19 Mayıs 2025 Pazartesi

Yuhanna’nın Apokrif İncili

 

Gnostik Metinler: Yuhanna’nın Apokrif İncili (Apocryphon Iohannis) Bölüm I

Modern zamanlarda yeniden keşfedilen birkaç düzine eski Gnostik el yazması arasında, Yuhanna’nın Gizemli Kitabı’nın en önemlisi olduğu genel olarak kabul edilmektedir.

Gnostik mitolojik sistem için locus classicus olarak adlandırılmıştır – özetle, önde gelen “Gnostik İncil”, Gnostik mit ve vahyin tanımlayıcı özü için kutsal bir haznedir. İlk Hıristiyanlığı canlandıran, daha sonraki çağlarda bastırılmış ve sonra da büyük ölçüde unutulmuş olan imgelemin yaşamıyla nefes alır.

Bu son derece önemli ve yakın zamanda yeniden keşfedilen “İncil ”in modern bir okumasından, Hıristiyan geleneğinin kayıp temellerine dair temel bilgiler ediniriz.

Apocryphon Iohannis – Yuhanna’nın Apokrifonu – orijinal el yazmalarında yer alan başlıktır ve metin son elli yıldır akademik çevrelerde bu başlıkla tanınmaktadır. Yunanca’da apokrifon kelimenin tam anlamıyla “gizli” ya da “sır” anlamına gelir, bu nedenle son zamanlardaki popüler literatürde başlık genellikle Yuhanna’nın Gizli Kitabı ya da Yuhanna’nın Gizli Vahyi olarak çevrilir.

Kendi beyanına göre, Yuhanna’nın Gizli Kitabı, yalnızca vahyini almaya uygun şekilde hazırlanmış kişilerle paylaşılması amaçlanan kutsal bir metindir. İkinci yüzyıl Hıristiyan cemaatlerinde metnin dolaşımı muhtemelen kısıtlı kalmıştır. Şaşırtıcı bir şekilde, sınırlı dolaşıma ve daha sonra gelişen Hıristiyan ortodoksluğunun bu tür “sapkın” yazıları yok etme çabalarına rağmen, Yuhanna Kitabı’nın dört ayrı el yazması günümüze kadar ulaşmıştır. Bunlardan üçü 1945 yılında keşfedilen Nag Hammadi kodeksleri arasında bulunurken, dördüncü bir kopya elli yıl önce Mısır’daki başka bir yerden bağımsız olarak kurtarılmıştır. Dört versiyon da dördüncü yüzyıla tarihlenmektedir. Dördünden üçü, Yunanca orijinal bir metnin bağımsız olarak üretilmiş Kıpti çevirileri gibi görünmektedir. Dört elyazmasından ikisi (NHC II ve NHC IV) o kadar benzerdir ki, büyük olasılıkla tek bir ortak kaynağın kopyalarını temsil etmektedirler.

Bu kadar eski bir belgenin dört tam kopyasının bulunmasının benzersizliğini bir bağlama oturtmak için, aynı yaştaki kanonik İncillerin (Codex Vaticanus ve Sinaiticus) sadece iki tam el yazmasına sahip olduğumuzu unutmayın. Oluşturulma tarihleri dördüncü yüzyıldan daha eski olan kanonik metinlerin yalnızca birkaç parçası günümüze ulaşmıştır. Yuhanna Apokrifonu’nun bu dört el yazması, günümüze ulaşan bilinen en eski kitaplardan bazılarını temsil etmektedir. Mısır’ın kadim kumlarından modern çağımıza zamansız bir mesajla gelmektedirler.

Yuhanna’nın Gizli Kitabı, eski Hıristiyanlığın köklerini anlamak isteyen her öğrencinin okuması gereken tek Gnostik metindir. İlk okuyuşta Yeni Ahit’te karşılaşılan hiçbir şeye benzemiyor gibi görünecektir – belki Yuhanna’nın Apocalypse’i hariç. Apokalips gibi bu da bir vahiy metni, gizli ve kutsal bir görüdür. Tanrı’nın öyküsü ve bunun yansıması olarak da İnsanoğlunun öyküsüdür – bilincin kaynağı ve sonsuz ışıkla kuşatılmış yaşamın varoluşsal çıkmazı üzerine nüfuz edici bir psikolojik yansımadır.

Taoist yaratılış mitine göre "Yol, birliği doğurdu; birlik, ikiliği doğurdu; ikilik, üçlüğü doğurdu; üçlü, sayısız yaratıkları doğurdu." (Daodejing, MÖ 4. yüzyıl)


⚠️Yuhanna 1=Tanrısal Söz 

1Başlangıçta Söz vardı. Söz Tanrı'yla birlikteydi[a] ve Söz Tanrı'ydı.2Başlangıçta O, Tanrı'yla birlikteydi. 3Her şey O'nun aracılığıyla var oldu, var olan hiçbir şey O'nsuz olmadı. 4Yaşam O'ndaydı ve yaşam insanların ışığıydı. 5Işık karanlıkta parlar. Karanlık onu alt edemedi. Tanrı'nın gönderdiği Yahya adlı bir adam ortaya çıktı. 7Tanıklık amacıyla, ışığa tanıklık etsin ve herkes onun aracılığıyla iman etsin diye geldi. ❗️8Kendisi ışık değildi, ama ışığa tanıklık etmeye geldi. 9Dünyaya gelen, her insanı aydınlatan gerçek ışık vardı. 10O, dünyadaydı, dünya O'nun aracılığıyla var oldu, ama dünya O'nu tanımadı. 

🔻yuhanna, isa’nın öğretisini mistik bir şekilde anlatır. örneğin girişteki ilk cümlesi “önce söz vardı” çok tartışmalar yaratan, bir çok değişik yoruma götüren bir cümledir. isa’nın mucizelerinden çok az söz eder. sadece yedi tanesinden. felsefi olarak yeni platonculukla yakınlığı göze çarpmaktadır.

yuhanna incili özellikle isa’nın tanrılığına vurgu yapar. bir çok yorumcu isa’nın tanrılığını kabul etmeyenleri ikna etmek için yazıldığını düşünmektedir.

🔻Hristiyan felsefesinin önemli kaynaklarından biridir. yaratılış olayını söz anlamına gelen yunanca logos'la başlatır ve isa'nın başından geçen olayları, onun insanüstü kişiliğini, mucizelerini, tanrı'ya olan yakınlığını, peygamberlik görevlerini, karşılaştığı güçlükleri anlatır. isa, kendisine boanerces adını vermiştir.

Khaos ve Birinci Tanrı Kuşağı: ______ Antik Yunan yazar Hesiodos, mitolojik yaratılış öykülerinin yer aldığı ‘Theogonia’ (Tanrıların Doğuşu) kitabında tanrıdoğum mitlerini anlatmaya “Her şeyden önce Khaos vardı” diyerek başlar. Karanlık ve biçimsiz bir boşluk olarak betimlediği Khaos'un altında Gaia (Toprak/Yeryüzü) ortaya çıkar. Khaos'un uçsuz bucaksız karanlığından bu karanlığı bölüşen yeni karanlıklar doğar: Erebos (yeraltı karanlığı) ile Nyks (gece karanlığı).                 Yeni doğumların tohumlarını atacak birleşmeler için gerekli olan Sevgi'nin (Eros) ortaya çıkması da bu aşamada olur. Eros'un ilk sevgi kıvılcımlarını parlattığı iki karanlığın, Erebos ile Nyks'in sevişmesinden ışıklı varlıklar doğar: Aither (göksel/tanrısal ışık) ile Hemera (dünyevi ışık-gündüz.) Engin göğüslü, doğurgan Yeryüzü kendine eşit, dört bir yanını saran yıldızlı Gök'ü yaratır. Sonra yüksek dağları (Ourea), ondan sonra da azgın dalgalı Pontos'u (Deniz) doğurur tek başına. Eros'tan gelen sevgi dalgalarıyla Uranos ile Gaia sık sık birlikte olurlar, geniş bir aile kurarlar. Böylece evrenin egemenliğinde ilk tanrı kuşağını oluştururlar. ____

Birbirini izleyen doğumlar sonucu Gaia ile Uranos'un altı erkek (OkeanosKoiosKriosHyperionİapetosKronos) ve altı kız (RheiaTheiaThemisPhiebeTethysMnemosyne) çocukları oldu. Bunlar Titan soyunu oluşturdu. Erkeklerin grubu Titanes, kızlarınki Titanides diye anıldı. En son doğan çocuk erkekti, adı Kronos'tu.

Toprak Ana - Gök Baba çiftinin sonraki çocukları dev gövdeli varlıklardı, ama Titan kardeşlerden çok farklıydılar. Hepsi erkek olan ikinci ve üçüncü sıradoğumlu çocuklar korkunç görünümlü yabanıl varlıklardı: Kyklopes (Yuvarlak Gözlüler - tekili Kyklops) ve Hekatonkheires (Yüz Kollular). Kyklops'ların alınlarında yuvarlak ve tek bir göz vardı. İsimleri (BrontesSteropes ve Arges) simgesel olup sırayla gök gürlemesi, şimşek ve yıldırım ile ilgilidir. Çünkü bu üç doğa gücünü üretme yeteneğine sahiptirler.Hekatonkheires ise her biri yüz kollu, elli başlı devlerdi.

____((((LetheYunan mitolojisinde yeraltı dünyasında (Hades) akan nehirlerden biri. Bu nehrin suyundan içen gölgeler (ölülerin ruhları) dünyada yaşamış oldukları geçmiş fâni hayatlarına dair her şeyi unuturlardı.)))___  Örnek olarak Dante'nin İlahi Komedya adlı eserinde yer alır. Dante, Araf'ta bulunan bir ırmağa adını vermiştir. Dante'ye göre, suyunu içenlere geçmişlerini unutturan bir ırmaktır.

Dark Tranquillity adlı melodik death metal grubu da Lethe adlı parçasında bu efsaneden yararlanır.

                 Yunan mitolojisi'nde hafızanın tecessümü olan Titan, tanrıça, Gaia ve Uranüs'ün kızı.
Lethe'nin zıddı olan bu nehir, kendisinden içenlere (ki bunlar reenkarne olmaya hazırlanan ölü canlardır) geçmiş yaşamları hakkındaki her şeyi hatırlatır.

 🔻Titan Hafıza Tanrıçası; Mnemosyne dili ve kelimeleri icat etti. 

Yunancada logosun yazımı. =logos(akıl,söz)

🔹☑️ Birinci bölümde Yuhanna'ya Göre İncil , İsa Mesih , bedenlenmiş veya ete kemiğe bürünmüş "Söz" (Yunanca logos ) olarak tanımlanır. ~ Hıristiyanlıkta ise “Hikmet” veya “Kutsal Ruh”anlamındaki kavram “Logos” ile değiştirildi. 

logos;evrenle birliktedir ve evrensel oluşun içindedir.

🔻Logos: Antik Yunan düşüncesinde söz, konuşma, düşünce, akıl, anlam, açıklama. Yunan dininde bir tanrı ya da tanrıların insanlara tinsel esin, bilgelik ve yol göstericilik sağlayan sözleridir. Logos kavramı felsefi çerçeve içinde ilk kez ünlü doğa filozofu Herakleitos’ta ortaya çıkmıştır. MÖ 5. yüzyılda Herakleitos logosu evreni düzenli bir bütün olarak kuran ve hareket ettiren ussal ilke biçiminde tanımlamıştır.

Aristoteles'e göre logos, akıl, iletişim ve eylemin toplamıdır. Aklın açığa çıkarılması bu üçü sayesinde olur. Bunlar bir insanda yoksa onda akıl da yoktur. Şeylerin nasıl ve neden oldukları gibi oluştuğunu, şeylerin nasıl ve neden oldukları gibi kalmadıkları soruları Aristoteles için önemlidir ve bu soruların cevapları aklımızda vardır. Aklımızın olmasını da Logos sağlar. Aklı logos yardımıyla açığa çıkarırız.

🔻Logos nedir Latince?

 Logolar. Mantık için Latince olan logos , bu      gerçeklerin devreye girdiği yerdir.

🔻Tarihsel perspektiften bakıldığında; “mythos” ve “logos” terimleri, Antik Yunan dünyasında, tanrıların ve tanrıçaların (gods, goddesses) efsanevî anlatılarından (mythos), rasyonel düşüncenin, felsefe ve akabinde de bilimin kademeli gelişimine (logos) intikali tanımlamak için kullanılır.

Doğa güçlerini ve doğaüstü varlıkları konu alan hayal ürünü öykü anlamına gelen ‘mythos’ ile söz ya da akıl anlamına gelen ‘logos’ kelimelerinden oluşan mitoloji ‘mythology’, insanlığın geçirdiği gelişim aşamalarını ve düşünme atılımlarını gösteren en önemli bilgi kaynağıdır.

🔻Kadının psikolojisi, büyük bağlayıcı ve gevşetici Eros ilkesine dayanırken, antik çağlardan beri erkeğe atfedilen yönetici ilke Logos'tur . Eros kavramı modern terimlerle psişik ilişki olarak ifade edilebilir ve Logos kavramı ise nesnel ilgi olarak ifade edilebilir.

🔻Tanrı'nın vahyi olan kutsal kitaptır ve Vişnu kendini şu sözlerle nitelemiştir:

"Ben her şeyin kaynağıyım; Benden yayılır her şey. Bunu idrak eden ve hisle dolan zeki adananlar kendilerini Bana adarlar."

— KrişnaBhagavad Gita 10.8

🔻john milton 'un 12 kitap tutan kayıp cennet ( paradise lost 1667) şiirinde anlatılan öykü budur. incil'den esinlenen bu destanda şeytan,tanrı'nın yarattığı dünyadan haberdar olunca adem ile havva'nın yoldan çıkması için uğraşmaya başlar.

🎥 My Fair Lady’e (Audrey Hepburn’ün oynadığı film) ilham veren Galatea adındaki heykeli gerçek bir kıza dönüştürmüştür.

🎥 Arrival (GelişFilm 

🔻michelangelo’nun resimleri, milton’un şiiri ve bach’ın müziği ana esinlerini dinden almaktaydılar. zaten sanat ve din paralel ilerler.  

🔻Fonetik sözcüğü, Yunanca “ses” anlamında olanphōnḗ sözcüğünden türetilen ve “işitilen, duyulan” anlamına gelen phōnētikós sözcüğünden gelmektedir. Türkçede "fonetik" anlamında eskiden savtiyat (ﺻﻮﺗﻴّﺎﺕ) kelimesi kullanılırdı (savt[صَوْت] Arapçada "ses" demektir).

Ses bilgisi ya da fonetik dilsel seslerin öğelerini araştıran modern dilbilimbiyolojiakustik bilimi, sinirbilimtıp ve diğer bilimlerle ilişkili olan kendine özgü, disiplinler arası bir alandır. 

Din profesörü Mircea Eliademit kelimesini yaratılış açısından şöyle tanımlamıştır:

"Mit, kutsal bir tarihi anlatır; "başlangıçların" efsanevi zamanı olan ilkel Zaman'da meydana gelen bir olayı anlatır. Başka bir deyişle, mit, Doğaüstü Varlıkların eylemleri aracılığıyla, ister gerçekliğin tamamı, ister Kozmos, isterse gerçekliğin yalnızca bir parçası (bir ada, bir bitki türü, belirli bir insan davranışı türü, bir kurum) olsun, bir gerçekliğin nasıl var olduğunu anlatır."






James Tissot'nun Yaratılış (1896–1902 civarları) tablosu. 

Hollandalı haritacı Frederik de Wit tarafından 17. yüzyıldan kalma bir gök haritası


Gustave Moreau (6 Nisan 1826 – 18 Nisan 1898), çoğunlukla İncil'le ilgili ya da mitolojik figürlere odaklanmış Fransız sembolist ressam.

🟢

Kuran Ve Apokrif İnciller



Bu Yazıda Kuran ile Apokrif İncillerin bazı benzerliklerine ve Turan Dursun’un Itirazına değinilecektir.

Hz İsa'nın çamurdan kuş yapması:

Ali İmran 49: Onu İsrâiloğulları’na elçi kılacak ve o şöyle diyecek: "Kuşkuya yer yok, işte size rabbinizden bir mûcize ile geldim; size çamurdan kuş biçiminde bir şey yapar ona üflerim, Allah’ın izni ile derhal kuş oluverir; yine Allah’ın izniyle körü ve cüzzamlıyı iyileştirir, ölüleri diriltirim; ayrıca evlerinizde ne yiyip ne biriktirdiğinizi size haber veririm. Eğer inanan kimseler iseniz elbette bunda sizin için bir ibret vardır.

Maide 110: İşte o zaman Allah şöyle diyecek: "Ey Meryem oğlu Îsâ! Sana ve annene lutfettiğim nimetleri hatırla! Seni Rûhulkudüs’le (Cebrâil) desteklemiştim de hem beşikte iken hem de yetişkin halinde insanlarla konuşuyordun. Sana yazmayı, hikmeti, Tevrat ve İncil’i öğretmiştim.Benim iznimle çamurdan kuş biçiminde bir şey yapıp ona üflüyordun ve benim iznimle derhal kuş oluyordu. Benim iznimle körü ve cüzzamlıyı iyileştiriyordun. Yine benim iznimle ölüleri diriltiyordun. Onlara açık kanıtlar getirdiğin zaman buna karşı içlerinden inkâr edenler ‘Bu düpedüz bir büyü!’ dediklerinde İsrâiloğulları’nın sana zarar vermelerini önlemiştim.

İbrani Tomas incili (m.s.200-300) 

II 1- Bu çocuk beş yaşına gelince, bir derenin yayvan (sığ) yerlerinde oynamaya başladı.Önünde akan suyu bir çukura yönlendirdi ve berraklaşmasını söyleyerek onu temizledi.

2- Yumuşak balçık hazırladı ve bundan 12 serçe yaptı.Bunu yaptığında cumartesi idi.Onunla birlikte başka çocuklar da oynuyorlardı.

3-Bir yahudi,cumartesi günü İsa'nın oyun esnasında ne yaptığını görünce oradan hemen gitti ve babası Yusuf'a haber verdi: "bak senin oğlun dereden balçık aldı 12 kuş yaptı ve cumartesiyi bozdu." Yusuf oraya geldiğinde onu gördü ve sordu: "Cumartesi günü yapılmaması gerekeni niye yapıyorsun?" Ama İsa ellerini çırptı ve serçelere bağırdı "Gidiniz".

4-Serçeler kanatlarını açtılar ve ötüşerek uçup gittiler. 5-Yahudiler bunu görünce, şaşırdılar ve gittiler: İsa'nın yaptığı şeyler hakkında gördüklerini büyüklerine anlattılar

Değerlendirme:

4 ana İncilden(matta,markos,luka,yuhanna) hiçbirinde Hz İsa’nın çamurdan bir kuş yaptığı geçmez.Hz Muhammed zamanında Mekke ve civarında da 3.Kartaca konsülü’nün 4. Yüzyılda kabul ettiği 4 büyük İncil okunuyordu.

Bir Meleğin elinden yiyecek almak:

Ali İmran 37: Bunun üzerine rabbi ona hüsnükabul gösterdi ve onu güzel bir şekilde yetiştirdi. Zekeriyyâ’yı da onun bakımı ile görevlendirdi. Zekeriyyâ onun bulunduğu yere, mâbeddeki odaya her girdiğinde yanında (yeni) bir rızık bulur ve "Ey Meryem! Bu sana nereden?" diye sorar, o da "Allah tarafından" cevabını verirdi. Kuşkusuz Allah dilediğine sayısız rızık verir.

Yakup İncili (m.s.300):

VJII. 1- Ve ebeveyni hayretler içinde Kadir Tanrıya övgü ve hamdle dışarı çıktılar. Çünkü çocukları kendileri ile geri dönmemişti. Meryem mabed'te bir güvercin gibi korundu ve bir meleğin elinden yiyecek aldı.

Kura çekmek:

Ali İmran 44: Bunlar sana vahiy yoluyla bildirmekte olduğumuz gayb haberlerindendir. İçlerinden hangisi Meryem’i himayesine alacak diye kura çekmek üzere kalemlerini atarlarken sen onların yanında değildin; onlar tartışırken de sen yanlarında değildin.

Yakup İncili(m.s.300):

3-Ve baş rahip oniki zilli kutsal nesneyi aldı ve kutsal mihraba girdi ve onun için dua etti.Ve orada Rabbin bir meleği onun önünde duruyordu ve ona dedi: "Zekeriya, Zekeriya,dışarı çık,halkın dul erkeklerini topla,(her biri bir asa taşısın). Ve Rab onlara mucize verecek,O onlardan birinin zevcesi olsun."Ve elçiler gittiler ve tüm Yudea çevresine yayıldılar.Rabbin borozanı inledi. Ve herkes oraya koştu.

IX. 1- Yusuf da baltayı fırlattı ve onlarla karşılaşmak üzere kendine göre dışarı çıktı.Ve toplandılar,asalarına aldılar ve baş Rahibe gittiler.Rahip onların asalarını aldı,mihraba girdi, ve dua etti.Duanın bitiminden sonra,asaları aldı.Ve (Tekrar) dışarı çıktı ve onları (sahiplerine) verdi.Bu esnada bir mucize olmadı.Ancak en son asayı Yusuf aldığında,asadan bir güvercin çıktı ve Yusuf'un başına kondu. O zaman rahib Yusuf'a dedi:"Yusuf, kurada Rabbin bakiresi sana çıktı,onu himayene al!"

Hz. Meryem'in sözü:

Ali imran 35: Bir zamanlar İmrân’ın karısı şöyle demişti: "Rabbim! Karnımdakini kayıtsız şartsız sana adadım, benden kabul buyur; kuşkusuz sensin her şeyi işiten, her şeyi bilen."

Yakup İncili(m.s.300)

IV.1-Ve işte o sırada,Rabbin bir meleği huzuruna geldi ve dedi: "Hanna,Hanna, Rab senin duanı işitti. Hamile kalacaksın ve doğuracaksın, senin soyun bütün dünyada anılacak". Hanna dedi: "Tanrım, Rabbim gerçektir ki,doğurursam,ister oğlan,ister kız olsun,onu rabbime,Tanrıma adayacağım ki,hayatının tüm günlerinde Ona hizmet etsin!"

Hurma ağacı olayı:

Meryem 24,25: Aşağısından biri ona şöyle seslendi "Tasalanma! Rabbin senin altında bir su kaynağı yaratmıştır.Şu hurma ağacını kendine doğru silkele ki,üzerine taze, olgun hurma dökülsün.

Arapça çocukluk İncili(m.s.400)

XX.1-Devam eden seyehatlerinin üçüncü gününde,azize Meryem çöldeki büyük sıcaklıkta yorulmuştu ki,rastladığı bir palmiye(hurma) ağacına baktı ve Yusuf dedi: "Bu ağacın gölgesinde biraz dinlenmek istiyorum."

Böylece Yusuf onları palmiyeye doğru götürdü ve onları merkepten indirdi.Azize yere oturmuştu ki palmiyenin tacına doğru başını kaldırdı ve dallarında meyve olduğunu gördü.

Yusuf'a dedi: "Palmiyelerin meyvelerinden koparabilmeyi isterdim" ama Yusuf ona dedi: "Senin bunu söylemen beni şaşırtıyor:Bu palmiyenin ne kadar yüksek olduğunu görüyorsun ve palmiyenin meyvesini koparmayı,yemeyi düşünüyorsun.Ben ise, kendi payıma suyun azlığını ve kırbadan dökülen suyu düşünüyorum,kendimizi ve merkebimizi ferahlatabilecek hiçbir şeyimiz yok " O zaman annesinin kucağında oturan çocuk İsa neşeli yüzle palmiyeye dedi: "Ey ağaç dallarını eğ ve meyvelerinden annemi ferahlat."

........

İsa ona dedi: "Doğrul palmiye,babamın cennetindeki benim ağaçlarıma komşu ol.Güçlü ol.Ve köklerinin arasından yerde gizlice akan su damarını kapat ve su (yukarı) aksın ki,ondan biz susuzluğumuzu dindirelim".......

Hz. İsa’nın beşikte konuşması:

29 - Bunun üzerine Meryem çocuğu gösterdi. Onlar; "Biz beşikteki bir çocukla nasıl konuşuruz?" dediler.
30 - (Allah'ın bir mucizesi olarak İsa şöyle) dedi: "Şüphesiz ben Allah'ın kuluyum. O bana kitab verdi ve beni bir peygamber yaptı."

Kurtarıcı'nın Arapça Çocukluk İncili (m.s.400) :

İsa'nın zamanında yaşayan Büyük Kahin Yusuf'un kitabında şunu bulduk; ki bazıları onun Kayafas olduğunu söyler: O dedi ki ,İsa beşikte yatarken konuştu ve annesi Meryeme dedi ki: ben İsa'yım, Tanrı'nın Oğlu ve Söz'üm (Logos'um) ,sen beni doğurdun ve sana melek Cebrail'in bildirdiği gibi Babam(Tanrı) beni dünyanın kurtuluşu için Kurtarıcı olarak gönderdi.
(Çocukluk İncili: Bölüm 1)

Thomas İncili

31.İsa dedi:Hiç bir peygamber kendi köyünde kabul edilmez, hiç bir doktor kendisini tanıyanları iyileştiremez.

Değerlendirme:Hz. Muhammedin Mekkeden gönderilmesi

88.İsa dedi: Melekler ve peygamberler sizlere gelecek,sizlere sizin olanı verecekler.Ve sizler elinizde olanı onlara verin ve kendinize deyin: Hangi gün gelecekler kendilerinin olanı almak için.!

Değerlendirme: Hz. İsa'nın kendisinden sonra gelecek peygamberler müjdelemesi

“Hz. Peygamber'le Hz. İsâ arasında başka bir peygamberin bulunmadığına dair” sahih hadislerde yer alan ifadeden, müstakil şeriata sahip peygamberlerin gelmediğini anlamak gerekir. Bu iki zat da müstakil bir din ile gelmeyip, Hz. İsa (as)’ın dinini (nebi veya salih bir mümin olarak) insanlara tebliğ ettikleri bir gerçektir. (bk. Fethu’l-Bari, 6/489

İtiraz:

Bazı kişiler tarafından(örnk:Turan Dursun) bu benzerlikler Hz. Muhammed'in apokrif incillerden kopya çektiğinin bir göstergesidir.

Cevap:Peygamberimizin söylediği cümleler bilinen 4 İncil’in içerisinde geçseydi(matta,markos,luka,yuhanna) kimse şaşırmazdı,zaten peygamber ordan okudu ve kendi kitabına geçirdi denilirdi.Fakat biz gördük ki peygamberin ifadelerinin bazıları 4 İncilde geçmiyor.❗️Sadece tek bir apokrif İncilde geçseydi de buna kolayca bir açıklama getirilebilirdi ve yukarıdaki itiraz yapılırdı.Fakat biz birçok apokrif incilden bahsediyoruz(Yakup İncili,Thomas İncili,Arapça çocukluk İncili,burada bahsetmediğimiz bartelomeus incili...)

Bunlar Peygamberin döneminde hangi kütüphanenin hangi köşesinde olduğunu bile tahmin etmemiz mümkün olmayan İnciller.Peygamberin o dönemdeki en büyük İncil araştırmacılarından biri olup bu Apokrif İncilleri kütüphanesinde derleyen biri olması gibi uçuk bir şeyi kimse kolay kolay kabul edemez.Bu Apokrif İncilleri toplayıp her birinden seçmece cümle alıp kendi kitabında birleştirdi gibi saçma bir iddia ne kadar kabul edilebilir? Matbaanın olmadığı,sadece el yazmalarının olduğu ve 3.Kartaca konsülünün 4 ana İncili kabul ettiği ve okunmasına izin verdiği bir dönemde Peygamberin farklı apokrif İncillerin el yazmalarını bulması,Yanında 4 büyük İncil varken onlardan alıntı yapmaması ve apokrif incilleri tercih etmesi, bunu hiç belli etmemesi,yürüyüşünü bile yazan sahabelerden bunu gizli tutup Breaking Bad tarzında evinin bir köşesinde bu farklı apokrif İncillerden seçmece yapması ne kadar tutarlıdır size kalmış bir şey.

Not:Bunlar ana benzerliklerdir ve daha birçok benzerlik bulunmaktadır

Kaynaklar:

Thomas İncili:
http://www.ondokuz.gen.tr/tomasincil.htm

Arapça çocukluk Incili:
https://www.newadvent.org/fathers/0806.htm

Yakup Incili:
https://incil.info/kitap/Yakup/1

İtiraz:
https://turandursun.com/forumlar/archive/index.php/t-39814.html

Fikir sahibi kitap:
https://m.kitapyurdu.com/index.php?route=products/productdetail&product_id=77376


Xxx

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Hallo 🙋🏼‍♀️