Andromachus ( Yunanca : Ἀνδρόμαχος ; 1. yüzyıl) Nero zamanında yaşamış baba ve oğul olmak üzere iki Yunan hekimin adıdır .
At sırtında Yaşlı Andromachus, yılan ısırığı geçiren bir hastaya sorular soruyor. Kitab al-Dariyak , 1198–1199, Suriye.
Yaşlı Andromachus , Girit'te doğdu ve MS 54-68 yıllarında Nero'nun hekimiydi . Başlıca, kendisine " Archiater " unvanının verildiği bilinen ilk kişi olmasıyla ünlüdür. Yılan etinin anti-toksik etkilerini fark ettikten sonra Andromachus, önceki formüllerde değişiklikler yaparak Faroug'a panzehir yaptı ( Mithridate ).
Bu, onun adını taşıyan ve uzun süre büyük bir üne sahip olan ünlü bir bileşik ilaç ve panzehirdi. Andromachus, bu karışımın yapımına ilişkin talimatları 174 dizeden oluşan ve Nero'ya ithaf ettiği bir Yunan ağıt şiirinde yazdı. Galen bunu iki eserine ekledi ve Andromachus'un bu biçimi düzyazıdan daha kolay hatırlandığı ve değiştirilme olasılığının daha düşük olduğu için seçtiğini söylüyor.
Bazı kişiler onun eczacılık üzerine bir eserin yazarı olduğunu varsaymaktadır , ancak bu genellikle oğlu Genç Andromachus'a atfedilmektedir.
Yaşlı Andromachus'un oğlu Genç Andromachus da bir imparatorluk hekimi olabilir. Hayatının olayları hakkında hiçbir şey bilinmiyor, ancak genel olarak üç kitaptan oluşan bir eczacılık eserinin yazarı olduğu varsayılıyor, bu eser Galen tarafından çok sık alıntılanmış ve onaylanmıştır, ancak geriye yalnızca birkaç parçası kalmıştır.
El yazmaları;
Paris, Bibliothèque Nationale de France, MS. Arap 2964 (1198–1199)
Minyatürlerde tasvir edilen ileri gelenler Türk kıyafeti giymektedir: çapraz kapanışlı sert bir ceket ve kol bantları. Tarlalarda tarım işleri gibi günlük yaşam sahneleri de tasvir edilmiştir. Ellerinde hilal şekli tutan iki güzel ay tanrısı da tasvir edilmiştir, ancak bunların önemi varsayımsaldır.
Hükümdar ve hizmetkarlar , tipik sharbush tipi başlıkları ve cübbeleriyle , süslenmiş Palmer Kupası'nda ve Musul veya Kuzey Cezirebölgesinden gelen metal işlerinde bulunanlara benzerdir .
Viyana, Avusturya Milli Kütüphanesi, AF 10 (1225×1250)
Kraliyet sarayının sahneleri. Muhtemelen Kuzey Irak (Musul). 13. yüzyılın ortaları. Sahte Galen'in Panzehir Kitabı ( Kitāb al-Diryāq ). [ 6 ]"Resimlerde bu [yönetici] Türklerin yüz hatları açıkça yansıtılmış ve ayrıca tercih ettikleri özel modalar ve aksesuarlar da öyle".
Ön sayfa, Türk kıyafetleri giymiş figürlü karmaşık bir saray sahnesi gösteriyor: Bedr al-Din Lu'lu'yabenzeyen merkezi bir kral (kürklü, desenli bir qabā' maftūḥ , dirsek uzunluğunda tirāz kollu ve başında bir sharbush şapkası takıyor), çok sayıda hizmetçiyle çevrili (çoğu aqbiya turkiyya Türk ceketi ve kalawta şapkaları giyiyor).
Saray sahnesi atlı sahnelerle çerçeveleniyor, atlılardan bazıları sarāqūj olarak bilinen konik taçlı kenarlı şapka takıyor. "Resimlerde bu [yönetici] Türklerin yüz hatları açıkça yansıtılıyor ve aynı şekilde tercih ettikleri özel moda ve aksesuarlar da yansıtılıyor".
Teknik ve stil açısından Musul okulu, o dönemde İran'ı kontrol eden Selçuklu Türklerinin resmine benziyordu, ancak Musul sanatçıları üç boyutlu uzayın temsilinden ziyade konuya ve ayrıntı derecesine vurgu yaptılar. Musul ikonografisinin çoğu Selçuklu'ydu - örneğin, önden çapraz bacaklı oturan figürlerin kullanımı. Ancak hilal ve yılanlar gibi belirli sembolik öğeler klasik Mezopotamya repertuarından türetilmiştir.
Musul resimlerinin çoğu el yazmalarının çizimleriydi - çoğunlukla bilimsel çalışmalar, hayvan kitapları ve lirik şiirler.
⚠️Galen'in tıbbi incelemesinin 12. yüzyıl sonlarına ait bir kopyasından bir ön sayfa resmi (Ulusal Kütüphane, Paris)Kitāb al-diryāq (“Panzehir Kitabı”) Musul okulunun erken dönem çalışmalarının iyi bir örneğidir.
13. yüzyılın ortalarında Moğolların istilasıyla Musul okulu sona erdi, ancak başarıları hem Memlük hem de Moğol minyatür resim okullarında etkili oldu.
Mithridate saklamak için özenle yaldızlanmış ilaç kavanozu. Annibale Fontana tarafından , yaklaşık 1580–1590.
Mithridate, adını mucidi olan ve MÖ 134-63 yılları arasında yaşamış olan antik Anadolu Pontus Krallığı'nın kralı Mithridates VI'dan alır. Mithridates'in zehirlere karşı vücudunu panzehir ve koruyucu maddelerle o kadar güçlendirdiği söylenir ki, kendini öldürmeye çalıştığında etkili olabilecek hiçbir zehir bulamaz ve bazı efsanelere göre bir askerden kendisini kılıçla delmesini istemek zorunda kalır.
Ünlü panzehirin tarifi dolabında kendi eliyle yazılmış halde bulunur ve Pompey tarafından Roma'ya götürülür. Pompey'in azatlı kölesi Lenaeus tarafından Latince'ye çevrilir ve daha sonra Nero'nun hekimi Andromachus ve Marcus Aurelius'un hekimi Galen tarafından geliştirilir.
Orta Çağ'da , mithridat ayrıca vebanın olası tehditlerini savuşturmak için bir rejimin parçası olarak da kullanılıyordu.
Simon Kellwaye'e (1593) göre, kişi "büyük bir Onyon almalı , ortasında bir delik açmalı, sonra yeri Mitridat veya Triacle ve biraz Rue leaue ile doldurmalı ". 1786'ya kadar, Londra'daki doktorlar resmen mithridat reçete ediyorlardı.
Mithridate terimi, genel amaçlı herhangi bir panzehiri ifade etmek için kullanılmaya başlandı.
Formülasyon;
Aulus Cornelius Celsus, De Medicina'da (yaklaşık MS 30) panzehirin bir versiyonunu ayrıntılı olarak anlatır . Son zamanlarda yapılan bir çeviri şöyledir: "Ancak en ünlü panzehir, o kralın her gün aldığı ve bununla vücudunu zehirden kaynaklanan tehlikelere karşı güvende tuttuğu söylenen Mithridates'in panzehiridir". Şunları içeriyordu:
Malzemeler daha sonra "dövülüp bala alınır. Zehirlenmeye karşı, bir badem büyüklüğündeki bir parça şarapta verilir. Diğer durumlarda, bir Mısır fasulyesine denk gelen bir miktar yeterlidir." Bu malzemelerden İlirya süseni, darnel ve ravent, panzehirin diğer versiyonlarında yaygın olarak bulunmamıştır.
İslam sanatının gelişimindeki orta dönem, kabaca 1000 ila 1500 yıllarını kapsar. Bu dönemde, ara sıra bölgesel siyasi bağımsızlığa sahip güçlü bir merkezi güç, üst üste binen hanedanların şaşırtıcı bir mozaiğiyle yer değiştirmiştir.
Etnik olarak, bu, Müslüman dünyasına yeni halklar ve kurumlar getiren büyük Türk ve Moğol istilalarının zamanıydı . Aynı zamanda, İslam'ın başlangıcından itibaren imparatorluk içinde bulunan İmaziğenler ( Berberiler ), Kürtler ve İranlılar, Kürtler için kısa ömürlü ancak İranlılar için benzersiz derecede önemli olan çok daha etkili tarihi ve kültürel roller oynamaya başladılar.
🔻Orta dönemde siyasi ve etnik karışıklığın yanı sıra dini ve kültürel karışıklık da vardı. Örneğin, 10. yüzyıl, Şii heterodoksisinin büyük bir siyasi ve muhtemelen kültürel fenomene dönüşümüne tanık olurken , Tasavvuf olarak bilinen kişisel ve sosyal mistisizmin gerçekleştirdiği olağanüstü gelişme, Müslüman dindarlığının doğasını muazzam şekilde değiştirdi.
Müslüman dünyasını bu beş yüzyıl boyunca etkileyen muazzam çeşitlilikteki dürtüler, orta dönemi de karakterize eden şaşırtıcı sanatsal patlamanın nedenlerinden biriydi. Bireysel anıtlar üzerinde çok çalışma yapılmış olsa da, bilimsel çalışma hala emekleme aşamasındadır.
Bu nedenle, bu bilgileri düzenlemenin uygun araçlarına karar vermek özellikle zordur: coğrafi veya kültürel alanlara göre (örneğin İran , Mısır, Fas), bireysel hanedanlara göre (örneğin Selçuklular, Timurlular), dönemlere göre (örneğin Moğol istilalarından önceki 13. yüzyıl) veya hatta sosyal kategorilere göre (örneğin prenslerin sanatı, şehirlerin sanatı).
Dolayısıyla, Fatımi ,Selçuklu , Batı İslam, Memlük ve Moğol İran ( İlhanlı ve Timurlu ) sanatının aşağıdaki beş bölümü kısmen keyfi ve büyük ölçüde geçicidir. Bunların önemleri de değişir, çünkü Selçuklu sanatı olarak bilinen şey, önemi bakımından kesinlikle diğerlerinin hemen hemen hepsini bastırır.
Kahire'nin 11. yüzyılın ikinci yarısından kalma iyi korunmuş kapıları ve duvarları erken ortaçağ askeri mimarisinin en iyi örnekleri arasında yer alsa da.
En ilginç Fatımi yapılarından sorumlu olan, daha alt düzey yetkililerin ve burjuvazinin , hatta daha alt sınıfların bile himayesiydi.El-Akmar (1125) veAl-Saliḥ (yaklaşık 1160) yerel ihtiyaçlara hizmet etmek için inşa edilen anıtsal küçük camilerin ilk örneklerindendir.
İç düzenlemeleri oldukça geleneksel olsa da, planları kent merkezindeki mevcut alana uyarlanmıştır. Bu camiler, büyük hipostil camilerde bulunmayan bir dikkat çekiciliği sergileyerek dış cephede ayrıntılı bir şekilde dekore edilmiştir.
Türbelerin çoğu, kubbe ile taçlandırılmış basit kare binalardı .Bunların çoğu Kahire'de veAswan . Sadece birkaçı, Aswan'daki mashhad gibi , yan odalarıyla biraz daha ayrıntılıdır. Bu anma binalarının en orijinaliKahire şehrine bakan Cuyūshī Camii (1085).
Aslında bir türbe değil, bir dizi halk ayaklanmasından sonra Fatımi düzeninin yeniden kurulmasını kutlayan bir anıttır.
Mukarnasların karmaşık profili, pencereler için kullanılan kendi başına bir mimari eleman haline gelirken, nişler ve niş parçaları kullanma düzeniyüzyıllar boyunca Mısır dekoratif tasarımının tipik bir örneği olarak kalmıştır. Mukarnasların Mısır'da icat edilip edilmediğini veya başka mimari geleneklerden (büyük olasılıkla İran) esinlenip esinlenmediğini söylemek hala imkansızdır.
Fatimi kubbeleri düz veya nervürlüydü ve karakteristik bir "omurga" profili geliştirmişti.
Malzemelerin (tuğla, taş, ahşap) ve yapısal kavramların kullanımında, Fatımi mimarisi daha önceki gelenekleri sürdürdü. Bazen yerel stiller dahil edildi, bunların arasında 10. yüzyılda Tunus mimarisinin veya 11. yüzyılın sonlarında Yukarı Mezopotamya'nın özellikleri vardı.
Mukarnastavanındaki yüzlerce faset , özellikle tamamen süsleyici bitkisel ve hayvan biçimli tasarımlarla, ancak aynı zamanda günlük yaşam sahneleri ve henüz açıklanmamış birçok konu ile boyanmıştı. Irak Abbasi sanatından stilistik olarak etkilenen bu resimler, kişilerin ve hayvanların daha mekansal olarak farkında temsillerinde yenilikçidir. Fatımi dekorasyonunun sıva ve ahşap heykellerinde de çok benzer eğilimler görülmektedir.
Mimari dekorasyonun çarpıcı soyutlamasıSāmarrāʾ daha doğal olarak tasarlanmış bitkisel ve hayvansal tasarımlara yol verme eğilimindedir; ara sıra, bütün anlatı sahneleri tahtaya oyulmuş olarak görünür. Başka bir dekoratif eğilim özellikle 12. yüzyıl mihraplarında kullanılır: genellikle yıldızlara dayanan açıkça karmaşık geometrik desenler, bunlar da sırayla sekizgenler, altıgenler, üçgenler ve dikdörtgenler üretir. Geometri, genellikle kakma parçalar olarak küçük bitkisel birimler içeren bir tür ağ haline gelir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Hallo 🙋🏼♀️