21 Kasım 2024 Perşembe

Godfrey of Bouillon(hükümdarlığı 1099–1100)

Al-Ram ( Arapça : الرّام ), aynı zamanda Al-RammEl-Ram , Er-Ram ve A-Ram olarak da yazılır , Kudüs'ün kuzeydoğusunda , şehrin belediye sınırının hemen dışında yer alan bir Filistinkasabasıdır.  

Al-Ram A-Ram Er-Ram Filistin Devleti'nde yer almaktadır
El-Ram A-Ram Er-Ram
El-Ram 
A-Ram 
Er-Ram

El-Ram'ın Filistin'deki konumu

TARİH:

Al-Ram, İncil'de birçok kez adı geçen Benyamin'deki Ramah ile özdeşleştirilmiştir.  Arkeolojik kanıtlar, kasabanın II. Demir Çağı'nda yoğun bir şekilde nüfuslandığını , Pers döneminde azaldığını ve daha sonra Helenistik dönemde yeniden canlandığını göstermektedir . 

KLASIK DÖNEM:

El-Ram'da M.Ö. 1. yüzyıla ve MS 1. yüzyıla tarihlenen ve Miryam , Yehohanan ve Şimon ben Zekhariya gibi isimlerin yer aldığı İbranice yazıtlar taşıyan kemiklikler keşfedildi .

Arka Plan (1.-4. yüzyıllar)

MS 70'te Birinci Yahudi-Roma Savaşı sırasında Kudüs kuşatmasından sonra , Kudüs harabeye dönmüştü. MS 130'da, Roma imparatoru Hadrian,bu alanda bir Roma kolonisi olan yeni Aelia Capitolina şehrinin inşasına başladı . MS 135 civarında, Jüpiter veya Venüs'e adanmış bir tapınak için düz bir temel oluşturmak amacıyla kayaya oyulmuş bir mezar içeren bir mağaranın doldurulmasını emretti. Tapınak, dördüncü yüzyılın başına kadar varlığını sürdürdü. 

Konstantin ve Makarios: İlk kutsal alanın bağlamı

312 yılında gökyüzünde bir haç vizyonu gördükten sonra, Büyük Konstantin Hristiyanlığıdesteklemeye başladı ve dini yasallaştıran Milano Fermanı'nı imzaladı . Kudüs Piskoposu Macarius , Konstantin'den mezarı kazma izni istedi. Eusebius(Sezariye Piskoposu) ve Macarius'un yardımıyla , bir mezarın yakınında üç haç bulundu; ölümden insanları iyileştirdiği söylenen birinin , İsa'nın çarmıha gerildiği Gerçek Haç olduğu varsayıldı ve Romalıların Calvary'yi bulduklarına inanmalarına yol açtı 

İlk tapınak (4. yüzyıl)

Kiliseye ait bilinen en eski kat planlarının iki el yazması versiyonu, De Locis Sanctis'ten ( yaklaşık  MS 680 ) 

Macarius'un İsa'ya ait olduğunu tespit ettiği mezarın bulunduğu yere, kaya mezar duvarlarını kendi duvarları içine alan bir türbe inşa edildi. 

Mimar Zenobius tarafından planlanan Kutsal Kabir Kilisesi , iki kutsal alan üzerine ayrı yapılar olarak inşa edilmiştir:

  1. Macarius'un İsa'nın gömüldüğüne inandığı Anastasis ('Diriliş') adlı bir rotunda  ve;
  2. büyük bazilika ( Martyrium olarak da bilinir ),  doğudaki bir avlunun karşısında ( Triportico olarak bilinen kapalı sütunlu bir atriyum ) ve bir köşesinde geleneksel Calvary yeri bulunur. 
1956 yılında Kenneth John Conant tarafından yayımlanan olası bir kilise düzeninin (batıya bakan) şeması

Kutsal Kabir Kilisesi alanı, dördüncü yüzyılın başlarından beri İsa'nın çarmıha gerildiği, gömüldüğü ve ölümden dirildiği yer olarak kabul edilmektedir. Kilise 13 Eylül 335'te kutsanmıştır. 327 yılında Konstantin ve Helena, İsa'nın doğumunu anmak amacıyla ayrı ayrı Beytüllahim'de Doğuş Kilisesi'nin inşasını emrettiler. 

Hasar ve yıkım (614–1009) 

Kudüs'teki Konstantin tapınağı II. Hüsrevyönetimindeki Sasani İmparatorluğu'nun Kudüs'ü işgal edip Gerçek Haç'ı ele geçirmesiyle Mayıs 614'te çıkan bir yangında yok oldu . 630'da İmparator Herakleios şehri yeniden ele geçirdikten sonra kiliseyi yeniden inşa etti. 

Kudüs İslam yönetimi altına girdikten sonra , erken dönem Müslüman yöneticiler şehrin Hristiyan alanlarını koruyarak, bunların yıkılmasını veya yaşam alanı olarak kullanılmasını yasaklayarak bir Hristiyan kilisesi olarak kaldı.  

HAÇLI DÖNeMİ:

Haçlı kaynaklarında Al-Ram , Aram, Haram, Rama, Ramatha, Ramitta veya Ramathes olarak adlandırılıyordu.  Al-Ram , Godfrey of Bouillon(hükümdarlığı 1099–1100) tarafından Kutsal Kabir Kilisesi'ne bir fief olarak verilen 21 köyden biriydi. 1152 ile 1160 yılları arasında Haçlı kaynaklarında adı geçen köyün tüm sakinlerinin isimleri, Hıristiyan olduklarını ima ediyordu. 1099'da Haçlılar tarafından ele geçirildikten sonra , orijinal yapıdan önemli ölçüde uzaklaşılmasına neden olan değişikliklere uğramaya devam etmiştir. 

Kilise 2010 yılında soldan sağa: çan kulesi (12. yüzyıl), rotunda (büyük kubbe), catholicon (daha küçük kubbe) ve gezici         

Kutsal Kabir Kilisesi, Diriliş Kilisesi olarak da bilinir.  Kudüs'ün Eski Şehrinin Hristiyan Mahallesi'nde bulunan dördüncü yüzyıldan kalma bir kilisedir . Kilise aynı zamanda Kudüs Rum Ortodoks Patrikhanesi'nin merkezidir. Dördüncü yüzyıla dayanan geleneklere göre, kilise hem İsa'nın Calvary veya Golgotha'da çarmıhagerildiği yeri, hem de gömüldüğü ve diriltildiği İsa'nın boş mezarının yerini içerir. Kilise ve rotunda, 4. yüzyılda Konstantin tarafından inşa edilmiş ve 1009'da el-Hakim tarafından yıkılmıştır El -Hakim'in oğlu, İmparator IX. Konstantin Monomakhos'un kiliseyi yeniden inşa etmesine izin vermiş ve kilise 1048'de tamamlanmıştır. 


Haçlı kalıntıları; Kule:  

Arkeologlar, 1160 yılında kurulan Frank yeni bir şehrinin avlusu olarak, başlangıçtaki bir kuledengeliştirilen bir Haçlı avlu binasının kalıntılarını tespit ettiler .


Eski Haçlı kilisesi:


19. yüzyılda Haçlı bir kilisenin lentosunun makam olarak yeniden kullanılması çizimi                        

Eski (eski) El-Ram camisi bir zamanlar Haçlı cemaat kilisesiydi .  

1838'de Robinson, "Sütunlu küçük bir cami bir zamanlar kilise olarak kullanılmış gibi görünüyor" diye belirtti. 

Guérin 1870'te "eski bir Hristiyan kilisesinin yerine geçen ve korosunu işgal ettiği bir camiyi" tanımladı; "sakinleri orada Şeyh Hasen'in anısını yaşatıyor. Bu kutsal alanın sütunları kiliseden geliyor." 

1881'de, Teğmen Conder şunları bildirdi: "Bu köyün yakınında çok belirgin olan türbede eski bir şapelin kalıntıları var. Rozetlerden oluşan bir kabartma ile birlikte lento taşı (göründüğü kadarıyla) Dr. Chaplin tarafından binanın içinde bulundu." 

{{{ lentolar, daha ziyade portaller, kapılarpencereler ve şömineler üzerinde bulunur. }}}

Paris'te bir lento kapı                 
Kudüs'teki Ecce Homo kemerininyakınındaki Via Dolorosa'da bir dükkan , 1891.      
Merkezi Ecce homokemeri, şimdi kısmen sonraki inşaatla gizlenmiştir.          

Duvardaki siyah diskle gösterilen dokuzuncu istasyon. Arka planda Kıpti Ortodoks Patrikhanesi'nin girişi var. Sokak, Via Dolorosa'yaparalel ve güneyindedir .

1883'te SWP , "köyün batısında bir zamanlar küçük bir Hristiyan bazilikası olan Şeyh Hasein Mukam'ı " olduğunu belirtti. Ayrıca " 6 fit 8 inç genişliğindeki kuzey koridorunun kalıntıları , 2 fit çapında dört sütunla işaretlenmiştir . Azizin mezarının odası , nefin bir kısmını kaplar ve kuzey duvarına , yarısı görülebilen, 10 fit uzunluğunda eski kapının lentoları inşa edilmiştir ve gösterildiği gibi tasarımlara sahiptir. Bu odanın doğusundaki avluda eski bir iyi su kuyusu ve güzel bir dut ağacı vardır. Mukam'ın batı duvarında, alçak kabartmalı disklere sahip diğer taşlar inşa edilmiştir." 

OSMANLI DÖNEMİ:

1517'de köy, Filistin'in geri kalanıyla birlikte Osmanlı İmparatorluğu'nun bir parçası oldu . 1596 vergi kayıtlarında, Kudüs Livası'nın Cebel KudüsNahiyesi'nde bulunan Rama olarak görünüyordu .Nüfusu 28 haneydi ve hepsi Müslümandı . Buğdayarpa , zeytin ağaçları ve üzüm bağları dahil olmak üzere tarım ürünlerine %33,3 sabit vergi oranı ödediler ; ayrıca ara sıra elde ettikleri gelirler, keçiler ve arı kovanları ; toplam 4700 akçe . 

1838'de Edward Robinson köyün çok fakir ve küçük olduğunu buldu, ancak büyük taşlar ve dağınık sütunlar daha önce önemli bir yer olduğunu gösteriyordu. 1870'te Fransız kâşif Victor Guérin köyün 200 sakini olduğunu buldu, aynı yıla ait bir Osmanlı köy listesi ise Er-Ram'ın 32 evi ve 120 kişilik bir nüfusu olduğunu gösteriyordu, ancak nüfus sayımı yalnızca erkekleri içeriyordu. 

1883'te, PEF'in Batı Filistin Araştırması, Er -Ram'ı "zeytin ağaçlarıyla dolu, beyaz bir tepenin üzerinde göze çarpan bir konumda küçük bir köy" olarak tanımladı. Güneyinde bir kuyusu var. [..] Evler taştan, kısmen eski malzemeden yapılmış". "Köyün batısında sivri tonozlu iyi bir birkeh var tepenin aşağısında muhtemelen kiliseden kalma ikiye bölünmüş bir sütun şaftı var. Tepede sarnıçlar var . Köy duvarlarında taslak taşlarkullanılıyor. Ana yolun yanındaki Khan-er-Ram'da, içinde hala yarı bitmiş bloklar bulunan bir taş ocağı ve iki sarnıç var. Khan oldukça modern görünüyor ve harabe halinde. Yakınlarındaki yamaçlarda geniş taş ocakları var."

Osmanlılar döneminde çeşitli yenilemeler ve restorasyonlar yapılmıştır. Mezarın kendisi, Aedicule adı verilen 19. yüzyıldan kalma bir türbe ile çevrilidir .

NEOLİTİK MASKE:

Batı Filistin Araştırması, arkeolojik kalıntılara ilgi duyduğu için er-Ram'ı ziyaret eden Dr. Chaplin'in "köyden elde ettiği çok ilginç bir taş maskeye sahip olduğunu" belirtir. "Saçsız ve sakalsız bir insan yüzünü, iyi kesilmiş bir burnu, gözleri ve ağzı çok zayıf bir şekilde tasarlanmıştır. Maske arkadan oyulmuştur ve sanki duvara sabitlemek için yapılmış gibi arkasında iki derin delik vardır. Bir ayaktan daha uzun bir çapa sahiptir ve Bay Shapira'nın Moab koleksiyonundaki yüzlerden bazılarını ilginç bir şekilde andırır . Gerçek karakterinden şüphe edilemez ve bildiğim kadarıyla Filistin'de buna benzer hiçbir şey bulunamadı."  2018 yılına kadar Güney Levant'ta Çanak Çömlek Öncesi Neolitik Bdönemine ait toplam 15 taş maske keşfedildi ; bunlardan birinin 19. yüzyılın sonlarında Er-Ram'daki köylülerden satın alındığı ve şu anda Londra'daki Filistin Araştırma Fonu'nda saklandığı biliniyor.  Dr. Thomas J. Chaplin (1830–1904) , Yahudiler Arasında Hristiyanlığı Teşvik Etme Londra Cemiyeti'nin Kudüs'teki Yahudiler için İngiliz Hastanesi'nin yaklaşık 25 yıl boyunca müdürüydü.    


♻️

Üçüncü istasyondaki Polonya Katolik Şapeli'nin dış görünümü

 Atina'daki Panthenon'u gördüğümüzde biri diğerine baskın olmayan yatay ve düşey öğeler arası özenli dengenin 'incelikli bir kuvvetler dengesi' ve Yunan Felsefesi İdeali olduğunu anlarız.


Kolon-kirişili yapıların en saf ve en doğrudan örneği  Mısır,Giza, Kerre piramidi doğusundaki Valley Tapınağı'dır.
Kirişin kolonun ucunun ötesine uzatılması bir konsol kiriş olarak tanımlanabilir.
 Kirişten yapılan malzemeler değişen derecede esnek olduklarından kendi ağırlıkları kadar ya da ağırlıklarından daha fazla bel verme eğilimindedir.
Lifli bir malzemeden ahşap dövme demir ve modern çelik gibi ve bunlardan yapılan kirişlerin önemli açıklıkları aşabilmesi gibi çekme kuvvetlerine direnir.Bir kirişin altı ya da konsolun üstündeki çekme kuvvetleri büyük bir yük ve açıklık ile aşılacak ve kiriş çatlayacak ya da üstü boyunca deforme olacak ( ya da her ikisi olacak) ve çökecektir.
   Kristal malzemeler olan taş ve beton lifli ahşaptan daha az çekme dayanımına sahiptir ve taşa göre ahşap daha fazla yük taşıyabilir.
Büyük basınç dayanımına sahip olan beton kirişlerde çözüm betonun içine çekme kuvvetlerini alacak şekilde birşey yerleştirmektir.Bunun içine demir (önceden) şimdi ise çelik çubuk ve sonra sıvı betonun döküleceği şekilde yapılır.Sonuç ise Betornamedir.
   Yunanlılarda bu sorunla karşılaşmışlardır.
   Propylaia'nın sütunları Yunanlarıın sivil ve dinsel mimar için geliştirdikleri 3 sütun tipinden birinin görkemli örneklerindendir.Bu sütunlar Romalılar tarafından çeşitli süslemerle uyarlanmış ve 15.yy Rönesanstan zamanımıza kadar temel mimarlık sözlüğünün parçası olmuştur.Her bir düzen 3 temel kısımdan oluşur. Kaide ( taban ), Gövde , Saçaklık ( çatı yapısı dışına taşan kısım ) ve aşağıdaki sterobat ve stilobat (iki katmanlı) oluşturduğu 3 basamaklı tapınak kaidesinden yükselir. 
Dorik Düzen ;
   Üç yunan düzeninin en masifidir.

Büyük yüksekliği erişen bir tonozun örneği 1080'de başlanmış,Fransa,Toulouse,Saint - Sernin'in orta nefidir.Som beşiktonozlar karanlık iç mekanda sonuçlanır.Romalılar tarafından tasarlanan diğer çözüm ana tonoza dik açılı, birbirleriyle kesişen ek tonozlar eklemekti ve böylece her bir ucunda ve kenarları boyunca geniş yarım dairesel lunetteler tarafından açılan çapraz tonoz elde edildi.Böylece kuvvetler tonozların kesiştiği kaburgalar boyunca aşağı doğru aktarılır ve tonozların ayaklarındaki noktalarda toplanır.(Üç göz ya da kesimli çapraz tonoz)

Romalılar tarafından yapılan hamamlar ve bazilikalar gibi büyük kamusal yapıların çoğunda kullanıldı.En yetkin örnek MS 307 - 312 tarihli Roma Maxentus'un Büyük Bazilikasıdır.Romalılar tarafından geliştirilmiş bir beton formla inşa edilmiştir.


Dikey kuvvetler kemer yoluyla destekleyici ayaklara taşıtılır. 

Kemer detay çizimi.

Destek ayaklarının üzerindeki, kemerin iki kolunun oturduğu taşlar üzengi taşlarıdırve bunlar kemertaşı denilen kama-biçimli öğeleri taşır. Kemerin orta aksı, tepe noktasında ise kilit taşı vardır.

Mimaride kilittaşı-kemer yük dağılımı.

Bir tür kiriş gibi çalışırlar. Lento ve kenar, duvar boşluğu üzerindeki yükleri alarak duvar ve kolon gibi düşey elemanlara aktarırlar. 

Mimari Kemer Çeşitleri

Kemer eğrisinin şekline göre çeşitlendirilir. Bu şekillere göre yük taşıma güçleri, açıklıkları ve yükseklikleri de farklılık gösterir.

Kemer çeitleri çizimi.

  • Abanık 
  • Armudi 
  • Atnalı (Nalkemer)
  • Bağlama Kemeri
  • Basık 
  • Baş 
  • Beş Dilimli 
  • Beşik Kemer
  • Beşlik 
  • Beyzi 
  • Bindirmeli 
  • Boşaltma 
  • Boyunduruk Kemeri
  • Bursa Kemeri
  • Çankemer
  • Çatma 
  • Çevrik 
  • Çift Dilimli 
  • Çifte 
  • Daire 
  • Dayama (Dayanma Kemeri)
  • Dilimli 
  • Dişli 
  • Dört Merkezli 
  • Düz 
  • Elips 
  • Eşeksırtı 
  • Geçit Kemeri
  • Haç Kemer
  • Hafifletme 
  • İkiz 
  • İran Kemeri
  • Kalkık 
  • Kaş Kemer
  • Köşeli 
  • Makaralı 
  • Mızrakucu 
  • Mualla 
  • Nalkemer
  • Ojival 
  • Payanda Kemer
  • Pekitme Kemeri
  • Penci 
  • Rampa 
  • Sağık 
  • Sepetkulpu 
  • Sıra (Sıralama Kemerler)
  • Sivri Kemer
  • Su Kemeri
  • Şişkin 
  • Taç 
  • Tahfif Kemeri
  • Takviye Kemeri
  • Ters 
  • Tonoz Kemer
  • Tudor Kemeri
  • Türk Kemeri
  • Üçgen 
  • Üçlük 
  • Üçüz 
  • Yalancı 
  • Yanlama Kemeri
  • Yavru 
  • Yayvan 
  • Yıldız 
  • Yumurta 
  • Yuvarlar 
  • Yüksek 
  • Zafer 
  • Zikzaklı 
  • Zincir



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Hallo 🙋🏼‍♀️