Mircea Eliade; din tarihçisi ve filozof.
Mircea Eliade

Mircea Eliade
Mircea Eliade, 13 Mart 1907'de Bükreş - Romanya'da doğdu. Çocukluğunda ve gençliğinde biyoloji, özellikle de botanik ve entomoloji ile ilgilenmiştir.
Fakat yıllar geçtikçe ilgisi daha çok sosyal bilimlere kaymış, özellikle filoloji ve felsefeile ilgilenmiştir. Bu yüzden felsefe eğitimi alır.
1928 yılında Bükreş Üniversitesi'nde felsefe dalında yüksek lisans yapar. Master tezinin konusu İtalyanRönesans dönemi filozoflarıdır. Aynı yıl Sanskritçeve Hint felsefesi okumak için Kalküta'ya gider. Eliade burada ders aldığı Surendranath Dasgupta'dan etkilenmiştir.
Ayrıca altı ay Himalayalar'daki Rişikeş aşram'ında yaşadı. Eğitimini bitirip, dört yıl sonra, 1932'de Bükreş'e geri döndü.
1933 yılında daha sonra Fransızca"Yoga: Essai sur les origines de la mystique Indienne" adıyla yayımlanacak olan doktora tezini verdi. Adından da anlaşılacağı gibi doktora tezi Yoga'nın farklı açılardan analizi niteliğindeydi.
1933'ten 1939'a kadar Bükreş Üniversitesi'nde felsefe ve din tarihi konuları başta olmak üzere birçok farklı konuda ders verdi.
Savaş yıllarında İngiltere'de bulundu ve savaş sonunda Romanya Sovyet kontrolüne geçince Romanya'ya dönüşü imkânsızlaştı. Gençliğinde birçok aşırı sağcı eğitim görevlisiyle yakın ilişkileri olmuştu.
1945'te Paris'e geçti, konuk profesör olarak École des Hautes Études`de çalıştı. 1951'de en ünlü eserlerinden biri olan "Şamanizm" yayımlandı.
1956 yılında ise aldığı tekliflerden ötürü Paris'ten Amerika'ya geçti ve Chicago Üniversitesi'nde ders verdi. Daha sonra 1958 yılında Chicago Üniversitesi'nde Dinler Tarihi kürsüsünün başına geçti. 1961'de History of Religions dergisini kurdu.
22 Nisan 1986'daki ölümüne kadar Chicago Üniversitesi'nde çalışmaya devam etti ve birçok önemli eser kaleme aldı.
Nikolay Çavuşesku rejiminin son yıllarında Iphigenia yine adlı oyunu tiyatro programlarına dahil edildi. Ocak 1982'de, Ion Cojar tarafından yönetilen, başrolünde Mircea Albulescu, Tania Filip ve Adrian Pintea'nın yer aldığı oyunun prömiyeri Bükreş Ulusal Tiyatrosu'nda sahnelendi.
Bugün eserleri birçok farklı dile tercüme edilen Mircea Eliade, dinler tarihi konusunda gelmiş geçmiş en önemli akademisyenlerden biri olmuştur.
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
Mircea Eliade (d. 13 Mart 1907 , Bükreş - ö. 22 Nisan 1986 , Chicago ) [2] dinler tarihçisi, kurgu yazarı, filozof ve Chicago Üniversitesi'nde Romen profesördü, 1957'den beri tarih bölümü başkanıydı 1962'de dinler başkanı Sewell L. Avery , 1966'da Amerikan vatandaşlığına geçmiş, Üstün Hizmet Profesörü unvanıyla onurlandırılmıştır . 18 dile çevrilmiş 30 bilimsel cilt, edebi eser ve felsefi makalenin ve çeşitli temalara sahip yaklaşık 1200 makale ve incelemenin yazarı. Mircea Eliade'nin tüm çalışması, özel günlükleri ve yayınlanmamış el yazmaları sayılmazsa 80 ciltten fazla yer kaplar. Kendisi Romanya Akademisi'nin (1990'dan beri) ölüm sonrası üyesidir.
Bükreş'te doğdu , Gheorghe Eliade (asıl adı Ieremia idi) ve Jeana'nın oğluydu .Göstergebilimci Sorin Alexandrescu'nunannesi Corina adında bir kız kardeşi vardı .
Aile, Tecuci ile Bükreş arasına taşındı ve sonunda 1914'te başkente yerleşti ve Mircea Eliade'nin ergenlik çağının sonlarına kadar yaşadığı Piaţa Rosetti yakınında Melodiei caddesinde (şu anda Radu Cristian str. no. 1) bir ev satın aldı .
İlköğrenimini Mântuleasa Caddesi'ndeki okulda tamamladıktan sonra,Eliade, Arşavir Acterian , Haig Acterian , Petre Viforeanu ve Constantin Noica'nın meslektaşı olarak Spiru Haret Koleji'nin öğrencisi oldu .ve Barbu Brezianu . Vlăstarul Dergisi'nde yayımlandı .
Daha sonra doğa bilimleri ve kimyanın yanı sıra okült bilimlerle de ilgilenmeye başladı ve entomolojik konularda kısa yazılar yazdı.
Babasının, zaten zayıf olan görme yeteneğini tehlikeye attığı yönündeki endişesine rağmen, Eliade tutkuyla okudu.
Favori yazarlardan biri Honoré de Balzac'tır . Eliade, Giovanni Papini'nin kısa öyküleriyle ve James George Frazer'ın sosyal-antropolojik çalışmalarıyla tanışır .
İki yazara olan ilgisi onu İtalyanca ve İngilizceöğrenmeye yöneltti ; özellikle Farsça ve İbranice öğrenmeye başlar . Felsefeyleilgileniyor ve Vasile Conta , Marcus Aureliusve Epictetus'un eserlerini inceliyor , tarih eserlerini ve özellikle Nicolae Iorga ve BP Hasdeu'yu okuyor.
İlk eseri 1921'de İpekböceğinin Düşmanı yayımlandı.ardından Felsefe Taşını Nasıl Buldum . Dört yıl sonra Eliade, ilk otobiyografik kitabı Romanul Adolescentului Miop üzerindeki çalışmasını bitirir .
Düşünür Eliade
Mircea Eliade Romanya'dan bu yana ciddi bir felsefe eğitimi aldı . Yoğun bir yalnız çalışmayla geçen zor bir ergenlik döneminden sonra, 1925'ten başlayarak genç, neredeyse oybirliğiyle "neslinin lideri" olarak kabul ediliyor.
Zaten 14 yaşındayken, şaşırtıcı bir hayal gücüne ihanet eden entomoloji üzerine makaleler ve biraz sonra ilk romanları yazmaya başlamıştı.
Miyop bir gencin romanının ikinci bölümü olan 1928'detamamlanan Gaudeamus romanı , kariyeri üzerinde belirleyici bir etkiye sahip olacak gelecekteki mantık ve metafizik öğretmeni Nae Ionescu ile ilk tanışmasıyla ilgili ilginç otobiyografik bilgiler içeriyor.
Mircea Eliade'nin yeteneğini ve bilgisini tanıyan Nae Ionescu , ona Cuvântul gazetesinin yazı işleri ofisinde iş verdi. Gelecek nesillerin görüşleri bölünmüş olsa da Nae Ionescu, Eliade veya Mihail Sebastian gibi genç yetenekleri destekleme konusunda tartışılmaz bir değere sahipti .
İtalyan etkisi
Entelektüel ufkunu Romanya'da hakim olan Fransız kültürünün ötesine genişletmek isteyen Eliade, İtalyanca dilini öğrenir ve bazı İtalya gezileri sırasında dinler tarihi alanındayayınları olan Giovanni Papini ve Vittorio Macchioro'yu bizzat tanır. Macchioro'ya verdiği bir röportajı yayınlayan ve Mussolinirejimine dair bazı acı sözlerine yer veren genç Eliade'nin düşüncesizliği , 1929'da Rönesans döneminde İtalyan felsefesi üzerine bir tezle diplomasını aldı .
Gizli Hindistan
İtalyan kültüründen sonra Hint felsefesi Mircea Eliade'nin ikinci tutkusu haline gelir. Özel bir burs kazanarak Kalküta'daSurendranath Dasgupta'nın yanında Sanskritçe ve Yoga eğitimi almaya başladı . Bükreş'e dönerek ( 1934-1940 yılları arasında Bd. Dacia'da 141 numarada bulunan binada yaşadı ), Yoga üzerine yazdığı teziyle felsefe doktorasını aldı. 1933yılında Hindistan'daki deneyimlere ve otobiyografik verilere dayanan Maitreyiromanı büyük popülerlik kazandı . 1932 ile 1943 yılları arasında birçok cilt halinde edebi düzyazı, deneme ve bilimsel eser yayınladı.
Maitreyi romanı hakkında
Evrensel edebiyatta çok az eser, aynı zamanda onların baş kahramanı olan iki yazarın doğası gereği farklı ve hatta çelişkili bakış açısıyla aynı gerçekleri ele alır.Romenler için Mircea Eliade'nin Maitreyiromanı nesiller boyu gerçek bir zevk olmuştur. Kitabın ana karakterinin prototipinin 1990 yılına kadar Vedalar ve Upanişadlar ülkesinde gerçekten yaşadığını belirtmekte fayda var. Hintli filozof Surendranath Dasgupta'nın kızıydı ve adı Maitreyi Devi'ydi . Genç Mircea Eliade, onunla tanıştığında 23 yaşındaydı, kendisi ise 16. Genç, Rabindranath Tagore'un takdir ettiği şiirler yazdı ve tanınmış bir Hint şairi olacaktı. Maitreyi Devi ile ünlü Rumen Sanskritolog Sergiu Al arasındaki toplantı . George , 1972'de Kalküta'da yeni bir kitabın yazılmasını "tetikledi": Aşk Asla Ölmez .
1930'ların çalkantılı aşk hikayesi böylece 42 yıl sonra baş kahramanı Maitreyi'den (Amrita kitabında) ustaca bir yanıt aldı. İlk kez Bengalce yazılan tepki romanı Ölmez , 1976'da İngilizceye tercüme edildi ve yayınlandı . Okurken kendimizi, mitler, ritüeller ve sembollerle dolu harika dünyasıyla Hint manzarasına ve zihniyetine kaptırıyoruz. Ancak bu kitabın omurgası, dünyanın en büyük harikasının özgünlük ve dehayla anlatımıdır: Aşk duygusunun başlangıcı, paylaşılan aşkın mutluluğu ve onun yok oluşu.
Mircea ve Amrita ( Aşk Asla Ölmez'den ) ve Allan ve Maitreyi ( Maitreyi'den ) ölümsüz çiftler Paul ve Virginia , Tristan ve Isolde , Romeo ve Juliet'in yanında yer alabilirler . Şu ana kadar Bengalce, İngilizce, Almanca, İspanyolca ve Rumence dillerinde yayınlanan Aşk Ölür (1976), henüz "Maitreyi" (1933) romanı kadar küresel bir üne sahip değil. Ancak o, aynı evrensel kutsama yolunda muzaffer bir şekilde ilerlemektedir.
Eliade ve Rumen aşırı sağı
Nae Ionescu çevresindeki gruba ait olan Eliade, otuzlu yılların ortalarından itibaren Lejyoner Hareketi ideolojisini benimsedi ve içinde tanınmış bir aktivist oldu. Bu, Hareket'in resmi gazetesi "Buna Vestire" de dahil olmak üzere çeşitli yayınlar için yazdığı çeşitli makalelerde ve aynı zamanda Aralık 1937 seçimleri için yaptığı seçim kampanyasında da ortaya çıktı.
Eliade, 14 Temmuz 1938'de Kral II. Charles'ınyetkilendirdiği Demir Muhafızlara karşı düzenlenen bir kampanya sırasında tutuklandı . Tutuklandığı sırada İçişleri Bakanı Armand Călinescu , Eliade'nin lejyoner propagandasının yazarı olduğunu düşünerek Provincia si legionarismus in Vremea'yı yeni yayınlamıştı .
Eliade, Malmaison'daki Devlet Güvenlikkarargahında üç hafta gözaltında tutuldu ; burada onu Demir Muhafızlardan ayrıldığına dair bir bildiri imzalamaya ikna etmeye çalışıldı, ancak o bunu yapmayı reddetti. Ağustos ayının ilk haftasında Miercurea-Ciuc'taki geçici bir kampa transfer edildi . Eliade, Ekim 1938'de kan tükürmeye başlayınca Moroeni'deki bir sanatoryuma götürüldü . 12 Kasım 1938'de serbest bırakıldı.
Eliade daha sonra bu tutumdan uzaklaştı ancak gençliğinin bu kritik dönemine değinmekten her zaman kaçındı. Yahudi aleyhtarı yazılar yazarken büyük Yahudi aydınlarının sınır dışı edilmesine karşı çıktı ve Mihail Sebastian gibi Yahudilerle dostluğunu sürdürdü . Çalışmalarının bazı yorumcuları, Eliade'nin aslında lejyoner ideolojiden asla vazgeçmediği, daha sonra kendi imzasını taşıyan bazı makalelerin yazarının kendisi olduğunu ve bazı mistik-totaliter veya mistik-totaliter veya ideolojik fikirlerin yazarı olduğunu inkar etmeyi tercih ettiği yorumunda bulundular. Onun bilimsel eserlerinde Yahudi aleyhtarı bir nitelik bulunacaktır. Edebi eserle ilgili olarak, Iphigenia draması , Mihail Sebastianliderliğindeki bazı yorumcular tarafından Codreanu'nun ölümünün bir alegorisi olarak yorumlandı .
Olgun yıllar
Mircea Eliade, 1957'den itibaren "Loyola" Üniversitesi'nde karşılaştırmalı dinler tarihi profesörü olarak Chicago'ya yerleşti . Ünü her yıl artıyor ve yayınlanan her yeni eseriyle ünlü kuruluşlara üye oluyor, birçok fahridoktora alıyor .
Bir dinler tarihçisi olan Mircea Eliade, kutsalmekan ve zaman kavramını vurgulamıştır . Eliade'nin anlayışında kutsal mekan evrenin merkezidir, kutsal zaman ise belli bir dini grubun "ufku" olarak kabul edilen dünyanın kökeninden gelen unsurların tekrarıdır. Bu anlayışa göre, arkaik insanlar zaman ve mekana yönelmişlerdi, modern olanların yönü ise şaşırmıştı. Ancak modern insanda bile derin dini sembollerin gizli varlığı tarafından yönetilen gizli, bilinçaltı bir boyut vardır. Chicago Üniversitesi Dinler Tarihi Bölümü , bu alandaki uzmanlaşmış literatüre yaptığı büyük katkının bir kanıtı olarak onun adını taşıyor. Onu Prof. takip etti. Wendy Doniger.Eliade, hayatının son yıllarında ciddi sağlık sorunlarına rağmen 18 ciltlik dinler ansiklopedisinin editörlüğünü yapmaya, inançlar tarihinin son cildi için katkılar toplamaya ve dinler tarihiyle ilgili eserlerinin bir özetini tasarlamaya devam etti. küçük bir sözlük şeklinde görünmek Mircea Eliade, 22 Nisan 1986'da 79 yaşında Chicago'da öldü ve ertesi gün yakıldı.
Eliade, sanatçı
Edebi eserleri, yaşadığı dönemin varoluşsal sorunlarının bir freski olan bu hayata inancın kanıtıdır. Cennetten Dönüş ( 1934 ) ve Holiganlar ( 1935 ), Eliade'nin duyu dışı bir gerçekliğin varlığını kabul ettiği yarı fantastik romanlardır. İnsan kendi gizli güçlerinin peşindedir, kontrol edemediği bu güçlerin aracıdır. Bu kişisel felsefe , Mircea Eliade tarafından hem La tîgănci ( 1959 ) gibi unutulmaz kısa öykülerde hem de Noaptea de Sânziene ( 1971 ) romanında ifade edilmiştir .
Özel hayat
Eliade iki kez evlendi: İlk eşi 1934'te evlendiği Nina'ydı (d. Mareş, ö. 1944), ikinci eşi ise 1948'de evlendiği Christinel'di (d. Cotescu, ö. 9 Mart 1998). .
Edebi eserler
Miyop gencin romanı , roman ( 1928 )
Sevin , Roma ( 1929 )
Isabel ve Şeytanın Suları , roman ( 1930 )
Sönen Işık , roman ( 1931 )
Cennetten Dönüş , roman ( 1934 )
Holiganlar , roman ( 1935 )
İnşaat alanı. Dolaylı Roman ( 1935 )
Bayan Christina , kısa öykü ( 1936 )
Hindistan ( 1936 )
Cennette Düğün , roman ( 1939 )
Dr. Honigberger'in Sırrı , kısa öykü ( 1940)
Serampore'da Geceler , kısa öykü ( 1940 )
Mântuleasa Caddesi'nde kısa öykü ( 1963)
Çingenelere , kısa öykü ( 1969 )
Sânziene Gecesi , roman ( 1971 )
Dionis'in avlusunda kısa öyküler ( 1977 )
19 Gül , Romen ( 1980 )
Viața nouva (Ştefania) , tamamlanmamış roman
Romence yayınlanan eserler
Kısa görüşlü gencin romanı , 1927'de yazılmış, Mircea Handoca tarafından ancak 1989'da yayınlanmıştır, son baskı, Humanitas, 2004
Gaudeamus , 1929 güncel basımı, Humanitas, 2004
Isabel ve Şeytanın Suları , 1929, güncel baskı, Humanitas, 2003
Kendi kendine konuşmalar , 1932
Maitreyi, 1933, roman indian
Oşinografiler , 1934,
Cennetten Dönüş , 1934, güncel baskı Humanitas, 2003
Sönen Işık , 1934, güncel baskı Humanitas, 2003
Asya Simyası , 1935 antolojisinde tam metin Road to the Center, Univers, 1991
Hindistan , 1934, güncel baskı Humanitas, 2003
Labirent Denemesi , Romanya
Maharaja'nın Defterleri , 1934, güncel baskı Humanitas, 2003
Holiganlar , 1935, güncel baskı Humanitas, 2003
Shantier, Roman dolaylı , 1935, güncel baskı Humanitas, 2003
Bayan Christina , 1936 güncel baskı Humanitas, 2003
Babil kozmolojisi ve simyası , 1937, Road to the Center antolojisinde tam metin , Univers, 1991
Yılan , 1937
Parçalı , 1938
Cennette Düğün , 1938
Dr. Honigberger'in Sırrı , 1940, güncel baskı Humanitas, 2003
Serampore'da Geceler , 1940, güncel baskı Humanitas, 2003
Yeniden Bütünleşme Efsanesi , 1942
Salazar ve Portekiz'de Devrim , 1942
Portekiz günlüğü , 1942'de yazılmış, 2006'da düzenlenmiştir.
Euthanasius Adası , 1943, güncel baskı Humanitas, 2003
Merkeze Giden Yol antolojisinde Zanaatkar Manole Efsanesi, 1943 hakkında yorumlar , Univers, 1991
Mântuleasa Caddesi'nde , 1968, güncel baskı Humanitas, 2004
Sânziene Gecesi , 1971
Dionis'teki Mahkemede , 1977, güncel baskı Humanitas, 2004
Gençliksiz Gençlik , Ondokuz Gül , 1980, güncel baskı Humanitas, 2004
Yeni hayat (Ştefania) , Jurnalul Literar, 1999
Avustralya Dinleri , Güncel Baskı Herald Publishing, 2012
Yabancı dillerde yayınlanan eserler
Yoga: Essai sur les Origines de la mystique indienne ( 1936 ), Fransızca
Os Romenos, latinos do Oriente("Romenler, Doğu'nun Latinleri Hakkında"), 1943, Portekizce
Yoga Teknikleri , 1948
Traité d'histoire des Religions ( 1949 ), Fransızca
Le mythe de l'éternel retour ( 1949 ), Fransızca
Görüntüler ve Semboller , 1952
Yoga. Ölümsüzlük ve Özgürlük , 1954
Le Sacré et le Profane ( 1956 ), Fransızca
Sahteciler ve Simyacılar , 1956
Mitler, rüyalar, gizemler , 1957
Doğumlar ve Yeniden Doğuşlar , 1958
Mefistofeles ve Androgyne , 1962
Aspects du mythe ( 1963 ), Fransızca
The Quest (Fransızca versiyonun adı La Nostalgie des Origines'dir ), 1969
De Zalmoxis'ten Cengiz Han'a , Paris, 1970
Şamanizm ve Ecstasy'nin Arkaik Teknikleri( 1974 ), İngilizce
Dini İnanç ve Fikirler Tarihi , 1976-1983
Generalin üniformaları , kısa öyküler, Alain Paruit'in Rumence çevirisi, Paris, Gallimard, “Tüm dünyadan”, 1981
Üç Güzeller , kısa öyküler, Marie-France Ionesco ve Alain Paruit tarafından Rumence'den çeviri, Paris, Gallimard, “Tüm dünyadan”, 1984. ISBN 2-07-070035-6
Evin Çatısının Kırılması , 1986
Anıt çalışmaları
Kısa görüşlü gencin romanı , 1927'de yazılmış, Mircea Handoca tarafından ancak 1989'da yayınlanmıştır, son baskı, Humanitas, 2004
Journal , iki cilt (Rumence versiyonu Mircea Handoca tarafından doğrudan el yazmasından başlanarak restore edilmiştir)
Anılar , iki cilt, 1991 (otobiyografisi)
Portekiz Dergisi ve Diğer Yazılar , Humanitas, 2006
Labirentin Davası , ed. Ben, Dacia, 2000, ed. II, Humanitas, 2006
tarama
Bengal Gecesi (1988)
Bayan Christina (1992)
Șarpele ("Yılan") (1996)
Ben Adam'ım! (1996)
Gençliksiz Gençlik (2007)
Bayan Christina (2013)
Özgür ansiklopedi Wikipedia'dan.
Miyop gencin dramı
İhtiyaç duyulan tek şey, verilen ivmeydi.
Münzevi Daniil ve Manastır hakkında bilgi sahibi olduğu ilçeler
Neamţului, kütüphanede başlıklı ciltleri keşfetmek için
"Romen". Raflara özenle yerleştirilmiş keşfedilen kitapların keyfi,
ancak bu bir felakete dönüşür. Ailesi tavsiyeyi alıyor.
zayıflatmak. Kolay kolay pes etmedi: "Elimden geleni okuyordum, fasiküller halinde romanlar,
Sherlock Holmes, Mezmur, Rüyaların Anahtarı ve ben gizlice okuyoruz.
bahçenin alt kısmında, çatı katında, kilerde."
Eline geçen her kitabı okudu, özellikle de babasını.
tekrarlanmak, bir melodiyi hatırlamak. Önemli değildi çünkü “büyük gelecek.
Hint deneyimini "Maitreyi" romanında kağıda dökmek için. "Sonrasında
tarihin kendisi. Gerçekleşmemiş bir aşkın hikayesi. 1972 yılında "Maitreyi"
kitap: Haig Acterian ve Constantin Noica'nın "Aşk ölmez".
ve Nae Ionescu ile birlikte "en sevdiğim öğretmenimden daha fazlası olan usta
rehberim". Ayrıca kendisini bekleyen Papini'yi de ziyaret etmeyi başarır.
parmağıyla onu işaret ediyor...", diye anlatıyor yazar "Anılar"da. Kısacası.
Yorumlar
Yorum Gönder
Hallo 🙋🏼♀️