Rahman Suresi 4. ayet tefsiri
Rahmân ismi zikredildikten sonra hemen peşinden “ Kur’an’ı öğretti ” buyrulması, O’nun insanlığa en büyük rahmet tecellisinin Kur’ân-ı Kerîm olduğunu gösterir. İnsanı da bu gaye ile yaratmıştır. Onun yaratılış hedefi, Kur’an’ı öğrenmek ve onun talimatlarına uygun yaşayarak Allah’ın sevdiği bir kul olmaktır. Kısaca Kur’an insana doğru yolu göstermek için indirilmiş, insan da Kur’an’ı anlayıp yaşamak için yaratılmıştır. Bunun gerçekleşebilmesi için de Allah Teâlâ, diğer yaratıklar arasında insana düşünme, anlama ve anladığını anlatma nimetini lütfetmiştir.
Allah Teâlâ, diğer yaratıklar arasında insana düşünme, anlama ve anladığını anlatma nimetini lütfetmiştir.
اَلْبَيَانُ ( beyân ); insanın kendini, vicdanında meydana gelen duygu ve anlayışlarını, başkalarına açık ve güzel bir şekilde ifade etmek, maksadı anlamak ve anlatmak demek olan konuşma ve dil nimetidir. “ Konuşma ” ve “ anlama ”, mâhiyetini kavrama bakımından bilim dünyasını tam anlamıyla acze düşüren birer mûcizeler silsilesidir. Öncelikle “ bir şeyi konuşup anlatabilme ”nin temelinde “ düşünce ” vardır ki bu başlı başına bir mûcizedir. Konuşmanın ilk adımı ise, düşüncenin kelime dediğimiz sembollere çevrilmesidir. Bu semboller, hâfızanın derinliklerinden, sırrına akıl erdiremediğimiz bir mekanizma ile çağrılır, bir cümle içinde peşpeşe dizilir. Cümlelere kelimeler, anlamlar, duygular yüklenir. Sonra, vücutta işini bitirmiş ve atık madde olarak ciğerlerden çıkmakta olan hava, ses tellerinde, dilde, dişte, dudaklarda kelimelere dönüşür. Bu arada yüzümüzün 44 tane kası, akıl almaz bir şekilde derimizi şekilden şekle sokarak, ağzımızdan çıkan sözlere kendi yorumuyla eşlik eder. Hava zerreleri bu kelimeleri alır, milyarlarca kopyasını muhatapların kulak zarlarına iletir. Dinleyenin vücut sistemlerinde de, en az konuşanın kadar olağanüstü işlemler sonucunda bu cümlelerin ve kelimelerin anlamları çözülür, içerdiği duygular anlaşılır. Hâsılı, konuşulanı anlamak da “ beyân ”mûcizesinin en az konuşmak kadar önemli bir halkasıdır. ( bk. Kandemir ve diğerleri, II, 1831 )
Şunu ifade edelim ki, ilmin elde edilmesi, Kur’ân’ın öğrenilip öğretilmesi de ancak “ beyân ” nimetiyle meydana gelir. Nitekim Hz. Âdem yaratıldıktan sonra kendisine eşyanın isimlerinin öğretilmesi sayesinde meleklerin bilemediklerini bilmiş ve onların ulaşamadıkları üstün dereceye ulaşmıştır.
Peygamberlerin tebliğ yapabilmeleri, kitaplar getirmeleri, ümmetlerin onlardan istifade edebilmeleri hep bu beyân ilmi, dil nimeti sayesinde olduğu gibi, Kur’ân-ı Kerîm’in tefsir ve tercümesi nimetine ulaşmamız ve ondan faydalanmamız dahi o nimetten aldığımız pay nispetindedir.
Ömer Çelik Tefsiri🧠🧠🧠🧠🧠🧠🧠🧠🧠🧠🧠🧠🧠🧠🧠
”Anlamak nedir” ”Düşünmek nedir”
Anlamak; harfleri /sözcükleri görsel imajıyla canlandırmak demektir.
Sözcük, imaja bağlamak için bir şanstır. İnsan, hiç sözcüğü kullanmadan düşünebilir. Fakat imajı kullanmadan düşünemez.
Düşünmek; o canlandırılmış görsel imajıyı işlemek (taşıma/şekil değiştirme/ karşılaştırma/çağrışım gibi somutsal işlemi yapmak) demektir.
Bunu bilmeyen insanlar o kadar var ki, kelimeyi bilse anlar diye düşünüyorlar. O yüzden ne zaman olursa anlama gücünü, düşünme gücünü yetiştiremiyorlar.

Gözleri kapatarak görebilmek yani kafada canlandırmak, anlamak demektir. Derin anlamak, 5 duyu da kullanarak derin hissederek canlandırmak demektir. Önemli olan çok sayıda sözcükleri kazandırmak değil. Bir konu üzerinde duracaksınız, onu derin hissettireceksiniz.
Hissetmek, derin ve sağlam anlamaya yol açar. Buna alışınca, çocuklar kitap okumak ta sever oluyor. Yavaş, derin anlayarak okur oluyor. Çok sayıda kitap okumak değil, dikkat edelim. Ayda kaç sayfa kitap okudu diye ödüllenme yanlıştır. Sanatsal çalışması da değişir. Çocukların resimleri değişir. Sadece görüntüyü çizen çocuklar, nesneyi daha derin ifade etmeye başlar. Bir araba çizerken sesi, egzoz kokusu ifade edilir, çizen çocukların duyguları ortaya çıkar.

“Elmayı küçük küçük bölelim”diyen çocuklar var. Gayet normal çocuklardır. Fakat, bu eski Yunan bilim adamı Arşimet ‘in yarattığı tüketme metodu denilen, ilerde diferansiyel denklemler ve integral hesap için bir temel olan görüşle aynıdır. Görsel düşünme becerisi, böylece de onaylayabilmektedir.
donguri_ankmm@yahoo.com.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Hallo 🙋🏼♀️