Huneyn bin İshak (d. 810[?]- ö. 873), Abbasi döneminde yaşamış ünlü bir mütercim ve hekimdir. Tam künyesi Ebu Zeyd Huneyn bin İshak el-İbadi'dir. Hristiyan bir Arap aşireti olan İbad'a mensuptur.
Arapça, Süryanice, Grekçe'yi çok iyi derecede bilen Huneyn, bu, dillerdeki yetkinliği ve tercümelerinin kalitesi sebebiyle Abbasi halifesi Memun döneminden El-Mutasım dönemine kadar Bağdat'a hekimlik ve mütercimlik yapmıştır.
Pehlevice bildiği rivayet edilse de ders aldığı kişi, Halil bin Ahmed (ö. 791), o dünyaya gelmeden ölmüştür. İki oğlu vardır: Birinin adı Davut'tur ve çağında yetkin birpratisyen hekimolarak tanınmıştır. Diğerinin adı ise İshak'tır veİshak, babasından bile yetenekli tercüman olarak tanınmıştır;
Huneyn bin Ishak
15 yaşında Bağdat'a giden ve hocası İbn Maseveyh tarafından hakir bir tenkit yüzünden Bağdat'tan, iki yıl boyunca, ayrılmış ve Bizans'a giderek Grekçe'yi Homeros'tan ezbere şiirokuyacak kadar öğrenip geri dönmüştür.
Platon'un Cumhuriyet, Timaios ve Yasalar'nı; Aristoteles'in de beş kadar eserinin tercümesinde rol almıştır. İlk tercümesi 17 yaşında iken Galenos'un bir eseriyle yapan Huneyn bin İshak, Galenos'un yüz kadar eserini Süryanice'ye elli kadarını da Arapçaya tercüme etmiştir. Devrinin en büyük hekimlerindendir ve bilinen en eski göz çizimleri ona aittir.
- İlk olarak ‘doktor’ kavramını irdeleyecek olursak, kökeni, Latince‘de “öğretmek” anlamına gelen “docere” fiilinden türemiştir. Bu kavram günümüzde herhangi bir akademik dalda “doktora” derecesine sahip kişilere verilen bir unvandır.
- Hekimlik kavramına baktığımızdaysa Arapçada ‘h-k-m’ kökünden gelen ‘hüküm’ kelimesinden türemiştir. Aynı kökten; hâkim, hakîm, ve hikmet kelimeleri de gelmektedir. Bu bağlamda hekimlik yalnızca teknik tıp ilmine vakıf olmanın da ötesinde bazı meziyetlere sahip olmayı gerekli kılar.
Doktorlar ve öğretmenler;
Hipokrat ve Johannitius arasındaki tartışma , 6823 numaralı el yazmasında, 1 cilt.
Tractatus de herbis'in giriş sayfaları ve Egerton 747 el yazmasındaki antidot (yukarıya bakınız) diğer resimlerden çok farklı bir stil ve teknikle bordürlerle süslenmiştir.
Önsözün iki sayfası ayrıca, stilleri Napoli'deki Santa Maria Incoronata kilisesindeki Roberto D'Oderisio'nun freskleriyle karşılaştırılan ünlü tıp yazarlarının kalem ve yıkama figürlerini içerir. Kapüşonlu cübbeli sakallı bir figür genellikle kendisine tanımlaması için bitkiler sunan bir grup doktora bakan Manfred'in kendisi olarak tanımlanır. Aşağıdaki foliolar, banklarda oturmuş ve tartışan dört çift ünlü doktoru göstermektedir; her biri eserlerinden alınmış ve bir muska gibi oluşturulmuş bir aforizma ile tanımlanmıştır. İlk ikisi Hipokrat ve Johannitius'u, ardından Hipokrat ve Galen'i temsil eder; eserleri Salerno ve Napoli'deki tıp müfredatının temel gövdesinin bir parçasını oluşturan üç klasik yazar.
__ ( Pulsolojinin tarihi çok uzun yüzyıllar öncesine dayanmaktadır. Nabzın kaydedilen ilk tanımları, MÖ 27. yüzyılda eski Mısır ve Çin'e kadar uzanmaktadır. Pulsoloji bilimi, tarih boyunca Çin, Mısır, Yunan, Roma, Pers, Arap, Hint ve Tibet gibi farklı medeniyetlerin etkileşimi altında oluşmuş ve gelişmiştir. Bu uygarlıklar arasında, Perslerin nabız bilgisi çoğunlukla Yunan bilim adamlarından etkilenmiş ve daha sonra Hint ve Geç Ortaçağ Avrupa pulsolojisini etkilemiştir. ) __
Bitkiler Üzerine İnceleme:
İbn-i Sina'nın Kanunları'nın bir kopyasından Schola Medica Salernitana'yı tasvir eden bir minyatür
Tractatus de herbis ( Otlar Üzerine İnceleme ), bazen Secreta Salernitana ( Salerno'nun Sırları) olarak da adlandırılır, geç Orta Çağ'ın çeşitli aydınlatılmış el yazmaları aracılığıyla aktarılan bitkisel ilaçların metinsel ve biçimsel bir geleneğidir .
terapötik özelliklere sahip saf bitki, mineral veya hayvansal maddeler sunar.
İtalya'da ortaya çıkan bu eserler, Avrupa genelinde dağıtılmış ve Salerno Tıp Okulu'nunfarmakopesinin iletilmesine ve popülerliğine katkıda bulunmuştur .
Muskat cevizi, cennet tohumu, Hindistan cevizi ve nux vomica (el yazmalarında Egerton 747, fo 67 vo-68 ro.
13. yüzyılda Padua'da Bonacosa, İbn Rüşd'ün tıbbi çalışması Kitab al-Kulliyyat'ı Colliget olarak tercüme etti ve Capua'lı John , İbn Zuhr'un ( Avenzoar) Kitab al-Taysir'ini Theisir olarak tercüme etti .
Kuzey tarafında bir Metodist kilisesi ve Paradise Row'un evleri vardı. Newcastle Dispensary Ekim 1777'de açılmadan önce, Newcastle'daki tıbbi bakım o kadar ilkel olarak görülüyordu ki gezginlere kasabadan uzak durmaları tavsiye ediliyordu.
Bazıları Revir'e, diğerleri Doktor Gibbs'e gitti, Ve bazıları kırık kaburgalarını tedavi etmek için Revir'e gitti.
Blaydon Yarışı , her yıl 9 Haziran'da Newcastle'dan Blaydon'a düzenlenen 9,5 kilometrelik bir atletizm yarışıdır ve tüm yarışın temeli olarak kullanılan 'Blaydon Yarışları' şarkısının söylenmesiyle başlar.
İnsanlar
Dr. Charles John Gibb (1824–1900) muhtemelen 1862'de Newcastle'daki en çok tanınan doktordu ve 1853'teki kasabanın kolera salgınıyla mücadelede önemli bir rol oynamıştı .
William Irving'in 1903 tarihli tablosu.
Salerno Tıp Fakültesi
Afrikalı Konstantin Salerno okulunda ders veriyor.
Schola Medica Salernitana ( İtalyanca : Scuola Medica Salernitana ) , türünün ilk ve en önemlisi olan bir ortaçağ tıp okuluydu. Güney İtalya'nın Salerno şehrinde , Tiren Denizi kıyısında yer alan okul, 9. yüzyılda kurulmuş ve 10. yüzyılda öne çıkarak o dönemde Batı Avrupa'nın en önemli tıbbi bilgi kaynağı haline gelmiştir .
Arapça konuşan Hıristiyanların ( Mozarablar ) büyük bir nüfusuna sahip olan Toledo, 10. yüzyılın sonlarından itibaren Avrupalı bilginlerin Avrupa'nın geri kalanında kolayca bulunmayan konuları incelemek için İspanya'ya seyahat etmelerinden bu yana önemli bir öğrenim merkezi olmuştu. Toledo'daki ilk tercümanlar arasında, bazıları tarafından Abraham ibn Davud ile özdeşleştirilen ve İbn Sina'nın ansiklopedisi Kitāb al-Shifa'yı ( Şifa Kitabı ) Cuéllar Başdiyakozu Domingo Gundisalvoile işbirliği içinde tercüme eden bir Avendauth da vardı. Sadece Sevilla'lı John tarafından yapılan bir tercüme kesin olarak başpiskoposa ithaf edilebilir.
Arapça ve İbranice filozofların önemli metinlerini kullanılabilir hale getirdiler .Faaliyetlerinin bir sonucu olarak katedral, Batı kültür tarihinde eşi benzeri olmayan bir ölçek ve öneme sahip olan Escuela de Traductores de Toledo ( Toledo Çevirmenler Okulu ) olarak bilinen bir çeviri merkezi haline geldi.
Al-Razi'nin Recueil des featureés de médecine'i Cremonalı Gerardtarafından çevrilmiştir , 13. yüzyılın ikinci yarısı.İranlı doktor el-Razi'nin , Gerard of Cremona'nın "Recueil des featureés de medecine" 1250–1260 adlı eserinde tasviri.
Kastilya Kralı X. Alfonso döneminde , Toledo bir çeviri merkezi olarak daha da önem kazandı. Çevrilen çıktının "llanos de entender" ("anlaşılması kolay")
Ortak Dua Kitabı ( BCP ) , Anglikan Topluluğu'nda ve Anglikanizm ile tarihsel olarak ilişkili diğer Hristiyan kiliseleri tarafından kullanılan bir dizi ilgili dua kitabına verilen addır.
İslâm peygamberi Muhammed'i görmüş, onunla konuşmuş, arkadaşlık etmiş ve ona inanmış Müslümanlara verilen isimdir. İslam literatüründe bir saygı ifadesi olarak Eshâb-ı Kirâm (Yüce/soylu sahabiler) şeklinde anılırlar.
Sanatçının 1743'teki ilk Metodist derneğinin tasviri
John Wesley'nin ilk konferansından (25 Haziran 1744) on sekiz ay önce düzenlenen ilk Metodist Derneği olarak bilinir.
Eyk, Abraham van der (1721). 1618'de Remonstrantlar ve Karşı-Remonstrantlar Arasındaki Anlaşmazlıklar .
Topluluklar Harrisitler ve Rowlanditler olarak bölündü ve ancak 1762'deki canlanmayla bu kopukluk adil bir şekilde onarıldı.
Anglikanizmin "Katolik ve reformcu" olarak tanımlanmasında ifade edildi. Anglikanizm içindeki Protestan ve Katolik eğilimler arasındaki ayrım derecesi, hem belirli Anglikan kiliseleri hem de Anglikan Cemaati içinde rutin olarak tartışma konusudur. Ortak Dua Kitabı , yüzyıllardır kullanılan tek bir dua kitabındaki hizmetlerin koleksiyonu olan Anglikanizme özgüdür.
John Wesley , tüm kutsallaştırmanın Metodist inancının "büyük emaneti" veya temel doktrini olduğunu ve bunun yayılmasının Tanrı'nın Metodistleri var etme nedeni olduğunu ileri sürmüştür.
Metodizm zengin müzik geleneğiyle bilinir ve Charles Wesley, Metodizmin ilahilerininçoğunun yazılmasında etkili olmuştur .
Metodizm, müjdeciliğin yanı sıra , hayırseverliği ve "Tanrı ve komşu sevgisinden kaynaklanan" merhamet işleri aracılığıyla hastalara, fakirlere ve sıkıntı çekenlere verdiği destekle tanınır; bu , tamamen kutsallaştırılmış müminlerde kanıtlanmıştır.
Bu idealler, Sosyal İncil , Mesih'in müjdeyi yayma ve tüm insanlara hizmet etme emrini takip etmek için hastaneler, yetimhaneler, aşevleri ve okulların kurulmasıyla uygulamaya konur.
Her hafta Komünyon almaya , düzenli olarak oruç tutmaya, çoğu eğlence ve lüksten uzak durmaya ve sık sık hastaları, fakirleri ve tutukluları ziyaret etmeye alışmışlardı. Kardeşlik, dini işlerinde "kural" ve "yöntem" kullanma biçimleri nedeniyle diğer öğrenciler tarafından "Metodist" olarak damgalanmıştı.
1801'de Mold'dan Charles ve Thomas Jones (dernek için) Metodistler Adındaki İnsanlar Arasında Özel Derneklerin Kuralları ve Amaçları'nı yayınladı .
Protestanlar, Efkaristiya'nın Mesih'in kurbanının bir anısı ve temsili olduğunu, ancak kurbanın kendisi olmadığını öğrettiler . Protestanlar ayrıca Katolik transubstansiyasyon doktrinini de reddettiler .
Eucharist:
Yeni Ahit aslen Yunanca yazılmıştı ve "şükran" aynı zamanda Kutsal Sakrament veya Rabbin Sofrası.
📗•Kur’ân-ı Kerim; Meryem oğlu İsa şöyle demişti: "Ey Rabbimiz! Bize gökten bir sofra indir, Havarilerle bana, şu anki nesillerimize ve gelecekteki nesillerimize bir bayram ve senden bir delil olsun.Sen rızık verenlerin en hayırlısısın."~Maide,114
🗣 Aristoteles'in özü ve kazaları teorisini veya "transsubstansiyasyon" terimi en azından 11. yüzyılda değişimden bahsetmek için kullanıldı = "değişim","dönüştürme","başkalaşması"
"ekmeğin ve şarabın dışsal özellikleri, yani 'eucharistic türleri' değişmeden kalır".="öz" ve "özdeşleşme"
Yunan Kilisesi'nde kutsal törene Euchelaion denir ( Yunanca Εὐχέλαιον, εὐχή, "dua" ve ἔλαιον, "yağ"). [ 3 ] [ 9 ] ἅγιον ἔλαιον (kutsal yağ), ἡγιασμένον ἔλαιον (kutsanmış yağ) ve χρῖσις veya χρῖσμα (meshleme) gibi başka isimler de kullanılır.
Hekim, hastaya ve hastalığa bakışıyla da doktordan ayrılır. O, hastalığa yalnızca giderilmesi gereken bir bozukluk, insana da bozulan ve tamir edilmesi gereken bir mekanizma gibi bakmaz. Alemdeki her eylemin bizatihi Allah’ın muradıyla gerçekleştiğini ve bu eylemlerin her birinin perde arkasında muhakkak bir mesajın varolduğunu bilir. Hastalık bazen bir sınanmadır bazense insanı gaflet uykusundan uyandırmak için gelen bir memur, bazense günahları temizlemek için gelen bir vesiledir. Tüm bunların farkında olan hekim, hastasının böyle bir farkındalıkla/hikmetle hastalığı geçirmesi için telkinde bulunabilir. Ki böylelikle bir insanın ebedi hayatını kurtarmasını belki vesile olabilir. Ve o zaman hastalık insan için nimet haline gelir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Hallo 🙋🏼♀️