görünür.

Ferdowsi, Fars edebiyatının tartışmasız devlerinden biridir.
Ferdowsi'nin Pers kültüründeki etkisi Encyclopædia Britannica'da şöyle açıklanmaktadır :
- Persler Ferdowsi'yi şairlerinin en büyüğü olarak görüyorlar. Yaklaşık bin yıldır onun şaheseri olan Şahname'den okumayı ve okumayı sürdürüyorlar .Bu eserde Pers ulusal destanı nihai ve kalıcı biçimini bulmuştur. Yaklaşık 1.000 yıl önce yazılmış olmasına rağmen, bu eser ortalama, modern İranlı için İncil'in Kral James Versiyonu'nun modern bir İngilizce konuşanı için olduğu kadar anlaşılırdır. Şiirin Dari orijinaline dayanan dili , yalnızca en ufak bir Arapça karışımıyla saf Farsçadır.
Oxford Üniversitesi'ne bağlı Wadham Koleji'ndekikütüphaneye Ferdowsi Kütüphanesi adı verilmiş olup, burada akademisyenler için özel bir Farsça bölümü bulunmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Hallo 🙋🏼♀️