“sana, senin hiç bilmediğin bir aşkı; ölümsüz aşkı vaat ediyorum,”
nihilist filozof nikias şöyle diyor: "her şey ve hiç aslında aynı şeyler
anatole france'ın aynı isimli romanından uyarlama olan jules massenet operasıdır. ilk olarak 1894 yılında paris'te sahneye konulmuş sonrasında ise avrupa'yı dolaşmıştır. (Anatole France, Fransız yazardır. Klasik geleneğin önde gelen temsilcileri arasında kabul edilir. Edebiyatın her türünde eserler veren yazar, 1921 yılında Nobel Edebiyat Ödülü'ne layık görüldü.)
♻️
Dünyayı fizik, mühendislik ve astronomi yoluyla anlamaya odaklanan düşünce 💭
İskenderiye Kütüphanesi ne zaman kuruldu?
İskenderiye Kütüphanesi, Mısır Karlı I. Ptolemy (MÖ 323-282) döneminde kuruluşuna başlanmış ve Ptolemy II (MÖ 282- 248) döneminde tamamlanmıştır.
Müze kelimesi eski Yunancada“bilimler tapınağı”manasındaki“Mouseion” kelimesinden gelir.
Dokuz Muses’lere (Yunanca’da ilham perileri) tapınak olan Mouseion adını önerdiği söylenir (bu adlandırma daha sonra İngilizce’de “Museum” olarak geçen kelimenin kökeni). Bilim insanı Lionel Casson:
Ptolemy I, bir tarihçiydi ve Büyük İskender’in fetih seferini yazabilecek düzeyde bir tarih yazarıydı. Ptolemy II hırslı bir zoologdu; Ptolemy III etkin bir edebiyat yazarıydı; Ptolemy IV bir oyun yazarıydı. Bu hanedanların hepsi de çocuklarına öğretmen olarak dönemin önde gelen bilim insanları ve bilginleri seçiyorlardı.
Callimachus’un Pinakes’leri (“Tabletler”, tam başlık: Her Öğrenim Dalında Seçkin Kişilerin Tabloları ve Yazarların Listesi)
Mouseion Tapınağı üyeleri olarak kabul edilen bilim insanları, akademisyenler, şairler, edebiyat eleştirmenleri, yazarlar, kopyalama yapanlar, dilbilimciler ve diğer araştırmacılar.
Arşimet’in rakibi olan Romalı komutan Marcus Claudius MarcellusDurdurdu?
Indiana Jones ve Kader Kadranı
M.Ö 214’de başlayan Roma kuşatmasına yaklaşık üç yıl direnen Siracusa’yı bu yolla yenemeyeceklerini anlayan Romalılar, Siracusa’nın İberia kökenli komutanı Moeriscus’u rüşvetle satın almışlar ve bir bayram gecesi şehrin kapılarını açtırmışlar. Siracusa böylece yenik düşmüş Roma’ya. Hatta o güne kadar pek çok askeri icadı sayesinde kentine yardımı dokunmuş olan Arşimet de o sırada öldürülmüş.
Yer altı sığınakları
Hıristiyanlık, özellikle Tarsuslu Saint Paulus ve şehrin ilk piskoposu olan Saint Marziano’nun çabaları sayesinde Siracusa’da taraftar toplamaya başlamış. Gizli gizli ibadet eden ilk Hıristiyanlar pek çok kaya kilisesi ve yer altı sığınakları oymuşlar.
Roma imparatorluğunun yıkılışı önce Vandalları sonra da Bizans’ı taşımış Sicilya’ya ve hatta Siracusa, 663-668 arası İmparator II. Kontantius’un payitahtı olmuş.
Kentin tarihindeki önemli bir başka sayfa ise, 878 yılının Mayıs ayındaki kuşatma sonunda, Siracusa’nın Müslüman Aglebiler’in eline geçtiği dönemdir. Sicilya’da iki yüzyıl sürecek İslam hakimiyeti döneminde Siracusa başkentlik ünvanını Palermo’ya kaptırmış.
ünlü hatip Cicero demiş ki, “Siracusa, Yunan şehirleri içinde en görkemlisi ve en güzelidir.”
MS 391’de dindar bir Hıristiyan olan Roma imparatoru I. Theodosius’un imparatorluktaki pagan tapınakların yıkılmasına izin veren bir kararname çıkarmasıyla ikinci bir olay meydana geldi. World History Encyclopedia’ya göre İskenderiye piskoposu Theophilus, Serapeum’u yok ederek ve harabelerin üzerine bir kilise inşa edilmesini emrederek bu kararnameye göre hareket etti.
Bu ve Roma imparatoru Diocletianus’un MS 297’de şehri kuşatması ve yağmalaması gibi diğer olaylar, kütüphanenin ve ilgili binaların daha da tahrip edilmesinde rol oynadı. Kıpti piskopos Nikiu’lu John’a göre, Diocletianus, “şehri ateşe verdi ve tamamen yaktı.”
⚠️Aslında eski İskenderiye’de iki kütüphane vardı: Mouseion ve Serapeum yani İç ve Dış Kütüphaneler. Serapeum’un iki defa yangına maruz kaldığını biliyoruz. Ancak yangının kütüphaneyi mi yoksa sadece tapınak kompleksini mi etkilediğine dair kesin bir fikrimiz yok. Serapeum tapınağının yıkılmasıyla ilgili bilinen tek görüntü. Görüntülenen kişinin İskenderiye Başpiskoposu Theophilus, olduğu düşünülüyor
Thaïs veya Thais (Yunanca: Θαΐς), Büyük İskender'e seferlerinde eşlik eden ünlü bir Yunan hetaera idi. Muhtemelen Atinalı, ve en çok Persepolis'in yakılmasını teşvik etmesiyle ünlüdür.
O sıralarda Thaïs, İskender'in yakın arkadaşlarından ve generallerinden biri olan Ptolemy Soter'in sevgilisiydi. Yazar Athenaeus'un; İskender'in "Thais'i yanında tutmaktan" hoşlandığını belirtmesi nedeniyle, Thais'in İskender'in sevgilisi olabileceği öne sürülmüştür. Ancak Athenaeus'un bu ifadesi, basitçe İskender'in Thais'in arkadaşlığından zevk aldığı anlamına da gelebilir. Çünkü Thais'in espirili ve eğlenceli bir insan olduğu bilinmektedir. Athenaeus ayrıca, İskender'in ölümünden sonra Thais'in Ptolemy ile evlendiğini, üç çocuk doğurduğunu ve aynı zamanda Mısır Kraliçesi olduğunu belirtir.[1]
Thaïs'in Atina'dan geldiği ve İskender'e Asya'daki seferleri boyunca eşlik ettiği söylenmektedir.
MÖ 330'da İskender'in mağlup ettiği Ahameniş hanedanına ait olan Persepolis sarayını bir içki partisinden sonra yakmasının ardından Thais de tarihçilerin dikkatini çekmeye başladı. Thaïs partide yer almaktaydı ve İskender'i sarayı yakmaya ikna eden bir konuşma yapmıştı.
Pers prensesi, satrap Artabanus II'nin kızı Artakama ile evlendirildi.
Ama İskender'in uzun süren klasik dünya fethi amaçlı askeri seferine istirak eden Atina'lı yüksek sınıf hayat kadını olan Thais'de Ptolemaios'un bu seferde devamlı eşi mevkini taşımıştı.
Mozaik: İssus Muharebesi ayrıntısında Büyük İskender'in arkasında görünen Ptolemaios
Büyük İskender MÖ 323'te öldüğü zaman geride bıraktığı imparatorluk arazilerinin idaresinin paylaşılması için Babil'de yapılan toplantı ve anlaşmayı organize eden Ptolemaios olmuştu. Bu Babil Bölüşülmesi anlaşmasına göre İskender'in süvari generali Perdikkas İskender'in Roksana'dan olacak çocuğunun doğumunu beklerken provizyonel olarak İmparatorluk taht naibi seçildi ve İskender'in piyade kuvvetleri generali Meleageronun yardımcısı olacaktı.
❗️Argonotlar (Antik Yunanca: Argonautai) Yunan mitolojisindeTruva Savaşı'ndan önceki yıllarda yaşamış kahraman bir grup. İasonönderliğinde Altın Post'u bulmak için Kolhis'e gidişini konu alan bir mitte yer alırlar. Kahramanların ismi bindikleri gemi olan Argo'dan gelir. Geminin adı ise yapan kişi olan Argus'tan gelir. "Argonotlar" kelime anlamı itibarıyla "Argo denizcileri" anlamına gelir. Maceraları, Hellenistik dönemden günümüze kalan tek destan olan Argonautika'da anlatılır.
❕Altın Post hikâyesi Koç takım yıldızıyla ilişkilendirilir.
•Romalılar arasında, Meleager'in liderliğinde Kalydonya avı için bir araya getirilen kahramanlar,lahitlerinüstündeki frizlerde çarpıcı nü temalarla işlenmiştir.
Meleager'ın hikayesi İskandinav Norna-Gests þáttrile benzerlikler taşır.
Ptolemaios ve Diadoki savaşları
generaller arasında bu Babil Bölüşülmesianlaşması bir barışa sonuç vermedi ve değişik lider kişiler arasında uzun süren savaşlara yol açtı. Bu ortaya çıkan lider kişilere Diadoki ve savaşlara da Diadoki savaşları adı verilmektedir.
Değişik Diadoki arasında yapılan ve çeşitli safhalarında değişik kişilerini birbirleriyle savaşa giriştikleri çok uzun süren Diadoki Savaşlarında Ptolemaios çok belirli stratejiler uyguladı.
Birinci Diadoki savaşı
Perdikkas'ın İskender'in kızkardeşi Kleopatra ile evlenmesi generallerinden Antipater, Craterus, Antigonus ve Ptolemaios'un birleşip gizli bir birlik kurmalarıyla sonuçlandı. Fakat savaş, Ptolemaios'un türlü entrikalarla İskender'in Makedonya'ya götürülmekte olan naaşını ele geçirip Mısır'a getirmesiyle başladı. Geleneklere göre Makedonya kralları taht haklarını seleflerinin naaşı için cenaze töreni tertip etmeleriyle gösterirlerdi.
Ptolemaios ve İkinci Diadoki savaşı
Suriye'yi ilk işgali 318'de oldu ve aynı zamandaKıbrıs'ta bulunan küçük krallıkları vasal ederekKıbrısüzerinde bir hegemonya kurdu. MÖ 315'te Asya'ya üst kral olarak kabul edilmiş olanTek-gözlü Antigonusdaha fazla güç kazanmak için tehlikeli politikalar uygulamaya başlaması ile I. Ptolemaios ona karşı bir ittifaka üye oldu ve savaşın başlamasından önce Suriye'den ordularını geri çekti.Kıbrıs'ta ise Antigonus taraftarları ise savaşa girişti ve MÖ 313'te Kıbrıs'ı yeniden eline geçirdi.Kirene'deki bir isyanı ise aynı şiddetle bastırdı.
MÖ 312'de I. Ptolemaios ve Babil'in kaçak olan satrapı Selevkos ile anlaşarak her ikisi de orduları ile Suriye'ye girdiler ve I. Antigonus'un oğlu olan ve Poliorsetes ("şehirleri kuşatan") lakabı taşıyan Makedonya'lı I. Demetrius'u Gaza Muharebesindeyendiler. Ptolemaios yeniden Suriye'ye işgal etti. Fakat Antigonus büyük bir orduyla Suriye üzerine yürüyünce tekrar bu ülkeden geri çekilmek zorunda kaldı. 311'da birbiriyle savaşan eski İskender generalleri arasında bir barış imzalandı. Bundan hemen sonra İskender'in hayata kalmış ve üst kral olarak kabul edilmiş olan oğlu IV. Aleksander Makedonya'da bir suikasta uğrayarak katledildi. Böylece Mısır Satrapı olan Ptolemaios'un üzerinde iktidarda olan bir kişi kalmadı ve Ptolemaios özerk oldu.
Fakat barış uzun sürmedi. MÕ 309'de Ptolemaios'un komuta ettiği bir Mısır donanması gelerek Anadolu'nun batısındaki Antigonus idaresindeki Lidya ve Kariye liman şehirlerini ele geçirdi. Sonra Ptolemaios ana Yunanistan'a geçerek MÖ 308'de Korint, Sıkyön ve Megaraşehirlerini de eline geçirdi. MÖ 306'da Demetrius komutasında bir büyük donanma Kıbrıs'a hücuma geçti. Orada bulunan Ptolemaios'un kardeşi olan General Menelaus Kıbrıs'ta Salamis Deniz Savaşı'nı kaybedip Demetrius'a esir düştü. Bundan sonra Ptolemaios'un Kıbrıs'taki egemenliği tümüyle son erdirildi.
❗️Coğrafyacı Pausanius bu kuşatmayı kırmasından çok minnettar olan Rodosluların Ptolemaios'a "Soter (kurtarıcı)" unvanı verdiklerin bildirir. Birçok modern tarihçiler bunun doğru olduğunu kabul etmektedirler. Fakat elde bulunan sikkeler bu iddiayı desteklememektedirler. Elde bulunan Ptolomais Mısır devleti sikkelerinde "Soter" lakabı ancak en Önce MÖ 263'te darbedilen II. Ptolemaios sikkelerinde bulunmaktadır ve bu tarihten önce basılmış sikkelerde "Soter" lakabı görülmemektedir.
MÖ 320'de Helenik devletler arasında Antogonus aleyhine ittifak tekrar ortaya çıkarıldı. Ptolemaios da bu ittifaka katıldı. Antigonus Anadolu'da Lysimakhos ile savaşta iken bu fırsattan faydalanan Ptolemaios Suriye'yi yeniden işgali altına aldı. Fakat Anadolu'dan Antigonus'un galibiyeti hakkında haberler gelmeye başlayınca tekrar Suriye'deki ordularını geri çekti. Ama sonradan gelen haberler göre Lysimakhos ve Selevkos orduları İpsos Savaşı'nde Antigonus'u yenmişler ve onu öldürmeyi başarmışlardı. Bunun üzerine dördüncü defa I. Ptolemaios Suriye'yi işgal etti.
Galip diğer müttefikler Ptolemaios'un bu önceden bir antlaşmaya dayanmadan yaptığı emrivaki olarak yaptığı bu işgal hareketlerini beğenmemişlerdi ve aralarında anlaşarak bütün Suriye'yi Selevkos'a verdiler. Bundan sonraki bir yüzyıl devamınca güney Suriye (yani Yahudiye)'nin kime ait olduğu sorunu Selevkos hanedanı ve Ptolemaios hanedanı kralları arasında devamlı tekrar eden savaşlara baş neden oldu.
⚠️I. Ptolemaios Soter kurnaz ama temkinli bir hükümdar olarak bilinmekteydi.Devamlı olarak 40 yılını savaşlarla geçirmiştir ama sonunda sınırları gayet iyi savunmalı ve içerisinde sulh sükun ve refah dolu bir devlet arkasında bırakmıştır. Kendine asker ve sivil olarak hizmet edenlere, özellikle Makedonyalı ve Yunan asıllılara, karşı gösterdiği cömertlik ve arkadaşlık dolayısı ile gayet iyi bir isim yapmıştı. Devamlı ve geçici olarak eline geçirdiği ülkelerde yerli halka gösterdiği yakın ilgi ve onların kültür ve geleneklerine gösterdiği saygılı ve toleranslı davranışları da tarihlere geçmişti. Bilime ve öğrenmeye gayet önem verdiği, insanlık tarihinde meydana getirilmiş önemli eserlerden biri olarak kabul edilen antik çağların ünlü kütüphanesi olan İskenderiye Kütüphanesi'ni kurması ile iyice anlaşılmaktadır. I. Ptolemaios Soter Büyük İskender'in hayatı, seferleri ve fetihleri hakkında bir biyografik tarih eseri yazmıştı ama bu eser günümüze kadar orijinal olarak gelmemiştir. Bu eser gayet açıksözlü ağırbaşlı dürüstlülüğü ile bir objektif tarih eseri olarak antik çağlarda iyi bilinmekte idi.
Fakat antik İskenderiyeli ünlü alim Batlamyus (MÖ 85-MÖ 165) bu eserde I. Ptolemaios Soter'in bu tarihini hazırlamasında kendi devletinde kendinin propagandacısı olmayı hedeflendiğini ve Büyük İskender'in başarılarında kendi katkılarını abarttığını söyleyerek bu eseri tenkit etmişti. Bu Büyük İskender hayatının tarihinin Nicomedia'lı Arrianus (yak. MÖ 86- MÖ 160) yazdığı ünlü Aleksandrou Anabasis ( İskender'in Seferleri) adlı esere ana kaynak olduğu bilinmektedir.
📙Haluk Mimaroğlu Kadim Anadolu Eserlerinden Seçmeler'de, Arrianos'un "İskender'in Seferi" adlı kitabını tanıtıyor.
⚠️Asıl adı Aleksandrou Anabasis olan bu kitap, Furkan Akderin tarafından eski Yunanca aslından çevrilip 2005 yılında Alfa Yayınları tarafından yayınlanmıştır. Bu kitapta, Hellen Birliği’nin başına geçen Makedonya Kralı III. Aleksandros yani Büyük İskender’in Pers İmparatorluğu’na karşı M.Ö. 334’te başlayıp 13 yıl süren seferi anlatılmaktadır.‼️
Kitabın yazarı Arrianos, Nicomedialıdır. Nicomedia, İzmit’in antik adıdır. Batı Karadeniz’de, Kocaeli Yarımadası’ndaki Bithynia eyaletinin başkentidir. Bölgede, Trakya’dan gelen Thraklar’ın yaşadığı düşünülmektedir. Bithynia Krallığı, M.Ö. 74’te kendi isteği ile Anadolu’da güçlenmeye başlayan Roma İmparatorluğu’na katılmıştır. Arrianos soylu bir aileden gelmektedir. Latince adı Lucius Flavius Arrianus’tur. Adından anlaşıldığına göre, Roma konsülü Lucius Flavius zamanında ve himayesinde Roma vatandaşlığına geçmiştir.
Roma Senatosu’na vekil olarak, sonra da Roma’ya Konsül olarak atanmıştır. M.S. 130 yılında da Cappadocia’ya vali olarak gelmiştir. Bu görevi sırasında da yazılarına devam etmiş, Doğu’dan gelen kabilelere karşı savaş teknikleri ve Karadeniz’in liman ve yerleşimleri hakkında İmparator Hadrianus’a rapor hazırlamıştır.
Arrianos’un, İskender’in Seferi kitabını M.S. 140’larda yazdığı düşünülmektedir. Bu dönem Roma’nın Hellen hayranlığı dönemidir. Arrianos da Hellen hayranıdır. İskender’in hikayesi büyük ölçüde Ksenophon’un Anabasis - On Binler'in Dönüşü adlı hikayesine benzemektedir.
{Yunan filozof, yazar, tarihçi ve asker Ksenophon'un ünlü eseri Anabasis, Heredot Tarihi ve Amasyalı Strabon'un seyahatnamesi ile birlikte dünyanın ilk gezi yazılarından biridir.}
Yunan ve Pers askeri
Tarihi bir roman gibi olan Anabasis, arkeoloji için kaynak yapıtlardan biri olup, Anadolu halkları ve onların töreleri yanında mitolojik öykülere ve coğrafı bilgilere de yer verir. Anabasis şu cümle ile biter. “İlerleyiş ve geri çekilişte alınan toplam yol, iki yüz on beş yürüyüş günü, bin yüz elli beş fersenk, otuz dört bin altı yüz elli stadiondur. Gidiş ve geri çekiliş süresi on beş aydır.”
Anabasis – On Binler’in Dönüşü’nü gösteren harita.
❕Onbinler dönüşte Trabzon Maçka Yazlık köyünün iskobel yaylasına bir kılavuz yardımıyla gelirler. topladıkları taşlardan bir taş yığını, anıt yaparlar. Ve bir yol güzergahı takip ederek trabzona inerler. Bu gün o taş yığınının az bir kısmı hala durmaktadır.Tekes tepesi olarak kitaplarda yer alır. Kaynak: Felmayer, İlyas Karagöz.
Antigonus Gonatas with his mother Phila, left the Philosopher Menedemus
Antigonos II Gonatas; MÖ 320-239. MÖ 276-239 arasında Makedonya kralıdır.
Demetrios I Poliorketes’in oğludur.
Gençliğinde babasının emrinde devlet yönetimine katıldı, Atina’da stoacılığın kurucusu Zenon’dan ders aldı (Zenon öldüğünde Atinalılarla onu görkemli bir törenle gömmelerini buyurmuştur).
Antigonos I Monophtalmos: Tek Gözlü, MÖ 382-301) Büyük İskender'in ordusunda yer alan Makedonyalı komutan ve Antigonos hanedanının ilk hükümdarı. Sarayında ağırladığı kişiler arasında tarihçi Hieronimus ve şair Aratos da bulunur.
Büyük İskender döneminde Frigya satraplığı yaptı. Onun ölümünden sonra Anadolu’da hakimiyet kurdu.
MÖ 222’de Sparta kralı Kleomenes III’i yenerek kenti ele geçirmiştir.
❗️STOACI FİLOZOFU ZENON Ksenophon’un Anılar kitabında bahsedilen Sokrates’ten ve onun felsefesinden çok etkilenmiştir.
Büyük İskender’in ölümünden sonra kral vekili olan Antigonos Gonatas, onun derslerini dinlemiş ve Pella’daki saraya gelmesi için onu davet etmiştir. Zenon yaşlılığını öne sürerek bu daveti reddetmiş, yerine öğrencisi Persaios’u göndermiştir.
I. Ptolemaios Soter Büyük İskender'in seferine iştirak eden Atinalı yüksek sınıf hayat kadını Thais'in (hetaira) metresi olup Ptolemaios ile yüksek olasılıkla bir evlilik yaptığı kabul edilmektedir.
Yunan Ptolemaik Mısır Krallığı, Kral Ptolemy I Soter'e ait Trichryson [Stater] sikke. Ön yüzde boynuna kalkan takmış Kral Ptolemy I Soter portresi, arka tip yıldırım üzerinde duran kartal tasviri çevresinde BAΣIΛEΩΣ ΠTOΛEMAIOY - BASILEOS PTOLEMAIOU lejantı. Sikkesine kendi portresini koyan ilk Diadochi olan I. Ptolemy, krallığına birçok nümizmatik yenilik getirmiştir.
Ptolemaios Krallığı
Ptoleme Krallığı Mısır'daki Helenistik Dönem krallığıdır. Krallık MÖ 323'de Büyük İskender'in ölümünden sonra I. Ptolemaios Soter tarafından kurulmuş ve Ptolemaios hanedanı tarafından yönetilmiştir. Krallık VII. Kleopatra'nın ölümünden sonra MÖ 30'da Roma İmparatorluğu tarafından yıkılmıştır. Büyük İskender Pers kontrolünde olan Mısır'ı MÖ 332 yılında Ahameniş İmparatorluğu'na karşı olan uğraşları sırasında ele geçirir. İskender'in ölümünün ardından imparatorluğu diadochi'nin, yani en yakın arkadaşları ve yardımcılarının, imparatorluk üzerindeki hak iddiaları baş gösterir. Bu karışıklığın arasında İskender'in en güvenilir generallerinden birisi olan Ptolemaios, Mısır'ı kontrol altına almayı başarır ve kendisini firavun ilan eder. İskender tarafından kurulmuş bir Yunan olan İskenderiye başkent haline gelir ve ilerleyen birkaç yüzyıl içerisinde de Yunan kültürü, eğitim öğretim ve ticarette önemli bir merkez olmaya devam eder. Ptolemeler yönetimlerini meşrulaştırmak ve yerel Mısır halkı tarafından kabul görmek adına firavun sıfatını almışlar ve kendilerini halka açık anıtların üzerinde Mısır tarzı kıyafetlerle resmettirmişlerdir.
R. M. ERRINGTON, Hellenistik Dünya Tarihi MÖ 323-30.
Hellenistik Dünyanın Doğuşu (29-90) olarak isimlendirilmiştir. Büyük İskender’in ölümüyle imparatorluktaki yönetim mücadeleleri, iç çekişmeler anlatılmış ve Büyük İskender’in nereye gömüleceği üzerinde durulmuştur.
MÖ 311 ile MÖ 301 arasındaki olaylar tüm Hellenistik dünyanın temel yapısını oluşturması, Seleukos, Lysimakhos, Ptolemaios ve Kassandros’un yönetimleri altındaki topraklarda ve diğer yönetim bölgeleriyle ilişkileri incelenmiştir.
Ege Denizi’nde Demetrios-Ptolemaios mücadelesi, Makedonya’nın Pyrrhos ve Lysimakhos arasında bölünmesi
Seleukos’un ölümüyle Diodokhoslar (halef) döneminin nasıl son bulduğu
Hellenistik Dünya Çarpışıyor (91-166) olarak isimlendirilmektedir. Ptolemaios Keraunos’un Avrupa’daki (Makedonya) faaliyetleri, Keraunos’un ölümü, Galat akınları ve Galat akınlarına karşı bölge halkının girişimleri
Antiokhos ve Seleukos’un imparatorluğu ikiye ayırma anlaşması üzerinde durulmuş, Aitolia Birliği’nin yeniden yükselişi aktarılmıştır. Makedonya’da ve Hellenler üzerinden Pyrrhos ve Antigonos II Gonatas arasındaki mücadele, Antigonos Gonatas’ın Makedonya’da genişlemesi, Aitolia Birliği’ne göz yumması sonucunda gerçekleşen olaylar anlatılmıştır. Antigonos II Gonatas ile II. Ptolemaios arasındaki anlaşmaya değinilmiş, Antigonos II Gonatas’a karşı Khremonides’in önerisiyle Ptolemaios destekli Hellen kentlerinin birleştirilmesi düşünülmüş, Khremonides Muharebesi ve sonucunda Antigonos II Gonatas’ın kazanması ve sınırlarını genişletmesi anlatılmıştır. Khremonides Muharebesi’nden sonra Hellas’ta Aitolia Birliği’nin barışçıl faaliyetleri ve Makedonya’ya karşı Akhaia Birliği’nin faaliyetleri üzerinde durulmuştur. Hellas’ta Ptolemiosların Akhaialıları destekleyerek Makedonya’ya karşı kullanmaları ve Hellen birliklerinin ve kentlerin birbirleriyle mücadeleleri, birliklerin genişlemesi ve Makedonya’nın zayıflaması konu edilmiştir. Antigonos III Dosonzamanında Roma’nın bölgedeki faaliyetleri, Makedonya ve Hellas anlatılarak, Antigonos Doson’un Hellas’ta yeniden Makedon egemenliği kurması
Netflix, “Alexander: The Making of a God” adlı yeni bir belgesel dizisi Büyük İskender.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Hallo 🙋🏼♀️