Al-Ram ( Arapça : الرّام ), aynı zamanda Al-Ramm, El-Ram , Er-Ram ve A-Ram olarak da yazılır , Kudüs'ün kuzeydoğusunda , şehrin belediye sınırının hemen dışında yer alan bir Filistinkasabasıdır.
TARİH:
Al-Ram, İncil'de birçok kez adı geçen Benyamin'deki Ramah ile özdeşleştirilmiştir. Arkeolojik kanıtlar, kasabanın II. Demir Çağı'nda yoğun bir şekilde nüfuslandığını , Pers döneminde azaldığını ve daha sonra Helenistik dönemde yeniden canlandığını göstermektedir .
KLASIK DÖNEM:
El-Ram'da M.Ö. 1. yüzyıla ve MS 1. yüzyıla tarihlenen ve Miryam , Yehohanan ve Şimon ben Zekhariya gibi isimlerin yer aldığı İbranice yazıtlar taşıyan kemiklikler keşfedildi .
Arka Plan (1.-4. yüzyıllar)
MS 70'te Birinci Yahudi-Roma Savaşı sırasında Kudüs kuşatmasından sonra , Kudüs harabeye dönmüştü. MS 130'da, Roma imparatoru Hadrian,bu alanda bir Roma kolonisi olan yeni Aelia Capitolina şehrinin inşasına başladı . MS 135 civarında, Jüpiter veya Venüs'e adanmış bir tapınak için düz bir temel oluşturmak amacıyla kayaya oyulmuş bir mezar içeren bir mağaranın doldurulmasını emretti. Tapınak, dördüncü yüzyılın başına kadar varlığını sürdürdü.
Konstantin ve Makarios: İlk kutsal alanın bağlamı
312 yılında gökyüzünde bir haç vizyonu gördükten sonra, Büyük Konstantin Hristiyanlığıdesteklemeye başladı ve dini yasallaştıran Milano Fermanı'nı imzaladı . Kudüs Piskoposu Macarius , Konstantin'den mezarı kazma izni istedi. Eusebius(Sezariye Piskoposu) ve Macarius'un yardımıyla , bir mezarın yakınında üç haç bulundu; ölümden insanları iyileştirdiği söylenen birinin , İsa'nın çarmıha gerildiği Gerçek Haç olduğu varsayıldı ve Romalıların Calvary'yi bulduklarına inanmalarına yol açtı .
İlk tapınak (4. yüzyıl)
Macarius'un İsa'ya ait olduğunu tespit ettiği mezarın bulunduğu yere, kaya mezar duvarlarını kendi duvarları içine alan bir türbe inşa edildi.
Mimar Zenobius tarafından planlanan Kutsal Kabir Kilisesi , iki kutsal alan üzerine ayrı yapılar olarak inşa edilmiştir:
- Macarius'un İsa'nın gömüldüğüne inandığı Anastasis ('Diriliş') adlı bir rotunda ve;
- büyük bazilika ( Martyrium olarak da bilinir ), doğudaki bir avlunun karşısında ( Triportico olarak bilinen kapalı sütunlu bir atriyum ) ve bir köşesinde geleneksel Calvary yeri bulunur.

Kutsal Kabir Kilisesi alanı, dördüncü yüzyılın başlarından beri İsa'nın çarmıha gerildiği, gömüldüğü ve ölümden dirildiği yer olarak kabul edilmektedir. Kilise 13 Eylül 335'te kutsanmıştır. 327 yılında Konstantin ve Helena, İsa'nın doğumunu anmak amacıyla ayrı ayrı Beytüllahim'de Doğuş Kilisesi'nin inşasını emrettiler.
Hasar ve yıkım (614–1009)
Kudüs'teki Konstantin tapınağı , II. Hüsrevyönetimindeki Sasani İmparatorluğu'nun Kudüs'ü işgal edip Gerçek Haç'ı ele geçirmesiyle Mayıs 614'te çıkan bir yangında yok oldu . 630'da İmparator Herakleios şehri yeniden ele geçirdikten sonra kiliseyi yeniden inşa etti.
Kudüs İslam yönetimi altına girdikten sonra , erken dönem Müslüman yöneticiler şehrin Hristiyan alanlarını koruyarak, bunların yıkılmasını veya yaşam alanı olarak kullanılmasını yasaklayarak bir Hristiyan kilisesi olarak kaldı.
HAÇLI DÖNeMİ:
Haçlı kaynaklarında Al-Ram , Aram, Haram, Rama, Ramatha, Ramitta veya Ramathes olarak adlandırılıyordu. Al-Ram , Godfrey of Bouillon(hükümdarlığı 1099–1100) tarafından Kutsal Kabir Kilisesi'ne bir fief olarak verilen 21 köyden biriydi. 1152 ile 1160 yılları arasında Haçlı kaynaklarında adı geçen köyün tüm sakinlerinin isimleri, Hıristiyan olduklarını ima ediyordu. 1099'da Haçlılar tarafından ele geçirildikten sonra , orijinal yapıdan önemli ölçüde uzaklaşılmasına neden olan değişikliklere uğramaya devam etmiştir.
Kilise 2010 yılında soldan sağa: çan kulesi (12. yüzyıl), rotunda (büyük kubbe), catholicon (daha küçük kubbe) ve gezici
Kutsal Kabir Kilisesi, Diriliş Kilisesi olarak da bilinir. Kudüs'ün Eski Şehrinin Hristiyan Mahallesi'nde bulunan dördüncü yüzyıldan kalma bir kilisedir . Kilise aynı zamanda Kudüs Rum Ortodoks Patrikhanesi'nin merkezidir. Dördüncü yüzyıla dayanan geleneklere göre, kilise hem İsa'nın Calvary veya Golgotha'da çarmıhagerildiği yeri, hem de gömüldüğü ve diriltildiği İsa'nın boş mezarının yerini içerir. Kilise ve rotunda, 4. yüzyılda Konstantin tarafından inşa edilmiş ve 1009'da el-Hakim tarafından yıkılmıştır . El -Hakim'in oğlu, İmparator IX. Konstantin Monomakhos'un kiliseyi yeniden inşa etmesine izin vermiş ve kilise 1048'de tamamlanmıştır.
Haçlı kalıntıları; Kule:
Eski Haçlı kilisesi:

Eski (eski) El-Ram camisi bir zamanlar Haçlı cemaat kilisesiydi .
1838'de Robinson, "Sütunlu küçük bir cami bir zamanlar kilise olarak kullanılmış gibi görünüyor" diye belirtti.
Guérin 1870'te "eski bir Hristiyan kilisesinin yerine geçen ve korosunu işgal ettiği bir camiyi" tanımladı; "sakinleri orada Şeyh Hasen'in anısını yaşatıyor. Bu kutsal alanın sütunları kiliseden geliyor."
1881'de, Teğmen Conder şunları bildirdi: "Bu köyün yakınında çok belirgin olan türbede eski bir şapelin kalıntıları var. Rozetlerden oluşan bir kabartma ile birlikte lento taşı (göründüğü kadarıyla) Dr. Chaplin tarafından binanın içinde bulundu."
{{{ lentolar, daha ziyade portaller, kapılar, pencereler ve şömineler üzerinde bulunur. }}}



1883'te SWP , "köyün batısında bir zamanlar küçük bir Hristiyan bazilikası olan Şeyh Hasein Mukam'ı " olduğunu belirtti. Ayrıca " 6 fit 8 inç genişliğindeki kuzey koridorunun kalıntıları , 2 fit çapında dört sütunla işaretlenmiştir . Azizin mezarının odası , nefin bir kısmını kaplar ve kuzey duvarına , yarısı görülebilen, 10 fit uzunluğunda eski kapının lentoları inşa edilmiştir ve gösterildiği gibi tasarımlara sahiptir. Bu odanın doğusundaki avluda eski bir iyi su kuyusu ve güzel bir dut ağacı vardır. Mukam'ın batı duvarında, alçak kabartmalı disklere sahip diğer taşlar inşa edilmiştir."
OSMANLI DÖNEMİ:
1517'de köy, Filistin'in geri kalanıyla birlikte Osmanlı İmparatorluğu'nun bir parçası oldu . 1596 vergi kayıtlarında, Kudüs Livası'nın Cebel KudüsNahiyesi'nde bulunan Rama olarak görünüyordu .Nüfusu 28 haneydi ve hepsi Müslümandı . Buğday, arpa , zeytin ağaçları ve üzüm bağları dahil olmak üzere tarım ürünlerine %33,3 sabit vergi oranı ödediler ; ayrıca ara sıra elde ettikleri gelirler, keçiler ve arı kovanları ; toplam 4700 akçe .
1838'de Edward Robinson köyün çok fakir ve küçük olduğunu buldu, ancak büyük taşlar ve dağınık sütunlar daha önce önemli bir yer olduğunu gösteriyordu. 1870'te Fransız kâşif Victor Guérin köyün 200 sakini olduğunu buldu, aynı yıla ait bir Osmanlı köy listesi ise Er-Ram'ın 32 evi ve 120 kişilik bir nüfusu olduğunu gösteriyordu, ancak nüfus sayımı yalnızca erkekleri içeriyordu.
1883'te, PEF'in Batı Filistin Araştırması, Er -Ram'ı "zeytin ağaçlarıyla dolu, beyaz bir tepenin üzerinde göze çarpan bir konumda küçük bir köy" olarak tanımladı. Güneyinde bir kuyusu var. [..] Evler taştan, kısmen eski malzemeden yapılmış". "Köyün batısında sivri tonozlu iyi bir birkeh var ; tepenin aşağısında muhtemelen kiliseden kalma ikiye bölünmüş bir sütun şaftı var. Tepede sarnıçlar var . Köy duvarlarında taslak taşlarkullanılıyor. Ana yolun yanındaki Khan-er-Ram'da, içinde hala yarı bitmiş bloklar bulunan bir taş ocağı ve iki sarnıç var. Khan oldukça modern görünüyor ve harabe halinde. Yakınlarındaki yamaçlarda geniş taş ocakları var."
Osmanlılar döneminde çeşitli yenilemeler ve restorasyonlar yapılmıştır. Mezarın kendisi, Aedicule adı verilen 19. yüzyıldan kalma bir türbe ile çevrilidir .
NEOLİTİK MASKE:
Batı Filistin Araştırması, arkeolojik kalıntılara ilgi duyduğu için er-Ram'ı ziyaret eden Dr. Chaplin'in "köyden elde ettiği çok ilginç bir taş maskeye sahip olduğunu" belirtir. "Saçsız ve sakalsız bir insan yüzünü, iyi kesilmiş bir burnu, gözleri ve ağzı çok zayıf bir şekilde tasarlanmıştır. Maske arkadan oyulmuştur ve sanki duvara sabitlemek için yapılmış gibi arkasında iki derin delik vardır. Bir ayaktan daha uzun bir çapa sahiptir ve Bay Shapira'nın Moab koleksiyonundaki yüzlerden bazılarını ilginç bir şekilde andırır . Gerçek karakterinden şüphe edilemez ve bildiğim kadarıyla Filistin'de buna benzer hiçbir şey bulunamadı." 2018 yılına kadar Güney Levant'ta Çanak Çömlek Öncesi Neolitik Bdönemine ait toplam 15 taş maske keşfedildi ; bunlardan birinin 19. yüzyılın sonlarında Er-Ram'daki köylülerden satın alındığı ve şu anda Londra'daki Filistin Araştırma Fonu'nda saklandığı biliniyor. Dr. Thomas J. Chaplin (1830–1904) , Yahudiler Arasında Hristiyanlığı Teşvik Etme Londra Cemiyeti'nin Kudüs'teki Yahudiler için İngiliz Hastanesi'nin yaklaşık 25 yıl boyunca müdürüydü.
♻️

Dorik Düzen ;
Romalılar tarafından yapılan hamamlar ve bazilikalar gibi büyük kamusal yapıların çoğunda kullanıldı.En yetkin örnek MS 307 - 312 tarihli Roma Maxentus'un Büyük Bazilikasıdır.Romalılar tarafından geliştirilmiş bir beton formla inşa edilmiştir.
Dikey kuvvetler kemer yoluyla destekleyici ayaklara taşıtılır.

Destek ayaklarının üzerindeki, kemerin iki kolunun oturduğu taşlar üzengi taşlarıdırve bunlar kemertaşı denilen kama-biçimli öğeleri taşır. Kemerin orta aksı, tepe noktasında ise kilit taşı vardır.

Bir tür kiriş gibi çalışırlar. Lento ve kenar, duvar boşluğu üzerindeki yükleri alarak duvar ve kolon gibi düşey elemanlara aktarırlar.
Mimari Kemer Çeşitleri
Kemer eğrisinin şekline göre çeşitlendirilir. Bu şekillere göre yük taşıma güçleri, açıklıkları ve yükseklikleri de farklılık gösterir.

- Abanık
- Armudi
- Atnalı (Nalkemer)
- Bağlama Kemeri
- Basık
- Baş
- Beş Dilimli
- Beşik Kemer
- Beşlik
- Beyzi
- Bindirmeli
- Boşaltma
- Boyunduruk Kemeri
- Bursa Kemeri
- Çankemer
- Çatma
- Çevrik
- Çift Dilimli
- Çifte
- Daire
- Dayama (Dayanma Kemeri)
- Dilimli
- Dişli
- Dört Merkezli
- Düz
- Elips
- Eşeksırtı
- Geçit Kemeri
- Haç Kemer
- Hafifletme
- İkiz
- İran Kemeri
- Kalkık
- Kaş Kemer
- Köşeli
- Makaralı
- Mızrakucu
- Mualla
- Nalkemer
- Ojival
- Payanda Kemer
- Pekitme Kemeri
- Penci
- Rampa
- Sağık
- Sepetkulpu
- Sıra (Sıralama Kemerler)
- Sivri Kemer
- Su Kemeri
- Şişkin
- Taç
- Tahfif Kemeri
- Takviye Kemeri
- Ters
- Tonoz Kemer
- Tudor Kemeri
- Türk Kemeri
- Üçgen
- Üçlük
- Üçüz
- Yalancı
- Yanlama Kemeri
- Yavru
- Yayvan
- Yıldız
- Yumurta
- Yuvarlar
- Yüksek
- Zafer
- Zikzaklı
- Zincir



Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Hallo 🙋🏼♀️